اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جیره‌بندی آب در بزرگ‌ترین روستای مازندران / مردم پاسخ مسئولان را قبول ندارند

در پی وخامت وضع آب شرب در روستای 5 هزار نفری اسرم در شهرستان میاندرود، آب شرب این روستا جیره‌بندی شد.

جیره‌بندی آب در بزرگ‌ترین روستای مازندران / مردم پاسخ مسئولان را قبول ندارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، در پی بروز برخی مشکلات جدی در آبرسانی به مردم روستای اسرم یکی از بزرگ‌ترین روستاهای مازندران در چند روز گذشته خبرگزاری فارس با انتشار خبری با عنوان «کم‌آبی مشکل بزرگ‌ترین روستای مازندران» به انعکاس مشکلات مردم این منطقه پرداخت تا با رساندن صدای مردم به گوش مسئولان، گره از مشکلات روستائیان باز شود.

مردم اسرم با انعکاس مشکلاتشان در رسانه به آینده امیدوار شدند و انتظار داشتند که مسئولان آب و فاضلاب روستایی استان به مشکل بی‌آبی آنان پایان دهند که پس از چند روز جوابیه‌ای به خبرگزاری فارس ارسال شد و در آن متولی آب روستایی استان به صراحت اعلام کرد:«مصرف ماهانه آب در بزرگ‌ترین روستای مازندران استاندارد است» و اینجا بود که خبرنگار خبرگزاری فارس بنا به رسالت حرفه‌ای رسانه در پی صحت و سقم موضوع برآمد و در این راه از درد دل‌های مردمی، نظرات کارشناسی و پاسخ‌های مسئولان استفاده کرده است.

مسئولان آبفار از واقعیت میدانی بی‌خبرند

نکته نخست در این مسئله اینکه در پاسخ‌ نامه اداره کل آب و فاضلاب روستایی استان مازندران ارسالی به دفتر خبرگزاری فارس ضمن رد مشکل آب شرب مردم روستای اسرم آمده است: در حال حاضر تامین آب شرب این روستا از دو حلقه چاه با «آبدهی20 لیتر در ثانیه» صورت می‌گیرد که پس از پمپاژ به مخزن 300 متر مکعبی وارد شبکه توزیع این روستا می‌شود اما دهیار اسرم با استناد به جدیدترین تست کارشناسان اداره کل آب و فاضلاب روستایی استان میزان دبی آب این شبکه را 15 متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد.

مهدی فهیمیان دهیار روستای اسرم تصریح کرد: مسئولان پیش از آنکه به صورت میدانی مشکل آب روستائیان را بررسی و برطرف کنند، پشت میز نشسته و دست به ارائه آمار نادرست می‌زنند اما امروز کارشناسان خود این مجموعه میزان آبدهی را کمتر از پاسخ مسئولان اداره کل مطبوع خود اعلام کردند.

فهیمیان تصریح کرد: بر اساس آمارهای خود مجموعه آب و فاضلاب روستایی برای تامین آب شرب این روستا بیش از 24 لیتر در ثانیه آب مورد نیاز است اما مسئولان استانی در اقدامی جالب 20 لیتر را استاندارد اعلام کرده‌اند، حال اینکه ما با 15 لیتر باید چه کنیم مسئولان جوابی نداده‌اند.

آمارهای فرافکنانه مشکل را حل نمی‌کند

وی با این قسمت از جوابیه آبفار مازندران که آمده بود: «روستای اسرم علاوه بر دو حلقه چاه و مخزن ذخیره 300 متر مکعبی، دارای دو ایستگاه پمپاژ، دو دستگاه الکتروپمپ، تاسیسات کلرزنی، شبکه توزیع و خط انتقال به طول 25 کیلومتر است» تصریح کرد: مسئولان آب و فاضلاب روستایی مازندران جوابیه‌ای عوام فریبانه و فرافکنانه داده‌اند، در صورتی که همه می‌دانند هر چاه آب شرب برای استحصال و انتقال آب مردم نیاز به مخزن ذخیره، ایستگاه پمپاژ، الکتروپمپ، تاسیسات کلرزنی، شبکه توزیع و خط انتقال دارد اما مطمئنا هیچ یک از این تاسیسات تولید آب نمی‌کنند.

فهیمیان با اشاره به حفر چاه شماره سه آب شرب در آین روستا توسط آبفار مازندران تصریح کرد: در جلساتی که با مسئولان آب روستایی استان داشتیم آنان گفتند که ما پول برای پرداخت به پیمانکار برای انجام امور مربوط به برق نداریم و به همین دلیل دهیاری اسرم یک پیمانکار ویژه را به آنان معرفی کرد.

دهیار روستای اسرم ادامه داد: پیمانکاری که ما معرفی کردیم متعهد شده بود که بدون دریافت پول ابتدا کار را انجام دهد و هر وقت آبفار پول داشت به او پول بپردازند اما مسئولان برای ابلاغ حکم معرفی وی حدود دو ماه وقت را تلف کردند تا امروز که فصل گرما رسید و بی‌آبی طاقت مردم را سلب کرد.

فهیمیان با بیان اینکه مسئولان آب و فاضلاب روستایی همه چیز را به اعتبار مرتبط می‌دانند و با انتقاد از وقت‌کشی مسئولان تصریح کرد: سوال مردم اسرم اینجاست حالا که یک پیمانکار برای حل مشکل مردم حاضر به نسیه کاری شده است ابلاغ حکم وی چه اعتباری نیاز داشت که از بهار تا تابستان وقت‌کشی شده است.

دهیار روستای اسرم گفت: پیمانکار بالاخره ابلاغ خود را دریافت و بدون درنگ ظرف مدت یک هفته تمام امور محوله را انجام داد.

دهیاری تعطیل شد /آینده‌نگری وجود ندارد

وی ادامه داد: مسئولان همه‌گونه سهل‌انگاری را به اعتبار مرتبط می‌دانند، در زمان فعالیت پیمانکار برق ما از مسئولان خواهش کردیم با توجه به پیش‌بینی بحران کم‌آبی در این روستا در فصل گرما، الکتروموتور و توربین را تهیه کنند تا بلافاصله نصب شود اما با وجود درخواست مردم و دهیاری این مساله هنوز محقق نشده است.

دهیار روستای اسرم درباره آخرین وضعیت آب شرب این روستا عنوان کرد: در حال حاضر با وجود اینکه مسئولان استان وضع آب را استاندارد می‌دانند اما دم خروس از کیسه بیرون زده است ما به ناچار آب را به صورت متناوب در یکی از نقاط چهارگانه روستا به مدت دو ساعت جیره‌بندی می‌کنیم.

 فهیمیان تصریح کرد: بعد از یک عمر کار و زندگی در روستای اسرم امروز حیثیت ما بر باد رفته و حتی چند بار تهدید شده‌ام و به همین دلیل به دفتر دهیاری نمی‌توانم بروم چون جوابی برای تشنگی مردم ندارم.

عضو شورای دهیاران بخش مرکزی شهرستان میاندرود با اشاره به ساخت یک مخزن 300 مترمکعبی برای این روستا در چند سال اخیر تصریح کرد: این مخزن جوابگوی نیاز مردم نبود و ما از همان ابتدا این مساله را گوشزد کردیم اما گوش شنوایی وجود نداشت.

وی در پایان گفت: مسئولان وقت در این زمینه آینده‌نگری نکردند وگرنه مشکل امروز ما کمتر بود.

در این مورد یکی از اهالی این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان میاندرود با بیان اینکه 10 سال است که کم آبی مردم اسرم را رنج می‌دهد، تصریح کرد: امسال به جای حل این معضل کار به جیره‌بندی آب رسیده است.

صغری روح‌الله‌پور در این مورد تصریح کرد: در 75درصد منازل مردم آب برای پختن سحری و افطاری وجود ندارد و برای شستن دست و صورت نیز باید از روستاها و شهرهای اطراف آب بیاوریم.

رضا بابازاده نیز در این مورد گفت: مردم اسرم بیشتر کشاورز هستند و به دلیل انجام  کارهای سخت مثلا سم‌پاشی در گرمای تابستان باید حداقل روزی یک بار استحمام کنند و گرنه با مشکلات و بیماری مواجه می‌شوند.

وی بی‌آبی را موجب ناراحتی و سرخوردگی مردم و در نتیجه هجوم آوردن به دهیاری برای بیان مطالبات عنوان کرد.

یاسر یوسفی یکی از فعالان در عرصه مسکن در حالی که لباس‌های وی آلوده به سیمان و گچ بود به خبرنگار فارس گفت: مسئولان می‌گویند آب در حد عادی است حالا من از ایشان خواهش می‌کنم که به اسرم بیایند و منازل بی‌آب را ببینند شاید باور کنند که ما با بحران مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه آب برای استحمام، خوردن و تهیه غذا نیست، تصریح کرد: سوال من این است که کجای این وضعیت عادی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مشکل قدیمی کم‌آبی در حالی در سال جاری به یک بحران برای 5هزار نفر از اهالی روستای اسرم بدل شده است که ظاهرا هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای حل این مشکل در فصل تابستان و ماه رمضان در دستور کار مسئولان نیست.

انتهای پیام/86021/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول