اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار منابع طبیعی به بهره‏برداران سمنانی

بهره‌برداری غیرمجاز از گیاهان دارویی جرم محسوب می‌شود

مسئول اداره بهره ‏برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بهره‌برداری غیرمجاز از گیاهان دارویی جرم محسوب می‌شود و منابع طبیعی با این اقدام برخورد می‏کند.

بهره‌برداری غیرمجاز از گیاهان دارویی جرم محسوب می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، رضا ملابراری در حاشیه بازدید از مراتع شهرستان مهدیشهر اظهار داشت: هرگونه بهره‌برداری غیرمجاز از گیاهان دارویی جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به موجب ماده یکم قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 1312، بهره‌برداری غیرمجاز از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی قاچاق محسوب و مشمول حکم مذکور می‏شود.

ملابراری گفت: در خصوص امکان بهره‏برداری از محصولات غیرچوبی با توجه به وضعیت اقلیمی، اکولوژیکی و اجتماعی استان سمنان بهره‏برداری از رویشگاه‏های گیاهان دارویی در کمیته فنی اداره کل مطرح می‏شود که پس از بررسی همه جانبه منجر به صدور یا عدم صدور مجوز بهره‏ برداری می‏شود.

مسئول اداره بهره‏ برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: سالانه در فصول مختلف به خصوص در فصل بهار افراد زیادی جهت جمع‏ آوری گیاهان با مصارف خوراکی، دارویی و ... وارد عرصه‏ های منابع طبیعی می‏شوند.

ملابراری گفت: حفاظت و پشتیبانی از گونه‏‏ های نادر و روبه انقراض و حفظ ذخایر ژنتیکی در اکوسیستم‏های مختلف همواره مورد تأکید اداره کل است.

وی افزود: با توجه به ارزش گونه‏ های گیاهی از نظر مصارف مختلف باید تمهیداتی در خصوص حفاظت و بهره‏ برداری صحیح از این سرمایه ملی به عمل آید، کاشت گیاهان دارویی در اراضی دیم‏زار کم‏بازده و شیب‏دار که کشاورزی در آن مقرون به صرفه نیست باعث جلوگیری از فرسایش و تخریب اراضی شده و موجب رونق کشاورزی و اقتصاد خانوارهای روستایی می‏شود.

ملابراری گفت: برنامه‏ ریزی و مدیریت مناسب در بخش بهره ‏برداری از محصولات غیرچوبی سبب افزایش درآمد روستاییان می‏شود و حتی در برخی از مناطق استان باعث تغییر معیشت خانوار روستایی شده که از جمله اهداف سازمان جنگل‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور محسوب می‏شود.

وی افزود: استان سمنان با وسعتی در حدود 7/9 میلیون هکتار، ششمین استان از نظر وسعت است؛ این استان در جنوب رشته کوه‏های البرز واقع شده است و در استان سمنان حدود 850 گونه گیاهی شناسایی شده که تقریباً 130 گونه آن ارزش خوراکی، دارویی و صنعتی دارند.

7/3 میلیون هکتار از مساحت کل استان را عرصه‏ های مرتعی، 3/5 میلیون هکتار مربوط به عرصه‏ های بیابانی و حدود بیش از 352 هزار هکتار را عرصه‏ های جنگلی و مابقی عرصه‏ ها جزو عرصه‏ های شهری، شهرک صنعتی و ... است.

انتهای پیام/2249/ر/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول