اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بی اعتمادی؛ پاشنه آشیل درمان در هرمزگان

بیماران هرمزگانی از رنج و دلائل سفر می‌گویند

انتشار گزارش چرا «مرغ» بهداشت و درمان همسایه برای هرمزگان «غاز» است! واکنش‌های جالب توجه و قابل تاملی از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و مخاطبان فارس در این استان و حتی استان‌های همجوار در پی داشته است.

بیماران هرمزگانی از رنج و دلائل سفر می‌گویند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بدون توجه به محتوا و هدف و محور اصلی گزارش مذکور، اقدام به ارائه مطلبی به این خبرگزاری کرده است که خبرنگار و سردبیر مربوطه این مطلب را وارد ندانسته و در تدوام انتشار مشکلات و نیازهای درمانی مردم هرمزگان و چرایی مراجعه آنها به استان‌های دیگر اقدام به انتشار تنها بخشی از اظهارات بیمارانی کرده که به صورت میدانی دقایقی طولانی با آنها به گفت‌وگو نشسته است.

اگر چه بنا بر محتوای گزارشِ «چرا «مرغ» بهداشت و درمان همسایه برای هرمزگان «غاز» است!»،  هدف از انتشار، تنها بازخوانی کلیاتی در خصوص این معضل دیرینه بود و گزارش فارس علی‌رغم بازتاب وسیع مردمی قصدی بر ورود به جزییات را نداشت اما واکنشِ نامفهوم و احتمالا آمیخته به قضاوت نامناسبِ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، ما را بر آن داشت بخشی از واکنش‌های مردمی را نیز بازتاب دهیم، تا دردی که به نوعی فعالیت‌های رو به توسعه بخش بهداشت و درمان استان را تحت شعاع قرار داده است را نه با ارسال جوابیه و ایراد اتهام توجیه، بلکه باید درمان کرد.

ذکر این توضیح نیز ضروریست که در آن گزارش بیان کلی مشکلات بیماران هرمزگانی هرگز به معنی نادیده گرفتن خدمات مسئولان و روند توسعه بخش بهداشت و درمان نبوده، چرا که حتی در چند جای آن گزارش و در جای خود تلاش‌های انجام شده، بیان و شایسته قدردانی دانسته شده است.

البته در این میان واکنش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بیش از آنکه به موضوع گزارش ارتباط چندانی داشته باشد، ارائه بیلان عملکرد بوده که مورد مناقشه نیست، چرا که انتشار مشکلات به معنی نفی خدمات این بخش نبوده و نخواهد بود.

آنچه در این جوابیه مورد تاکید قرار گرفته، اینکه خدمات تخصصی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه درمان در مقایسه با سال‌های پیش روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

بنا بر روح کلی این جوابیه، با فرض پذیرش همه تحولات و دستاوردها، «سئوال اصلی همچنان بی پاسخ مانده است که چرا به رغم توسعه زیرساخت‌های بهداشتی درمانی، امکانات مدرن پزشکی و حضور بهترین تیم‌های تخصصی در رشته‌های مختلف که از سوی مسئولان ذی‌ربط مورد تاکید است، برخی بیماران هرمزگانی همچنان با تحمل شرایط سخت مالی به استان‌های همجوار و حتی فراتر تا استان یزد و تهران و اصفهان بار سفر می‌بندند و درمان خود را پیگیری می‌کنند؟»

این سئوال نه فقط در حوزه درمان در تمام حوزه‌ها مطرح است که چرا آمارها و گزارش‌های رسمی با زندگی واقعی مردم در یک نسبت مستقیم نیست؟

کدام بیمار است که از تحمیل هزینه سفر و رنج اقامت برای خود و همراهان راضی باشد، آن هم نه به دلیل نبود امکانات لازم و متخصصان مجرب در استان بلکه یک تصمیم شخصی که ترجیح دهد درمان خود را صدها کیلومتر دورتر از خانه و کاشانه خود انجام دهد؟

برای یافتن دلایل این امر بخشی از واکنش‌های مردمی که به دنبال انتشار گزارش فارس در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری انجام شد، بدون قضاوت منتشر می‌شود.

نعمت.ر 40 ساله -کارمند شاغل- که چندی پیش در بیمارستان سیدالشهدا یزد عمل باز قلب را انجام داده است، علت مراجعه خود را عدم اطمینان به کادر درمانی خصوصا مراحل بعد از عمل جراحی عنوان می‌کند.

به گفته وی، آنچه بیش از هر امر دیگری خود و خانواده‌اش را مجاب به مسافرت به یزد و انجام عمل جراحی در این استان کرده است، سرنوشت عمل جراحی باز قلب یکی از بستگان بود که پیش‌تر در بندرعباس انجام شده است.

وی اضافه کرد: این تجربه باعث شد ریسک انجام این کار را به جان نخرم و با وجود هزینه‌های سرسام مسافرت و کرایه منزل در شهر یزد، اقدام به انجام عمل جراحی در این شهر کنم که اکنون نیز از این عمل خود و سلامتی که دارم راضی هستم.

گفته‌های این بیمار ما را بر آن داشت پیرامون ماجرای مورد اشاره گفت‌و‌گویی را با جعفر.ز 59 ساله که به گفته خود در پی انجام عمل جراحی قلب با مشکلاتی جدی روبرو شده بود، داشته باشیم.

وی گفت: پس از انجام آنژیو در بندرعباس دو عدد فنر را در رگ‌های قلبم کار گذاشتند که ظاهرا یکی از آنها به اشتباه کار گذاشته شده بود.

وی ادامه داد: پس از انجام آنژیو، به منظور عمل باز قلب راهی یزد شدم که پزشک متخصص تشخیص اشتباه در کار گذاشتن یکی از فنرها را داد.

وی اضافه کرد: لذا بنا بر تشخیص پزشک عمل جراحی قلب انجام شد و به بندرعباس آمدم که پس از چندی به دلیل عفونت به ناچار به بیمارستانی در بندرعباس مراجعه کردم که دوباره سینه‌ام را شکافتند و پس از عدم درمان عنوان کردند که کاری از دست ما بر نمی‌آید، حتی بخیه هم نزدند!

به گفته وی، پس از این وضعیت خانواده‌اش با کرایه آمبولانس با همان وضع او را به یزد برده و در آنجا پزشکان نسبت به وضعیت‌اش به وی اعتراض کردند که چرا دوباره سینه‌اش را شکافته‌اند.

این بیمار ادامه داد: به گفته پزشکان بیمارستان افشار یزد اگر مشکل عفونت بوده که نیازی به شکاف مجدد سینه نبود، در نتیجه دوباره سینه‌ام را بخیه و با تجویز چند نمونه دارو و مراقبت سلامتی‌ام را به دست آوردم.

وی بیان داشت: به دلیل عدم اطمینان و اعتماد، حتی راضی نشدم که بخیه‌های سینه‌ام را در بیمارستان بندرعباس بکشم و برای همین کار هم دوباره به یزد سفر کردم.

این بیمار قلبی نیز رسیدگی مناسب کادر درمانی و مراقبت‌های ویژه که حتی نیاز به همراه نیز ندارد را به عنوان مزیت انجام عمل جراحی در بیمارستان یزد عنوان کرد و گفت: پزشک جراحم در یزد حتی شماره موبایل خود را نیز به من داد تا هر لحظه حتی اگر نیمه شب هم با مشکلی مواجه شدم با او تماس بگیریم.

زهرا.ع 49 ساله -خانه دار- دیگر بیمار هرمزگانی نیز با بیان اینکه پزشکان بندرعباس از درمانش قطع امید کردند، گفت: با توجه به مشکلی که در ناحیه سر داشتم، پس از 15 روز در حالت کما پزشکان بندر به دامادم گفته بودند که حتی اگر این بیمار را به آلمان هم ببرید خوب نخواهد شد.

وی ادامه داد: در بندرعباس تشخیص پزشکان ویروس مغزی بود که برای بهبودی با مشکلات فراوان مجبور به تهیه آمپول‌های گران قیمت از جمله "زویراکس" که با نام تجاری "آسیکلوویر" شناخته می‌شود از تهران شدیم، اما باز نتیجه‌ای نداد تا اینکه راهی شیراز شدیم که عنوان شد از لحاظ مغزی هیچ مشکلی ندارم و با تشخیص صحیح و یک دوره درمانی و تهیه نوار مغزی با تجویز چند دارو سلامتی‌ام را به دست آوردم.

وی همچنین گفت: پزشک متخصص‌ام در شیراز حتی مصرف داروهای تجویز شده در بندرعباس را منع کرد.

محمد.د 45 ساله –کاسب- نیز به خبرنگار فارس گفت: یکی از مشکلات درمان در استان تشخیص نادرست است.

به گفته وی، در بندرعباس مشکل جسمی من را سیاتیک تشخیص دادند در حالی که پس از مراجعه به یزد گفتند که مشکل سیاتیک نیست و مربوط به دیسک است که با انجام یک عمل جراحی مشکلم برطرف شد.

محمد.ن 45 ساله، نظامی بازنشسته نیز گفت: شاید قریب یک ماه انواع درمان‌ها را در بندرعباس گذراند و با کلی هزینه و انجام آزمایشات متعدد تشخیص بیماری‌ام ممکن نشد تا اینکه پس از مراجعه به یزد مشکل "ام اس" را تشخص دادند.

به گفته وی، اگر این تشخیص زودتر صورت می‌گرفت، مجبور به صرف هزینه زیاد و مهاجرت به یزد نمی‌شده است.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به مشکل اسکان و همراهی خانواده حتی در یزد مجبور به رهن خانه شدیم.

جمشید.ع، 44 ساله-کشاورز- یکی دیگر از بیماران قلبی ساکن بندرعباس نیز در این خصوص گفت: در آخرین روزهایی که در بندرعباس از سوی پزشکان برای انجام عمل باز قلب مجاب شده بودم به توصیه دوستان برای معاینه به یزد رفتم و گفتند نیازی به عمل جراحی نیست و با داور الان وضعیت خوبی دارم.

صدیقه.ن 35 ساله –دانشجو- که جهت انجام ارتودنسی به یزد مراجعه کرده است، کیفیت خدمات پزشکی و هزینه مناسب را دلیل سفر خود عنوان کرد.

قاسم.ف، 40 ساله-کارمند- نیز دلیل سفر خود را نبود نوبت در زمان مناسب در بندرعباس عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکل ناحیه سر، پزشک «نامی» در بندرعباس حدود دو ماه بعد را برای ویزیت تعیین کرد و اگر صبر می‌کردم با توجه به نیاز "ام .آر. ای" شاید چهار ماه تا تشخیص باید معطل می‌ماندم که این امر باعث شد در کمتر از یک هفته در یزد به نتیجه برسم.

غلام.م 55 ساله-بازنشسته- که از ناحیه پروستات دچار مشکل شده است اظهار کرد: برای رفع این مشکل در بندرعباس عمل جراحی را انجام دادم ولی مشکلم بر،طرف نشد.

به گفته وی، پس از مراجعه به یزد پزشکم گفت نیازی به عمل جراحی نبوده، لذا درمان را با دارو پی گرفت و مشکلم را بر طرف کرد.

رامین یکی دیگر از همراهان بیمار که به منظور عمل جراحی مادرش راهی یزد شده بود عنوان کرد: در بندرعباس خدمات خوبی انجام می‌شود منتهی رفتار پزشکان مناسب نیست.

به گفته وی، تاکنون تجربه همراهی با چند بیمار را در بیمارستان‌های بندرعباس داشته و این مشکل را مشاهده کرده است.

وی بیان داشت: وقتی همراهان نگران سرنوشت بیمار خود هستند، باید پزشک حداقل چند لحظه حتی یک دقیقه وقت گذاشته و وضعیت بیمار را توضیح دهد که در بسیاری از موارد نه تنها این گونه نیست، بلکه اصولا پزشک مربوطه را نمی‌توان به راحتی پیدا کرد.

مرتضی ق. 38 ساله نیز معتقد است طی سال‌های اخیر خدمات درمانی در بندرعباس رشد خوبی داشته است اما به گفته وی، نبود متخصص به میزان جمعیت استان و اینکه برخی نوبت‌ها تا چند ماه طول می‌کشد انگیزه سفر به استان‌های همجوار را فراهم می‌کند.

مریم.ک 32 ساله نیز دلیل مراجعه خود به شیراز را نبود اطمینان لازم به نتایج آزمایشات در بندرعباس عنوان کرد و گفت: طی دو بار آزمایش نتایج متفاوتی بین آزمایشگاه‌های بندرعباس به دست آمد که واقعا سردرگم شدم.

به گفته وی، برای رفع نگرانی آزمایش مجدد را در شیراز انجام دادم و الان مشکلی ندارم.

این بیمار همچنین اضافه کرد: چرا باید بیمارستان‌های استان‌های دیگر آزمایشات بندرعباس را قبول نداشته باشند؟ مشکل کجاست؟

اگر چه موارد دیگری نیز در این گزارش مطرح شد، لیکن در جمع‌بندی تشخیص متفاوت، عدم رسیدگی مورد انتظار، سرعت دستیابی به خدمات پزشکی از مرحله ویزیت گرفته تا عمل جراحی، خدمات پس از درمان و در راس همه عدم اطمینان لازم به دوره درمان در استان وجه مشترک اظهارات اغلب بیماران بود که به نمونه‌هایی از آن اشاره شد.

بدون هر قضاوت خاصی در خصوص اظهارات مطرح شده انتظار می‌رود متولیان بهداشت و درمان استان در کنار تلاش‌های چشمگیر در توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان و ارتقا شاخص‌های درمانی که با دلسوزی همراه است، توجه ویژه‌ای را نیز به سطح خدمات تخصصی و از همه مهم‌تر افزایش اعتماد عمومی معطوف نمایند چرا که در این گزارش همه بیماران بر این نکته تاکید داشتند که اگر نتیجه لازم را در استان می‌گرفتند هرگز حاضر به سفر و تحمیل هزینه‌های زیاد و مخاطرات ناشی از دوری راه نمی‌شدند.

به امید اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان در یک بازنگری کلان زمینه مراجعه بیماران را به استان‌های دیگر به حداقل رسانده که این امر قطعا در سایه توجه جدی به مشکلات بیماران، فرهنگ سازی و تدابیر ویژه ممکن و دست یافتی است.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که نه تنها خبرنگاران فارس بلکه تمامی رسانه‌ها و افکار عمومی در هرمزگان، طی سال‌های اخیر از نزدیک متوجه پیشرفت و گسترش تاسیسات و امکانات فیزیکی مرتبط با حوزه بهداشت و درمان اعم از ساخت چندین بیمارستان و مراکز درمانی جدید در این استان بوده‌اند.

اما نکته‌ای که تمامی کارشناسان و فعالان این حوزه بدان واقف هستند، همانگونه که بیشترین اعتبارات دستگاه‌ها در بخش‌هایی که تولید خدمت صورت می‌گیرد، اختصاص داده می‌شود، مدیریت و نظارت بر نیروی انسانیِ تولید کننده خدمت نیز در نوع خود با هدف ارتقا اعتماد و اطمینان باید در برنامه‌های بلند مدت مورد توجه قرار گیرد، چرا که کسب اعتماد در اموری که با سلامت فرد سر و کار دارد خود دارای پروسه‌ای پیچیده و سنگین است که حصول آن حتی در صورت برخورداری از برنامه‌های جامع و هم‌گیر، شاید دهه‌ها به طول بی‌انجامد.

انتهای پیام/88007/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول