اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی استان فارس خبر داد

برداشتن تیرهای انتقال برق از مقابل «نقش رستم»

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: شرکت برق منطقه‌ای استان قول داده است با تأمین منابع، تیرهای انتقال برق در مقابل «نقش‌ رستم» برداشته شوند.

برداشتن تیرهای انتقال برق از مقابل «نقش رستم»

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، عبدالرضا نصیری اظهار کرد: جاده‌ فرعی، جاده‌ اصلی اصفهان - شیراز را به سمت «نقش رستم» قطع می‌کند و پس از آخرین زیرگذر، دو ردیف تیر برق در سمت چپ و راست جاده قرار گرفته‌اند.

وی افزود: این تیرها پیش از انقلاب اسلامی نصب شده‌اند و در ردیف سمت راست، تیرهای انتقال برق به نقش‌ رستم نزدیک‌تر هستند، اما از حدود چهار ماه پیش، اداره‌ برق بدون استعلام گرفتن از اداره کل میراث فرهنگی فارس، کار نصب تیرهای جدید برق را با هدف انتقال برق به روستاهای اطراف آغاز کرد.

این مسئول ادامه داد: تا پیش از این اداره کل میراث فرهنگی فارس با این اقدام مشکلی نداشت، اما زمانی که تیرهای برق به نقش رستم نزدیک شدند، کار اداره‌ برق متوقف شد.

نصیری با اشاره به صحبت‌هایی که اداره‌ برق این استان مبنی بر زمینی‌ کردن کابل‌های انتقال برق در این منطقه مطرح کرده است، تصریح کرد: در صورت انجام این کار، یک ردیف خط انتقال برق در سمت چپ جاده که حساسیت کمتری دارد، ایجاد و دو ردیف خط انتقال برق از سمت راست و چپ جاده حذف می‌شود.

وی گفت: در طرح جدید حتی تعداد بسیاری از تیرهای خط انتقال برق مربوط به سال‌های گذشته نیز حذف و شرایط بهتر از قبل می‌شود.

این مسئول ادامه داد:‌ با توجه به این‌که اداره کل میراث فرهنگی این استان قصد داشت به شرایط ایده‌آل در این محوطه‌ تاریخی نزدیک شود، کار را متوقف کردیم و با صحبت‌هایی که با مسئولان اداره‌ برق داشتیم از آن‌ها خواستیم تا مسیر انتقال برق را تغییر دهند.

وی اضافه کرد: برای این کار خواستیم تیرهای برق از اول زیرگذر به سمت نقش‌ رستم جمع‌آوری و پس از گذشتن از این محوطه‌ تاریخی، کابل‌ها دوباره از طریق تیرهای برق منتقل شوند، اما از نظر فنی این کار امکان‌پذیر و منطقی نبود، چراکه کابل‌های برق افت ولتاژ پیدا می‌کنند و منابع آن‌ها به تقویت شدن نیاز دارند.

نصیری ادامه داد: بنابراین تصمیم گرفته شد تا دست‌‌کم تیرهای انتقال برق نزدیک‌تر به نقش‌ رستم در سمت راست جاده در حدود 500 تا 800 متر، به ‌صورت زمینی منتقل شوند.

وی با اعتقاد به این‌که نظر اداره‌ برق استان فارس در این زمینه مثبت است، اضافه کرد: آن‌ها از ما برای تأمین منابع مختلف با هدف اجرایی کردن این طرح زمان خواسته‌اند،‌ تا پس از تأمین اعتبار، کار را به پایان برسانند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس درباره‌ مخدوش شدن حریم منظری این اثر تاریخی با نصب تیرهای برق نیز گفت: با حذف دو ردیف خط انتقالی برق، تا حدود بسیاری حریمی که سال‌ها پیش مخدوش شده بود، ترمیم می‌شود و مهم‌ترین مشکل، تیرهای انتقال برق در نزدیکی و جلوی نقش‌ رستم هستند که وضعیت را حساس می‌کنند، اما با زمینی شدن کابل‌ها، این مشکل نیز برطرف می‌شود.

انتهای پیام/2448/ز/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول