اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان خبر داد

وجود 47 کانون عشایری در جنوب کرمان

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان گفت: تعداد 47 کانون توسعه برای ساماندهی عشایر شهرستان‌های جیرفت و کهنوج مشخص شده است.

وجود 47 کانون عشایری در جنوب کرمان

اسدالله توکلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: با توجه به موقعیت طبیعی منطقه جنوب و تمایل عشایر برای اسکان در کانون‌های توسعه با انجام مطالعات منابع در زیست‌بوم‌های عشایری تعداد 47 کانون توسعه برای ساماندهی عشایر شهرستان‌های جیرفت و کهنوج مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد 37 کانون توسعه خودجوش و مابقی حمایتی هستند، افزود: عشایر از گذشته با انتخاب این مکان‌ها به تدریج اقدام به اسکان در این کانون‌ها کرده‌اند.

توکلی با تشریح وضعیت کانون‌های توسعه منطقه جنوب و امکانات آنها تصریح کرد: تعداد 33 واحد از این کانون‌ها حمایتی و 10 واحد کانون هدایتی بوده که حدودا تمام آنها دارای راه دسترسی آسفالته، آب کشاورزی و برق هستند.

وی ابراز داشت: اما این کانون‌ها فاقد آب شرب بهداشتی، مراکز خدماتی و بهداشتی، مدرسه در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان، تلفن ثابت و دیگر زیرساخت‌های لازم است که از این نظر دارای وضعیت نامطلوبی هستند.

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان جیرفت پنج کانون چهره‌آباد، حاشیه هلیل، طوهان، تل‌سیاه و اسفندقه وجود دارد، عنوان کرد: تعداد 860 خانوار در این کانون‌ها اسکان یافته‌اند.

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان گفت: شرکت‌های تعاونی عشایری نیز با هدف خدما‌ت‌رسانی به عشایر تشکیل شده است که فعالیت‌های آنها در چهار بخش خدماتی، تولیدی، بازرگانی و حمایتی از خانواده عشایر انجام می‌گیرد.

توکلی با بیان اینکه در بخش خدماتی خرید و فروش کالاهای اساسی، بیمه اجتماعی خانواده‌های عشایری و سایر کالای مورد نیاز عشایر ارائه می‌شود، خاطر نشان کرد: در زمینه تولیدی پرواربندی امانی انجام می‌گیرد که نوعی کمک به عشایر محسوب می‌شود و علوفه دام را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش تولیدی، پرورش 12 نفر شتر، 429 رأس دام سبک و 30 تن خوراک دام انجام می‌شود، اذعان داشت: در بخش بازرگانی خرید و فروش و توزیع 900 تن آرد، خرید یک‌هزار و 850 کیلوگرم گیاه دارویی، خرید و فروش 110 تن کنسانتره، خرید نهاده‌های دامی از جمله 480 تن جو، 180 تن ذرت، 300 تن گندم دامی و 680 تن سبوس انجام شده است.

توکلی بیان داشت: از جمله فعالیت‌های حمایتی آبرسانی سیار به عشایر به میزان 705 هزار لیتر، توزیع 13 هزار لیتر گازوئیل و تأمین گاز عشایر به تعداد 4 هزار و 250 سیلندر است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات دریافتی تعاونی عشایر در دو بخش صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی و عشایر و منابع بانکی صورت گرفته است، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون مبلغ 2 هزار و 100 میلیون ریال تعاونی‌ها از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند.

توکلی تصریح کرد: از جمله فعالیت‌های تعاونی‌های عشایری در منطقه جنوب کرمان در سه ماهه اول سال جاری بیمه اجتماعی عشایری 398 خانوار است.

انتهای پیام/80010/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول