اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار هرمزگان خبر داد

زمان بهره‌برداری از پل روگذر رسالت و طرح زیباسازی خور شیلات بندرعباس

استاندار هرمزگان از زمان بهره‌برداری پروژه پل روگذار رسالت و طرح زیباسازی و منظر آبی خور شیلات شهر بندرعباس که در حال حاضر به عنوان دو پروژه مهم شهری در این شهر محسوب می‌شود، خبر داد.

زمان بهره‌برداری از پل روگذر رسالت و طرح زیباسازی خور شیلات بندرعباس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ابراهیم عزیزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت پروژه‌های زیباسازی و منظر آبی دو خور شیلات و گورسوزان در این شهر اظهار داشت: طرح مربوط به خور شیلات در حال آماده‌سازی است؛ به نحوی که تمامی بخش‌های این طرح اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه این طرح به احتمال قوی طی مدت دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد، اضافه کرد: این در حالی است که لوله‌گذاری‌های مورد نیاز، بهسازی و بتون‌ریزی کف و دیواره‌ها و احداث سدهای آبگیر در این خور اجرایی شده است و بخش باقیمانده مربوط به ایستگاه پمپاژ آب به بالا دست خور است.

استاندار هرمزگان افزود: قرارداد خرید و نصب موتور پمپ‌های ایستگاه پمپاژ نیز منعقد شده و امید است به زودی شاهد اجرای این بخش از پروژه که همواره مورد درخواست و تقاضای مردم بندرعباس بوده است نیز باشیم.

عزیزی پیرامون آخرین وضعیت پروژه مربوطه به خور گورسوزان نیز گفت: در مورد این پروژه نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است و امور زیربنایی آن در حال انجام است.

استاندار هرمزگان یادآور شد: در حال حاضر پل روی این خور در ساحل مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که این پروژه نیز در نوع خود پروژه‌ای بزرگ و شاخص در حوزه مدیریت شهری بندرعباس به حساب می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پل روگذر رسالت در بندرعباس با بیان اینکه این نخستین روگذر هرمزگان به شمار می‌رود، از زمان بهره‌برداری از آن طی هفته دولت سال‌جاری خبر داد.

خورها یا همان رودخانه‌های منتهی به دریا و ساحل، در اغلب شهرهای ساحلی هرمزگان وجود دارد.

 

این بسترهای طبیعی در واقع محل ورود آبهای سطحی و راهی برای برگشت دوباره آب حاصل از باران به دریاست.

با توسعه شهرها در کنار این خورها و محاصره بستر، بخش پیرامونی، پسکرانه و آب‌خیز این رودها که در لفظ خور نامیده می‌شود، بعضاً این آبراهه‌ها دستخوش تغییرات متعدد و نامطلوبی در سال‌های اخیر با توسعه شهرسازی در شهرهایی همانند بندرعباس شده است.

ورود پساب‌های بخش اعظمی از شهر و ساختمان‌های مجاور، وجود اشغال و عدم تنظیف به موقع و مناسب این خورها توسط شهرداری‌ها و بخش‌های مربوطه می‌توانند، حتی بروز مشکلاتی در بعد سلامت شهروندان در کنار رقم زدن منظر نامطلوب شهری نیز سبب شود.

این در حالی است که دو خور مورد بحث در شهر بندرعباس طی ماه‌های اخیر به حدی بحران‌زا شده که اعتراض بسیاری از مردم و شهروندان را در پی داشت.

اعتراض‌ها در این راستا بیشتر به بوی متعفن حاصل از عبور و یا گاها راکد ماندن آب سیاه رنگ درون بستر این رودخانه‌ها و همچنین وضعیت بد بهداشتی و زیست جانوران موزی در این خورها بود.

اما در ماه‌های اخیر آن طور که گفته می‌شود با پیگیری‌های استاندار هرمزگان، طرح بهینه‌سازی و ساماندهی این خورها طی دو پروژه به شهرداری و آب منطقه‌ای هرمزگان واگذار شده است.

این طرح‌ها در واقع با جلوگیری از ورود پساب و فاضلاب به این خورها و همچنین بهسازی و بتون‌ریزی کف و دیواره‌ها و ایجاد چندین سد با ارتفاع بین دو تا سه متر از ساحل تا بالادست خورها، امکان نگه‌داری آب پمپاژ شده از دریا به بالادست و تبدیل این خورها به رودخانه‌های قابل قایقرانی را با هدف توسعه گردشگری فراهم می‌آورد.

علاوه بر بندرعباس که در آن پنج خور از این نمونه وجود دارد در اغلب شهرهای ساحلی نیز از این دست خورها در بخشی از بستر شهر قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/88001/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول