اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهزیستی خمین:

راه‌اندازی اورژانس اجتماعی طرحی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است

رئیس بهزیستی خمین راه‌اندازی اورژانس اجتماعی را طرحی مناسب برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست.

راه‌اندازی اورژانس اجتماعی طرحی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است

اسماعیل خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: با توجه به مشکلات فرهنگی و اجتماعی که دامنگیر جامعه شده در پی آن هستیم که با راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی که هم جنبه فردی داشته و هم جنبه اجتماعی دارد، بکوشیم.

وی طلاق و اعتیاد را مهم‌ترین آسیب اجتماعی موجود در کشور دانست و تصریح کرد: طلاق و اعتیاد از جمله آسیب‌های اجتماعی است که ویران کننده کانون گرم خانواده است و عواقب بسیار زیان باری را برای خانواده‌ها به همراه دارد.

رئیس بهزیستی خمین خاطر نشان ساخت: طلاق معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد، طلاق اجتماعی تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد و زن طلاق گرفته با آن سرو کار پیدا می‌کنند.

خانجانی با اشاره به طلاق روانی بیان داشت: طلاق روانی نیز موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن در دهد و این در حالی است که در جامعه ما که یک جامعه اسلامی است این مقوله بسیار ناپسند می‌باشد.

وی افزود: به اندازه‌ای که به ترویج و امر مقدس ازدواج در دین اسلام توصیه شده در ادیان دیگر توصیه نشده و این مهم خود نشان دهنده اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده در دین مبین اسلام است.

خانجانی با اشاره به اینکه تحکیم خانواده بر پایه برقراری روابط سازگار زن و مرد در خانواده است، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر آمار طلاق در جامعه هر ساله بیشتر از آمار ازدواج است و این اتفاق جامعه را با آسیب‌های گوناگونی مواجه ساخته است.

وی بیان داشت: یکی از این آسیب‌ها، آسیب روانی است که برای هرکدام از زوجین که طلاق می‌گیرند صورت می‌گیرد، نبود ناگهانی همسر ممکن است احساس اضطراب یا هراس ایجاد کند. هر چند برخی ممکن است بعد از طلاق احساس خوشحالی کنند، ولی معمولا زنان از طلاق بیشتر از مردان از نظر اقتصادی زیان می‌بینند، هر چند فرآیندهای سازگاری روانی و اجتماعی برای مردان و زنان تفاوت چندانی ندارد.

رئیس بهزیستی خمین با بیان اینکه عده‌ای از زنان و مردان بعد از طلاق ممکن است به ازدواج مجدد تن در دهند، گفت: برخی زنان مطلقه نیز ممکن است تا حدود  4 تا 5 سال تمام نیازهای عاطفی و جنسی خود را سرکوب کنند، اما تا آخر عمر قادر به سرکوب کردن آن نیستند. از طرف دیگر امکان ازدواج هم برای خود نمی‌بینند، در نتیجه این نیازها از آنان زنانی می‌سازد که متاسفانه در رابطه‌های مکرر قرار می‌گیرند که این امر هم زمینه اخلاقی جامعه را متزلزل می‌سازد که بالاترین آمار علت طلاق را به خود اختصاص می‌دهد.

خانجانی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی طلاق، کودکانی هستند که بعد از جدایی پدر و مادرشان دچار اضطراب عاطفی می‌شوند این کودکان ممکن است به خاطر اثرات طلاق بر آینده خود نگران باشند، یا اینکه احساس تنهایی داشته باشند. تحقیقات نشان داده که نوجوانانی که در خانواده‌های تک والدی بزرگ شده‌اند بیش از همسالان خود در خانواده‌های دو والدی به سمت رفتارهای پر خطر از جمله مصرف دخانیات، نوشیدن الکل، خشونت، روابط جنسی ناامن واقدام به خود‌کشی  تمایل دارند.

وی تاکید کرد: بر اساس این آسیب‌ها و عوامل ایجاد کننده آنها بهزیستی بر آن است که در راستای حمایت از تحکیم بنیان خانواده و با تاسیس اورژانس اجتماعی قدم مثبتی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی بردارد، اورژانس اجتماعی وظیفه دارد با شناخت آسیب‌ها و علل به وجود آورنده آن با ارائه راهکارهای مناسب مانع از فروریختن بنیان خانواده شود، همچنین اورژانس اجتماعی نقش مددکاری و مشاوره‌ای را برای خانواده‌ها اجرا خواهد کرد.

انتهای پیام/87002/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول