اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی‌ کوهبنان:

حمل‌ ‌و نقل غیر‌مجاز‌ سلامت دام‌ها را تهدید می‌کند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان ‌گفت: حمل و نقل‌ بی‌ضابطه و غیر‌مجاز دام یکی از عوامل تهدید کننده سلامت دام‌ها است.

حمل‌ ‌و نقل غیر‌مجاز‌ سلامت دام‌ها را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، صبح امروز محمود زین‌الدینی در جمع دامداران شهرستان کوهبنان اظهار داشت: حمل و نقل غیرمجاز دام که خارج از چرخه نظارتی دامپزشکی صورت می‌گیرد می‌تواند عامل انتقال برخی بیماری‌های واگیر مانند تب برفکی‌، آبله و... ‌به مناطق مختلف شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان بیان داشت: شیوع بیماری‌های واگیر دامی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت دامپروری وارد کند.

زین‌الدینی عنوان کرد: با وجود آموزش‌های مستمر دامپزشکی و اطلاع‌رسانی گسترده نکات بهداشتی از طریق رسانه‌های مختلف‌ شاهد عدم رعایت نکات بهداشتی و امنیت زیستی توسط برخی از دامداران هستیم.

وی افزود: در این میان برخی افراد سودجو نیز با حمل و نقل دام به ‌کوهبنان و فروش آنها به دامداران این شهرستان موجب شیوع بیماری‌های دامی می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه شیوع بیماری‌های دامی می‌تواند تهدید کننده امنیت غذایی و بهداشت جامعه باشد، گفت: ورود و شیوع این بیماری‌ها می‌تواند موجب هدر رفتن زحمات چند ماهه دامپزشکی شهرستان شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان خاطر نشان کرد: این دام‌ها علاوه بر انتقال بیماری‌های واگیر دامی می‌توانند ناقل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باشند که از این حیث بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند‌.

زین‌الدینی سلامت ظاهری دام‌ها را ملاک سالم بودن آنها برای خرید دام ندانست و تصریح کرد: برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در دام علائم مشخصی ندارند.

وی افزود: همچنین در برخی موارد دام‌ها پس از گذراندن دوره حاد بیماری ظاهراً سالم هستند، اما هنوز ناقل عوامل بیماری‌زا بوده که می‌توانند پس از ورود به یکی از گله‌های دامی شهرستان موجب شیوع آن بیماری در سطح تمام شهرستان شوند.

این مسئول با قدردانی از همکاری مطلوب ‌نیروی انتظامی شهرستان با دامپزشکی و توقیف محموله‌های دام غیر‌مجاز متذکر شد: دامداران‌ می‌توانند قبل از هرگونه جابه‌جایی و یا خرید دامی از طریق مراجعه حضوری و یا شماره تماس 4724401 با کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان مشورت کنند.

انتهای پیام/80012/ن30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول