اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان:

کشور نیازمند "ساعت جمعیتی" است / غرب با مهاجرپذیری سالمندی خود را جبران کرده است

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه برای برخورداری از آمار قوی و به روز وضعیت جمعیتی کشور نیازمند ساعت جمعیتی هستیم، گفت: غرب سالمندی و کاهش جمعیت خود را با مهاجرپذیری جبران کرده است.

کشور نیازمند "ساعت جمعیتی" است / غرب با مهاجرپذیری سالمندی خود را جبران کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی عسکری‌زاده عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت آمار جمعیتی در برنامه‌ریزی‌ها گفت: باید به روشنی، این مسئله را دریابیم که چالش‌های کنونی و پیش روی جمعیتی کشور ما کدام است و پس از مطالعه و رصد کامل جامع این بخش، به سراغ راهکارها برویم.

به گفته وی، باید به ظرفیت جمعیتی موجود در کشور به عنوان یک فرصت طلائی نگاه و آنرا به صورت صحیح مدیریت کرد.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر 23.5 درصدد جمعیت کشور را افراد زیر 15 سال و 31.5 درصد را بین 15 تا 19 سال، تشکیل می‌دهند، گفت: این در حالی است که تعداد افراد بین 30 تا 64 سال برابر با 39.5 درصد از کل جمعیت است.

عسکری‌زاده افزود: طبق پیش بینی‌ها در سال 1425 در ایران از هر پنج نفر یک نفر در سالمند خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از تبعات افزایش سالمندی در کشور کاهش نیروی کار، نشاط و پویایی است، ادامه داد: کشورهای غربی این موضوع را تجربه کرده و مهاجرپذیری را به عنوان راهکار پذیرفته‌اند، این در حالی است که سالمند شدن جمعیت در کشور ما در شرایط کنونی و ترویج کاهش شدید جمعیت و پافشاری بر این موضع می‌تواند چالش امنیتی و سیاسی در بر داشته باشد.

مشاور استاندار هرمزگان با بیان اینکه نیازمند تدوین قانون جامع جمعیت و تعالی خانواده در کشور هستیم، اضافه کرد: اموری همانند ساماندهی نظام جامع مدیریت جمعیت کشور و تشکیل نهادهای تخصصی در این زمینه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: جمعیت باید از نظر تعداد و ساختار سنی برای مدت طولانی در مرزهای تعادل بماند لذا با هدف حفظ پویایی و تعادل در ساختار کل جمعیت وجود چنین نهادی امری ضروری است.

به گفته این مسئول، در بسیاری از کشورها ساعت جمعیتی وجود دارد این ساعت میزان جمعیت را در هر روز بر اساس چهار پارامتر (تولد، وفات، مهاجرت به داخل و مهاجرت به خارج) نشان می‌دهد و فاصله بین دو سرشماری وجود دارد زمینه هشدار و آگاه سازی را دارد.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان افزود: باید توجه داشته باشیم اگر بخواهیم به افزایش کمی جمعیت توجه کنیم باید با افزایش کیفی همراه باشد و لازمه این امر این است که ما چشم انداز روشنی را برای وضعیت آینده تازه  متولد شده‌ها به لحاظ سرمایه انسانی داشته باشیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه سلامت باروری و کیفیت زندگی زوج‌ها به ویژه جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: باید در کشور به مبحث آموزش‌ها و توسعه مهارت‌های زندگی با تمرکز بر استحکام و کیفیت بخشی به ازدواج‌ها توجه داشته باشیم چرا که آموزش، بهداشت و سلامت از شاخص‌های مهم کیفیت جمعیت است.

انتهای پیام/88001/ک40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول