اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مشکلات زمین‌های آبپخش

مشکل زمین‌های آبپخش 75 ساله شد / اراضی آبپخش سند ندارند

زمین‌هایی که مردم آبپخش از سالیان دور در آن سکونت داشته‌اند و آن را میراث اجدادی خود می‌دانند مورد ادعای برخی نهادهای دولتی قرار گرفته و عملا مالکیت مردم آبپخش پس از چند دهه سکونت در منازل مسکونی‌شان زیر سئوال رفته است.

مشکل زمین‌های آبپخش 75 ساله شد / اراضی آبپخش سند ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، مشکل مربوط به سند اراضی مسکونی آبپخش از مسائلی است که در سال‌های گذشته بروز و ظهور بیشتری در آبپخش داشته و سیری جدید از اعتراضات مردمی علیه این موضوع شکل گرفته است.

زمین‌هایی که مردم آبپخش از سالیان دور در آن سکونت داشته‌اند و آن را میراث اجدادی خود می‌دانند مورد ادعای برخی نهادهای دولتی قرار گرفته و عملا مالکیت مردم آبپخش پس از چند دهه سکونت در منازل مسکونی‌شان زیر سئوال رفته است.

همه ما می‌دانیم که از لحاظ شرعی زمین متعلق به کسی است که سند قطعی داشته باشد یا زمین بایر را آباد کرده باشد و سئوال اینجاست چگونه مردمی که بعضا 75 سال پیش زمینی را خریداری و در آن ساخت و ساز کرده‌اند، امروز مالک اراضی خود نیستند.

برخی از مردم آبپخش سند‌های اصلاحات ارضی و اسناد مالکیت مربوط به سال 1317 را در اختیار دارند، ولی امروز به دلیل مساله مالکیت منابع طبیعی بر اراضی شهر آبپخش امکان استفاده از هیچ یک از خدمات مسکن را ندارند و از امتیازات محروم شده‌اند.

مالکیت دولت بر املاک شهروندان اجحاف در حق ایشان است

حیدر باقرنژاد شهروند آبپخشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: حدود 50 سال پیش قطعه زمینی را از شخصی که سند مالکیت آنرا در اختیار داشت خریداری کردم و طبق روال معمول سند زمین به نام من انتقال یافت و زمین در مالکیت من درآمد.

وی افزود: مالکیت دولت بر زمین‌های مردم مشکلی است که در سال‌های طولانی دامن‌گیر مردم شده و مشکلاتی را در مسیر ایشان قرار داده است.

باقرنژاد خاطرنشان کرد: چگونه ملکی که حدود 50 سال است با اعضای خانواده خود در آن زندگی کرده‌ام، امروز متعلق به من نیست و از من می‌خواهند با پرداخت مجدد وجه زمین آنرا از دولت خریداری کنم؟

وی یادآور شد: خیلی از افراد در زمین‌های موروثی و اجدادی خود سکونت دارند که گاها متعلق به 75 سال پیش است و چگونه امکان دارد مردم آبپخش 75 سال در زمین غصبی زندگی کرده باشند.

باقرنژاد تاکید کرد: اینکه دولت خود را مالک بر املاک و منازل مردم بداند اجحاف در حق شهروندان آبپخشی است و به هیچ وجه برای شهروندان آبپخش قابل پذیرش نیست.

اراضی آبپخش با قیمت دارایی به مردم واگذار شود

غلامحسین حسن‌زاده از دیگر شهروندان آبپخشی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبپخش اظهار داشت: مشکل اراضی آبپخش امروز دغدغه همه مردم آبپخش و خصوصا نسل جوان این شهر است.

وی اضافه کرد: مسکن یکی از نیازهای اساسی افراد برای زندگی است و به عقیده بنده وجود مشکل مربوط به اراضی مسکونی در آبپخش امنیت جوانان و مردم این شهر در بحث مسکن را به خطر می‌اندازد.

حسن‌زاده ادامه داد: در سال‌های گذشته دولت خدمات فراوانی در حوزه مسکن ارائه کرده، ولی وجود مشکلات در بخش مسکن سبب شده که مردم آبپخش نتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی گفت: خرید املاک مردم از دولت یکی از راهکارهایی است که برای رفع این مشکل پیش روی مردم قرار دارد و مشکل مردم از این طریق حل می‌شود.

حسن‌زاده عنوان کرد: برای رفع مشکل چندین ساله مردم آبپخش پیشنهاد می‌کنم به‌جای فروش منازل مردم با قیمت کارشناسی و دولتی به ایشان این منازل با قیمت دارایی که نرخی بسیار پایین‌تر از قیمت کارشناسی است، به ایشان واگذار شود.

حسین محمدی از دیگر شهروندان آبپخش نیز گفت: حق طبیعی مردم آبپخش است که بخواهند مالکیت آنها بر املاکشان به رسمیت شناخته شود و معارضی در جریان مالکیت آنها وجود نداشته باشد.

وی افزود: شنیده‌های ما حکایت از آن دارد که اراضی مسکونی آبپخش در دوران قبل از انقلاب توسط دولت تصاحب شده و انتظار داریم در مسئولان حقوق مردم آبپخش را به ایشان بازگردانند.

آبپخش سهمی از مسکن مهر نداشت

منتخب مردم آبپخش در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی نیز اظهار داشت: مشکل مسکن اساسی‌ترین دغدغه مردم آبپخش است و مسئولان باید به‌صورت عاجل برای رفع این مشکل به نحو احسن تلاش کنند.

فرخ عباسی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق شهر آبپخش مردم از 75 سال پیش در املاک و منازل خود حضور داشته‌اند و شرایط فعلی طبق قانون اساسی با اصل مالکیت در تضاد است.

وی افزود: در سال‌های اخیر دولت خدمات کارآمد گسترده‌ای در حوزه مدیریت مسکن داشته است، ولی هیچ اقدام خاصی در آبپخش صورت نگرفته است.

عباسی بیان داشت: بر اساس مطالعاتی که داشته‌ام، در بحبوحه جنگ و سال 64 دولت بحران مسکن در سال 88 را پیش‌بینی کرده است، ولی وجود موانع فوق‌الذکر سبب شده که مردم از خدمات حوزه مسکن بهره‌‍مند نشوند.

وی پروژه مسکن مهر را از تاثیرگذارترین اقدامات دولت در حوزه مسکن دانست و گفت: اجرای طرح بزرگ مسکن مهر از اقدامات ارزشمندی است که دولت برای رفع مشکل مسکن در کشور شروع کرد، ولی آبپخش سهمی از این طرح نداشت.

عباسی تاکید کرد: مردم شهر آبپخش با آرای بالای خود آقای موسوی‌نژاد را به‌عنوان نماینده خود به مجلس فرستاده‌اند و از ایشان انتظار داریم همانند وکیل مردم از حقوق حقه ایشان دفاع کنند و زمین‌های مردم آبپخش را به آنها بازگردانند

تلاش‌های مداوم شورا برای رفع مشکل اراضی آبپخش

رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش نیز اظهار داشت: حل مشکل زمین مردم آبپخش از مطالبات دیرینه مردم این شهر است و حل این معضل موجبات رضایت مردم را فراهم می‌کند.

مصطفی رضایی افزود: پیشینه مشکلات مربوط به اراضی مسکونی آبپخش مربوط به سال‌ها قبل است و در دوسال اخیر شورای اسلامی شهر آبپخش به جد پیگیر حل این مشکل و معضل بوده است.

وی بیان داشت: قطعا دغدغه اعضای شورای شهر همان دغدغه‌های مردم است، ما در میان مردم هستیم و مشکلات را با تمام وجود درک می‌کنیم و برای رفع این مشکلات تلاش می‌کنیم.

این مسئول بیان داشت: در مسئله زمین‌های مسکونی آبپخش پیگیری‌های فراوانی صورت گرفته و قول مسئولان استان و شهرستانی برطرف ساختن این مسئله و احقاق حقوق شهروندان بوده‌است.

رئیس شورای اسلامی آبپخش ابراز داشت: انتظار داریم مشکل زمین‌های مردم به‌صورت قطعی رفع شود و ساز و کاری ایجاد شود که شهروندان مجبور به پرداخت مبالغ میلیونی در این زمینه نباشند.

رضایی گفت: انتظار داریم تمامی دستگاه‌های اجرایی که در این زمینه دخالت دارند با همفکری به نتیجه واحدی که منافع شهروندان آبپخشی را به دنبال داشته باشد، برسند.

=============

گزارش از: مسعود باقری

=============

انتهای پیام/2452/ع40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول