اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه پزشکی کرمان:

افراد دین‌دار سلامت روانی بهتری دارند/کاهش 50 درصدی آسیب‌های اجتماعی در ماه رمضان

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افراد دیندار سلامت روانی بهتری دارند و کمتر دچار آسیب می‌شوند.

افراد دین‌دار سلامت روانی بهتری دارند/کاهش 50 درصدی آسیب‌های اجتماعی در ماه رمضان

علی بهرام‌نژاد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: از نظر تاریخی میان دین و سلامت روان پیوند محکمی است و از منظر روانشناسی نیز میان سلامت روان و دینداری ارتباط مستقیم وجود دارد و کسانی که مناسک دینی انجام می‌دهند از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند و کمتر دچار آسیب می‌شوند.

وی ابراز داشت: انجام مناسک دینی و آیین مذهبی علاوه بر اینکه نقش محوری را در دین دارد، منجر به مهار خود و جهان شخص می‌شود به ‌ویژه زمانی که فرد احساس می‌کند، زیر فشار قرار دارد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: رمضان یکی از ماه‌هایی است که در دین اسلام به عنوان ماه مهم تلقی می‌شود و این ماه دارای یکسری آداب، سنن و فرائض دینی است که مجموع این موارد منجر به تغییرات وسیعی در زندگی اشخاص در حوزه‌های فردی و اجتماعی می‌شود.

بهرام‌نژاد در این رابطه خاطر نشان کرد: این تغییرات حتی در زندگی فردی و اجتماعی افرادی ایجاد می‌شود که روزه نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه این تغییرات در عمومی‌ترین جنبه‌های

زندگی تا خصوصی‌ترین جنبه زندگی فرد ایجاد می‌شود، عنوان کرد: این تغییرات علاوه بر اینکه حس خوشایندی را به افراد می‌دهد و احساس افزایش بُعد معنوی را در سلامت روان ایجاد می‌کند، پیامدهای مثبتی را از نظر اجتماعی به‌دنبال دارد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کاهش چشمگیر آسیب اجتماعی از آثار مثبت روزه‌داری است که در بسیاری از گزارش‌ها تا 50 درصد این آسیب‌ها از جمله ارتکاب به هرگونه بزهکاری، نزاع، قتل و دزدی کاهش می‌یابد.

بهرام‌نژاد همچنین تاثیر روزه‌داری بر سلامت عمومی را مورد اشاره قرار داد که می‌تواند جنبه‌های عمومی سلامت عمومی را تحت تاثیر قرار ‌دهد.

وی با اشاره به بُعد روانشناختی تاثیر روزه بر فرد بیان داشت: افزایش بُعد خویشتن‌داری، افزایش مراقبت از خود در زمینه رفتار و کنترل خود، کنترل عصبانیت و خشم از دیگر پیامدهای مثبتی به‌شمار می‌رود که در ماه رمضان در فرد ایجاد می‌شود.

بهرام‌نژاد با بیان اینکه فرد در ماه رمضان رفتارها و مناسک ویژه‌ای را انجام می‌دهد و به دنبال یک هدف است، گفت: ماه رمضان می‌تواند، موجب تمرین هدفمندی در زندگی شود و داشتن هدف از جنبه‌های مهم سلامت روان است و فرد با این هدفمندی از بسیاری از ناخوشی‌های سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی پیشگیری می‌کند.

وی گفت: انجام مناسک ویژه در ماه مبارک رمضان و ارتباطات فردی و اجتماعی در این ماه سبب افزایش انسجام و الحاق اجتماعی می‌شود که این امر یکی از فاکتورهای مهم در افزایش سطح سلامت روانی افراد است.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ابراز داشت: روزه موجب می‌شود، بسیاری از ارزش‌های اجتماعی مانند صله‌رحم، دید و بازدید، انفاق، تعاون، نوعدوستی و گذشت بر جامعه حاکم شوند.

بهرام‌نژاد با بیان اینکه افزایش حمایت‌های اجتماعی از دیگر آثار مثبت ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود، گفت: کسب مهارت کنترل خود، اصلاح باورهای ناکار آمد در رابطه با خود، رشد پیوندهای اجتماعی، کاهش آسیب اجتماعی، رضایتمندی درونی یکی از شاخص‌های مهم سلامتی است که در ماه رمضان برای فرد ایجاد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دو بُعد اخلاق عمودی و افقی که همان ارتباط با دیگران و ارتباط با خداوند است در ماه رمضان تقویت می‌شود.

انتهای پیام/2446/س30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول