اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان:

تجویز و مصرف دارو در همدان غیر منطقی است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تجویز و مصرف دارو در همدان غیر منطقی است که این موضوع به یک معضل تبدیل شده است.

تجویز و مصرف دارو در همدان غیر منطقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی‌اصغر وحیدی‌نیا ظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان اظهار داشت: در استان همدان 155 داروخانه فعال است که از این تعداد 14 داروخانه شبانه‌روزی است.

وی بیان داشت: از این 74 داروخانه در شهر همدان فعال است که هشت مورد آن به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمت می‌کنند.

*بازرسی مستمر از داروخانه‌ها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر بازرسی مستمر از داروخانه‌ها گفت: در سال 90 تعداد 751 مورد بازرسی از داروخانه‌ها انجام شد که این تعداد بازدید در سال 91 به 922 مورد رسید.

وی با اشاره به مشکلات بازار دارویی بیان داشت: تغییر قیمت داروها یکی از مشکلات بازار دارویی است که برای برخورد با افزایش بی‌رویه و غیر قانونی قیمت دارو، مردم می‌توانند شکایات خود را از طریق تلفن‌های 1090 مطرح کنند.

وحیدی‌نیا ادامه داد: اغلب شکایات رسیده به این سیستم تلفنی در زمینه تفاوت قیمت دارو بوده است.

وی ادامه داد: برای حل مشکل اختلاف قیمت دارو پیشنهاد دادیم که برچسب قیمت در زمان بسته‌بندی دارو، بر روی آن نصب شود که تاکنون در این زمینه اتفاقی صورت نگرفته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان به افزایش شرکت‌های پخش دارو اشاره و افزود: برای تهیه آسان دارو در سطح استان و دسترسی به آن، شرکت‌های پخش از 19 شرکت در سال 90 به 30 شرکت در سال 91 افزایش یافت.

وی با اشاره به 82 مورد بازرسی از شرکت‌های پخش دارو  در سال گذشته گفت: طی این بازرسی‌ها به شرکت‌های پخش دارو اعلام شد تا موجودی خود را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند که امیدواریم تا پایان شهریور‌ ماه عملیاتی شود.

وحیدی‌نیا با اشاره به مصرف بیش از حد دارو در ایران عنوان کرد: تجویز و مصرف غیر منطقی دارو به یک معضل در کشور تبدیل شده به طوری که مصرف دارو در ایران به اندازه مصرف چین است.

*ساماندهی تجویز دارو

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تجویز غیر منطقی دارو گفت: به منظور ساماندهی این امر، طی سال گذشته 2.5 میلیون نسخه در استان همدان ثبت شد و در این راستا با نسخه‌هایی که به صورت غیر منطقی تجویز شده بودند برخورد صورت گرفت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: پیرو این اقدام، تجویز نسخه غیر منطقی با 3.11 در سال 90 به 3.2 در سال گذشته تقلیل پیدا کرد که انجام این کار کماکان ادامه دارد.

*برگزاری 30 کارگاه آموزشی تجویز منطقی دارو

وی از برگزاری 30 کارگاه آموزشی برای تجویز منطقی نسخه خبر داد و ابراز داشت: در این کارگاه‌ها، آموزش تجویز نسخه متناسب با نیاز منطقی به مدعوین ارائه شد.

وحیدی‌نیا با اشاره به تشکیل قطب دارویی در منطقه غرب کشور گفت: در این راستا استان‌های همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و سنندج  در مواقع بحرانی، داروی مورد نیاز هم را تأمین می‌کنند.

وی گفت: به منظور کسب اطلاع از وضعیت داروی استان، روزانه با واحد غذا و دارو و همچنین شرکت‌های پخش تماس می‌گیریم تا در این زمینه مشکلی پیش نیاید.

*سازمان‌های بیمه‌گر هنوز به علوم پزشکی بدهکارند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از مطالبات دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر خبر داد و گفت: از آن جا که این مطالبات رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده و بیمه نیز تا کنون این رقم را پرداخت نکرده، سعی کردیم برای جلوگیری از مشکلات بیمارستان‌ها نقدینگی دارویی به میزان 30 درصد را از دیگر هزینه‌های بیمارستان جدا کنیم.

وی به مطالبات شرکت‌های پخش از دانشگاه علوم پزشکی اشاره و تأکید کرد: بدهکاری ما به شرکت‌های پخش در سال 91 رقمی بالغ بر 7 میلیارد تومان بود که این رقم تا خرداد ماه سال جاری به 10.7 میلیارد تومان رسیده است.

وحیدی‌نیا به ذخیره تعدادی از اقلام دارویی در دانشگاه علوم پزشکی اشاره و عنوان کرد: تعدادی از اقلام دارویی برای مواقع اضطرار در دانشگاه ذخیره شده است.

وی به تهیه دارو‌های کمیاب برای بیماران خاص اشاره و گفت: برخی از اقلام دارویی به صورت سهمیه‌ای است زیرا  دریافت دارو بر اساس تعداد بیماران است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ابراز داشت: مشکل موجود در ارتباط با داروی بیماران خاص، فقط مربوط به همدان نیست بلکه یک مشکل کشوری است.

انتهای پیام/89007/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول