اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

مظلومیت نمایشگاه قرآن اصفهان

نمایشگاه‌ قرآن و عترت اصفهان که در ماه رمضان سال جاری دهمین سال خود را سپری می‌کند در لابه‌لای انتظارات مسئولان این استان در مظلومیت به سر می‌برد.

مظلومیت نمایشگاه قرآن اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان یکی از برنامه‌هایی که مردم اصفهان چشم به راه آن هستند برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان است، چرا که این نمایشگاه مانند نمایشگاه‌های تخصصی معطوف به قشر خاصی نیست و با دربرگیری بیشتری از اقشار مردم می‌توان آن را از جمله پربازدید کننده‌ترین نمایشگاه‌ها به شمار آورد.

برای آشنایی بیشتر از روند برگزاری این نمایشگاه و تلاش‌ها و مشکلاتی که نسبت به نمایشگاه قرآن در اصفهان وجود دارد و انتظارات و انتقادهایی که برخی از مسئولین در این باره بیان کرده‌اند با حجت‌الاسلام حمیدرضا صادق‌زاده مسئول برگزاری نمایشگاه قرآن در اصفهان گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم.

فارس: نمایشگاه قرآن در اصفهان در مقایسه با نمایشگاه بین‌المللی در تهران دارای چه تفاوت‌هایی است و در واقع چه نکات قوت و ضعفی این دو نسبت به یکدیگر دارند؟

در مجموع قیاس نمایشگاه قرآن تهران با اصفهان کار اشتباهی است چرا که نحوه برگزاری نمایشگاه قرآن در اصفهان از ابتدا تا انتها متفاوت از نمایشگاه تهران است، و این نمایشگاه در تهران در سطح بین‌المللی و با مشارکت تعداد بسیاری از سازمان‌ها مانند اوقاف و امور خیریه، صدا و سیما، وزارت ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر سازمان‌ها و صرف هزینه‌های بسیار و در فضایی بزرگتر و به مدت یک ماه برگزار می‌شود در صورتی‌که در اصفهان به صورت خودجوش و مردمی و به صورت رایگان و بیشتر با همکاری دستگاه‌های غیر دولتی برگزار می‌شود.

یکی از نقاط قوت نمایشگاه قرآن در تهران برخورداری از دکوراسیون زیبا و قوی است که در جذب مخاطب تاثیر بسیاری دارد اما از نظر محتوایی در حد بالایی نیست و این مقوله در اصفهان به گونه‌ای برعکس است.

با توجه به سیر تشکیل در نمایشگاه قرآن در اصفهان دعوت از موسسات دولتی و غیر دولتی برای برگزاری نمایشگاه قرآن و تمهیداتی که شرکت نمایشگاه‌ها در نظر می‌گیرد مانند در اختیار گذاشتن فضای رایگان، اینترنت، ژتون غذا، تبلیغات در صدا و سیما و در سطح شهر از جمله امتیازاتی است که برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه قرآن و عترت در نظر گرفته می‌شود.

عدم استقبال برخی از دستگاه‌های دولتی با تمام امکاناتی که از سوی شرکت نمایشگاه‌ها در اختیار آنها گذاشته می‌شود، یکی از نکاتی است که باید به آن توجه داشت و برخی از مسئولین دولتی به جای کمک در برگزاری نمایشگاه قرآن در استان که هم‌پای نمایشگاه تهران هر ساله برگزار می‌شود، نه تنها مشارکت ندارند بلکه ایرادات و انتقادهایی هم می‌کنند.

این نمایشگاه در نهایت مظلومیت از سوی مدیران و مسئولین استان برگزار می‌شود و اگر کسی بهتر می‌تواند نمایشگاه قرآن را برگزار کند، ما آمادگی کامل را برای همکاری و کمک با آنها را داریم.

فارس: در جلسه هماهنگی با نماینده مسئولان دستگاه‌ها انتقادی مبنی بر اینکه شرکت نمایشگاه‌ها اکنون به فکر نظرخواهی افتاده و مدت زمان اندکی برای اجرای پیشنهادها داریم، مواجه شدیم ؛ آیا به واقع مسئولین برگزاری اکنون به فکر برطرف کردن و هماهنگی برای دهمین نمایشگاه قرآن افتاده‌اند؟

مشاور امور فرهنگی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در پاسخ این سوال و بیان اینکه دبیرخانه دائمی نمایشگاه در تمام مدت سال فعالیت دارد، گفت: این دبیرخانه به جز ماه مبارک رمضان در تمام طول سال در عرصه‌های دیگر قرآن و عترت مانند برگزاری کنگره فاطمه‌شناسی، رمز ماندگاری، حجاب و عفاف، بانوی ولایی، غدیر و نمایشگاه غدیر برنامه‌های را داشته است.

همچنین از پنج ماه گذشته نخستین جلسه هماهنگی نمایشگاه قرآن و عترت در اصفهان آغاز شد و در ادامه آن جلساتی جداگانه با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه علمیه، موسسات قرآنی و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و به دنبال آن با معاون سیاسی امنیتی استانداری داشته‌ایم.

در ضمن سیر جلسات و دعوت از 31 نهاد دولتی و غیر دولتی همچنان ادامه داشته، هر چند که برخی از نهادها در هیچ یک از جلسات شرکت نداشتند.

لازم به ذکر است که جلسات با علمای بزرگ اصفهان نیز در راس امور بوده و از نظرات و پیشنهادات این بزرگواران نیز در تمام مراحل استفاده شده و در ادامه این رایزنی‌ها در نهایت به این نتیجه که دهمین نمایشگاه قرآن و عترت اکنون با بیش از 300 مشارکت‌کننده در فضایی بیش از پنح هزار مترمربع برگزار شود، انجامید.

فارس: با وجودی که نمایشگاه قرآن به صورت مردمی اداره می‌شود اما گاهی در نمایشگاه‌هایی شاهد هستیم که غرفه‌داران تمایل چندانی برای جذب مخاطب به سوی قرآن و حتی دستاوردهایی که خود به نمایش گذاشته‌اند، ندارند، دلیل را شما در چه چیزی می‌دانید؟

این امر به‌طور کلی مربوط به ضعف در بازاریابی اسلامی است و زمانی که نمایشگاه‌های تخصصی دیگری برگزار می‌شود شما مراجعه کنید افراد شرکت‌کننده به قدری برای محصول خود تبلیغ می‌کنند و با جدیت کاتالوگ‌ها خود را ارائه می‌کنند که سبب جذب ناخودآگاه مردم به آن سو می‌شود.

شاید جذب مخاطب به‌طور کلی در موارد اسلامی کاربرد نداشته باشند و برخی از مراکز فرهنگی دولتی و غیر دولتی نیازی برای جذب جدید را احساس نکنند در صورتی‌که نمایشگاه قرآن و عترت بهترین ویترین برای عرضه محصولات است.

فارس: در 9 دوره گذشته در برپایی نمایشگاه قرآن چه ایراداتی وجود داشته که در صدد رفع آنها شده‌اید؟

از دو سال گذشته ستاد برگزاری نمایشگاه یک‌سری ممیزی‌هایی را در دستور کار خود قرار داد، تا افت کیفیت مطرح شده در نمایشگاه را کمتر و از کشیده شدن به سمت و سوی صرف کمیت نمایشگاه جلوگیری به عمل آید.

دلیل کاهش کیفیت در نمایشگاه قرآن دو دلیل است که یکی عدم مشارکت موسسات دولتی در نمایشگاه و دیگر نظارت نکردن متولیان فرهنگی که خود باید متولی این امر باشند و در حدود دو سال گذشته دیگر هیچ انتشاراتی خارج از مباحث قرآن و عترت در نمایشگاه مشاهده نشده و تمام تازه‌های نشر در حوزه قرآن به نمایش گذاشته می‌شود.

عدم رشد و پیشرفت در برنامه‌های حاشیه‌ای نمایشگاه مانند همایش‌ها، استفاده از قاری‌های قرآنی و برنامه‌های ترغیبی برای بازدید کننده‌ها که این هم مربوط به دست‌اندرکاران این امر می‌شود، یکی از مواردی است که در تلاش هستیم بیشتر در این زمینه کار کنیم.

اما این انتقاد که تعداد بازدیدکننده‌ها کم شده است، را قبول نداشته و نظرسنجی‌ها و آماری که توسط شرکت‌های غیر از نمایشگاه انجام می‌شود، نشان دهنده تعداد افزایش بازدیدکننده و استقبال فراوان از نمایشگاه قرآن است.

فارس: چه برنامه‌هایی را برای بهتر برگزار شدن دهمین نمایشگاه قرآن و عترت در نظر گرفته‌اید؟

در نمایشگاه امسال از کتاب سبک زندگی قرآنی رونمایی می‌شود و ترجمان بحث سجادی و سایت قرآن مفتاح را در نظر گرفته که در کنار آن پخش کلیپ زندگی آیت‌الله مظاهری و برنامه ختم قرآن سیار در مدت 10 روز نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

=============

گفت‌وگو از مریم ایروانی

=============

انتهای پیام/63007/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول