اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

15 درصد کردستانی‌ها خودسر دارو مصرف می‌کنند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: حدود 15 درصد از مردم این استان به صورت خودسر و بدون تجویز پزشک دارو مصرف می‌کنند.

15 درصد کردستانی‌ها خودسر دارو مصرف می‌کنند

محمد تمیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: حدود 10 تا 15 درصد از مردم کردستان در حال حاضر به صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند و این در حالی است که اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی در استان هر 15 روز یک بار انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سهمیه‌ای بودن داروها از مهم‌ترین مشکلات عصر حاضر در امر پزشکی است، افزود: با توجه به اینکه ماده اولیه تولید داروهای کشور وارداتی است، تحریم‌ها دلیل اصلی کمبود و سهمیه‌ای بودن داروهای مورد نیار در استان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در حال حاضر تنها دو نوع دارو که ماده اولیه آن هم خارجی است در کشور تولید می‌شود و مابقی داروها وارداتی است.

تمیمی با بیان این که تولیدات داخلی بسیار محدود و به‌طور میانگین 230 قلم دارو سهمی‌ای است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 70 قلم آن نایاب و حدود 30 قلم آن با کمبود روبه‌رو است.

وی افزود: در 6 ماه دوم سال گذشته تولید فاکتورهای خونی توسط محققان ایرانی آغاز شده و در حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم.

وی موثرترین راه حل رفع مشکلات را وارد کردن دانش‌های لازم و پشتیبانی از آنها دانست و بیان داشت: این مهم نیازمند حمایت‌های مسئولین است که امیدواریم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام‌گذاری شده شاهد تحقق آن باشیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نظارت جدی بر نحوه اداره و توزیع دارو در داروخانه‌ها خبر داد و گفت: این مهم به صورت بازدیدهای مستمر و به‌طور میانگین هر ماه یک‌بار انجام می‌شود.

تمیمی اضافه کرد: در صورت نیاز از لحاظ احتمال تخلف و وجود مشکل نظارت بر داروخانه‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: داروخانه‌های سطح استان مجاز به فروش 149 داروی otc یا داروهای بدون نسخه‌ هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تحت کنترل بودن داروهای غیر سهمیه‌ای در این استان خبر داد و گفت: فروش تعداد زیادی از این نوع داروها به دلیل مصرف نادرست، غیرمجاز است.

تمیمی در ادامه با بیان اینکه ماده حاجب یکی از مهم‌ترین داروهای خاص برای رادیولوژی است، گفت: طی سه ماه اخیر این دارو در استان با کمبود روبه‌رو بوده و طی دو هفته اخیر شاهد توزیع آن هستیم.

به گفته وی، با وجود نیاز استان به توزیع 3 هزار عدد از این دارو به دلیل کمبود تنها 200 عدد از آن در کل استان توزیع می‌شود.

انتهای پیام/79001/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول