اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علیه بیماری پاستورلوز

واکسیناسیون 300 شتر در نرماشیر آغاز شد

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: واکسیناسیون 300 نفر شتر علیه بیماری پاستورلوز در نرماشیر آغاز شد.

واکسیناسیون 300 شتر در نرماشیر آغاز شد

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نرماشیر اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 300 نفر شتر در نرماشیر وجود دارد که طرح واکسینه کردن آنها علیه بیماری پاستورلوز آغاز شده است.

وی بیان داشت: حرفه دامپروری به عنوان شغل دوم مردم نرماشیر از دیرباز حائز اهمیت بوده و این حرفه به پرورش گونه خاص و یا گونه‌های محدود دام خلاصه نمی‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر افزود: پرورش شتر همانند پرورش دیگر دام‌های اهلی در این شهرستان حائز اهمیت است و در حال حاضر بیش از 300 نفر شتر در این شهرستان وجود دارد.

جعفری تصریح کرد: تقریبا پرورش شتر در تمام روستاهای نرماشیر به‌صورت نسبی وجود دارد که می‌توان به روستاهای علی‌آباد، خواجه‌آباد، ترک‌آباد، ضیاء‌آباد و حسین‌آباد درختی اشاره کرد.

وی ابراز داشت: اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر برای مبارزه و کنترل بیماری‌های این دام و بیماری‌های ناشی از معضل خشکسالی می‌توان به واکسیناسیون دام‌های منطقه علیه بیماری پاستورلوز اشاره کرد.

جعفری اذعان داشت: بیماری پاستورلوزیس یا تب حمل و نقل بیماری عفونی واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی عنوان کرد: عامل این بیماری باکتری پاستورلا مولتوسیدا است که فلور طبیعی ناحیه دهانی حلقی پستانداران بوده و شتر، گاو، گاومیش، نشخوارکنندگان وحشی، گوسفند و بز را مبتلا می‌کند.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر به عوامل مستعدکننده بروز این بیماری اشاره کرد و گفت: تغییرات آب و هوایی، استرس، حمل و نقل، جا‌به‌جایی و حمل و نقل بی‌مورد دام، عدم رعایت ضوابط قرنطینه و استفاده از داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی از عوامل شیوع بیماری هستند و انتقال بیماری معمولا از راه تنفسی و دهان صورت می‌گیرد.

جعفری بیان داشت: این بیماری به دو شکل حاد و ریوی بروز می‌کند که در دام با علائمی چون تب بالا، سرفه، ریزش شدید بزاق، اسهال و گاهی اسهال خونی، تورم دردناک ناحیه کتف و گردن و زیر جلد نواحی گلو، سینه و شکم، پریکاردیت و پنومونی همراه است.

وی گفت: به حداقل رساندن استرس‌ها، واکسیناسیون به‌‌موقع به‌ویژه در اوایل بهار و اوایل پاییز علیه بیماری، ضدعفونی مرتب جایگاه دام و رعایت اصول مدیریت بهداشتی دامداری‌ها، دفن بهداشتی لاشه تلف شده و جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز دام از راه‌های پیشگیری از بیماری پاستورلوز است.

جعفری بیان کرد: با توجه به شروع فصل گرما و وجود طوفان‌های شن در این شهرستان که زمینه بروز این بیماری را در این موقع از سال افزایش می‌دهد، طرح واکسیناسیون شترهای نرماشیر به مدت دو هفته آغاز شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر اذعان داشت: 300 نفر از شترهای نرماشیر زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند و از پرورش‌دهندگان شتر در شهرستان تقاضا می‌شود در انجام این عملیات فنی همکاری و مساعدت لازم را با شبکه دامپزشکی داشته باشند و تا پایان انجام واکسیناسیون از جا‌به‌جایی بی‌مورد دام خودداری کنند.

انتهای پیام/80026/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول