اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان عنوان کرد

مطالبه 150 میلیارد تومانی تامین اجتماعی هرمزگان از کارفرمایان

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان گفت: مطالبات معوقه تامین اجتماعی هرمزگان از کارفرمایان در این استان به مرز 150 میلیارد تومان رسیده است.

مطالبه 150 میلیارد تومانی تامین اجتماعی هرمزگان از کارفرمایان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سید فاضل حیدری بلوکی امروز طی نشستی در ابتدای سخنانش ضمن گرامیداشت شصتمین سالگرد تاسیس تامین اجتماعی گفت: این تشکیلات به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی نهادی عمومی و غیردولتی است که فعالیت آن در دهه 30 در قالب صندوق بیمه اجتماعی کارگران آغاز شده بود و در 25 تیرماه سال 1354 با تصویب قانون به سازمان تامین اجتماعی تغییر نام داد.

وی با اشاره به نقش تامین اجتماعی در زمینه تحقق آرمان عدالت اجتماعی بیان کرد: تامین اجتماعی مهم‌ترین پیش‌نیاز توسعه ملی و از اهرم‌های تاثیرگذار اجرایی شدن عدالت اجتماعی محسوب می‌شود.

به گفته این مسئول، طبق اصل 24 قانون اساسی دولت مکلف شده تا به شهروندان خدمات تامین اجتماعی ارائه دهد، حتی با مروری بر برنامه‌های اول تا پنجم توسعه نیز می‌توان دریافت که پوشش گسترده بیمه تامین اجتماعی در تمامی این برنامه‌ها مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان مهم‌ترین تعهدات و خدمات این سازمان را مطابق قانون در زمینه‌های حمایت در برابر حوادث و بیماری‌ها، مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی، بازماندگان، بیمه بیکاری، دستمزد ایام بارداری، کمک هزینه ازدواج و سایر موارد دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 15 شعبه تامین اجتماعی در کل استان وجود دارد که 13 شعبه در شهرستان‌ها و دو شعبه نیز در مرکز استان در زمینه خدمات رسانی به افراد تحت پوشش فعالیت می‌کنند.

حیدری بلوکی مجموع کل بیمه شدگان اصلی و تبعی در استان را که در حال حاضر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، 718 هزار و 812 نفر عنوان کرد و با اشاره به رشد شش درصدی این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: از این تعداد، 261 هزار و 163 نفر بیمه شده اصلی و 457 هزار و 649 نفر بیمه شده تبعی (افراد تحت تکفل فرد بیمه شده) هستند.

به گفته این مقام مسئول، بیمه شدگان اجباری در استان جمعیتی بالغ بر 230 هزار نفر را شامل می‌شود که گروه اصلی افراد تحت پوشش تامین اجتماعی را شامل می‌شوند و علاوه بر آنها 20 گروه دیگر در قالب بیمه شدگان اختیاری، مشاغل آزاد و بیمه شدگان خاص تحت پوشش قرار گرفته‌اند. 

وی خاطر نشان کرد: در سازمان‌های بیمه‌گر شاخصی با عنوان "نسبت پشتیبانی" مدنظر است که نشان دهنده رابطه بین منابع و مصارف بوده و هر چه این رقم طی سالیان متمادی روند کاهشی به خود بگیرد، به معنای آن است که به نقطه سربسری نزدیکتر شده‌ایم و  نشانگر بحرانی شدن وضعیت است.

به گفته حیدری بلوکی، نسبت پشتیبانی در کشور ما 6.61 درصد است و این رقم در حال حاضر در استان 14.2 است که با توجه به سیر نزولی آن در چند سال اخیر نشان می‌دهد که میزان مصارف و  هزینه‌های تعهدات سازمان تامین اجتماعی در هرمزگان رو به افزایش داده است.

وی همچنین با اشاره به شعار محوری "تامین اجتماعی؛ نیاز امروز و پشتوانه فردا" به تشریح تعهدات و خدمات کوتاه مدت و بلند مدت این اداره کل پرداخت.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در زمینه گلایه های مطرح شده از سوی به دلایل ازدحام جمعیتی در شعب گفت: به دلیل آنکه اکثر کارفرمایان و مراجعه‌کنندگان برای انجام کارهای خود در روزهای پایانی هر ماه مراجعه می‌کنند، این وضعیت باعث شلوغ شدن شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی طی روزهای پایانی هر ماه می‌شود.

این مسئول افزود: ما برنامه‌هایی در دستور کار داریم تا با ارائه خدمات تامین اجتماعی به صورت الکترونیک حجم مراجعه فیزیکی مردم را کاهش دهیم.

وی از کارفرمایان خواست جهت کاهش ازدحام در شعب مراجعه خود را به پنج روز آخر ماه نیندازند و اضافه کرد: کارفرمایان می‌توانند برای کاهش مراجعات خود لیست بیمه شدگان کارگاه خود را که تغییرات چندانی ندارد به جای ماهانه به صورت دوره‌ای و مثلاً شش ماه یکبار ارایه دهند.

حیدری بلوکی ادامه داد: از سوی دیگر طرح ارائه لیست‌های اینترنتی به صورت آزمایشی در تهران عملیاتی شده و پس از رفع اشکالات طی نیمه دوم سال در هرمزگان نیز اجرایی می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر سیستم ارتباطی بین شعب در سراسر کشور راه اندازی شده و بیمه شدگان می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین شعبه در هر شهری که حضور داشته باشند، از خدمات صدور و تمدید دفترچه‌های درمانی بهره مند شوند.

حیدری بلوکی با اشاره در خصوص قطع شدن سیستم اینترانت شعب تامین اجتماعی در بندرعباس طی روزهای گذشته گفت: در این شعب طرح تبدیل شبکه ارتباطی اینترنت به سیستم اینترانت در دست اجراست که باعث وقفه برخی خدمات رسانی ها شده و در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.  

مدیر کل تامین اجتماعی هرمزگان همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا حق بیمه‌ها سالانه تغییر می‌کند یا رقم ثابتی است، گفت: حق بیمه افراد هر سال با یک ضریب مشخص تغییر می‌کند و معمولا ماه اول و دوم هر سال ابلاغ می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه مستمری بازنشستگی نیز خاطرنشان کرد: سابقه پرداخت بیمه و متوسط دستمزد دو سال آخر فعالیت شغلی فرد در تعیین حقوق بازنشستگی بیمه شدگان تاثیرگذار است، حداقل مستمری سال 92 بالغ بر 470 هزار تومان و حداکثر آن نیز سه میلیون تومان تعیین شده است.

حیدری بلوکی در پایان مهم‌ترین چالش‌های تامین اجتماعی را در دو بخش عنوان کرد و گفت: از کارفرمایان می‌خواهیم که دستمزد واقعی بیمه شدگان را به ما اعلام کنند تا حقی از آنان ضایع نشود. از سوی دیگر انباشت مطالبات معوقه سازمان نیز چالش مهمی است که در حال حاضر رقمی بالغ بر 146 میلیارد تومان را شامل می‌شود و عمده این رقم نیز مربوط به کارگاه بزرگ و دستگاه‌های دولتی است. سیاست ما در خصوص محقق شدن این مطالبات چنین بوده که با توافق و رایزنی این مطالبات تقسیط شود تا نیازی به استفاده از اهرم های قانونی و قضایی نباشد.

انتهای پیام/88001/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول