اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهزیستی خراسان جنوبی:

مردم برای جمع‌آوری کودکان خیابانی با 123 تماس بگیرند

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: شهروندان در صورت مشاهده کودکان خیابانی برای پیشگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی به اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی و یا شهرداری اطلاع‌رسانی کنند نه بهزیستی.

مردم برای جمع‌آوری کودکان خیابانی با 123 تماس بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی عرب‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه طبق سازمان بهداشت جهانی هر انسانی زیر 18 سال کودک است، اظهار کرد: تعداد کودکان خیابانی در خراسان جنوبی طی فروردین‌ ماه و اردیبهشت‌ ماه امسال 11 مورد بوده‌اند.

وی ادامه داد: کودکانی که به صورت کارتن‌خواب و در پارک کار می‌کنند، کودک خیابانی محسوب می‌شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی، نگهداری موقت 20 روز کودکان خیابانی، بازگشت به خانواده، ارائه خدمات، حمایت مالی و حرفه‌آموزی را از خدمات بهزیستی به کودکان خیابانی برشمرد.

عرب‌نژاد به طرح اشتغالزایی کودکان خیابانی اشاره و تصریح کرد: شغل نان‌خشکی این کودکان مدیریت شده و با نظارت بهداشت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اشتغالزایی کودکان خیابانی مراکز دولتی نداریم، اذعان داشت: این کودکان برای حرفه‌آموزی و اشتغال به مراکز استاد شاگردی سپرده می‌شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: این کودکان تحت تفاهم‌نامه‌ای با روزنامه‌ها به شغل روزنامه‌فروشی مشغول می‌شوند.

عرب‌نژاد با بیان اینکه بیشتر کودکان خیابانی خراسان جنوبی افاغنه هستند، متذکر شد: کودکان خیابانی این استان تنها یک‌بار پذیرش و خدمات سرپایی به آنها تعلق می‌گیرد.

وی یادآور شد: وظیفه جمع‌آوری کودکان افغانی بر عهده نیروی انتظامی و شهرداری‌ها است و بهزیستی وظیفه‌ای در این مورد ندارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه 12 سازمان به کودکان خیابانی خدمات ارائه می‌دهند، گفت: این 12 سازمان شامل وزارت دادگستری، سازمان بهزیستی، شهرداری، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، صدا و سیما، آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌شود.

عرب‌نژاد افزود: وزارت دادگستری وظیفه صدور مجوزها و احکام قضایی لازم در مراحل مختلف ساماندهی و ارائه مشاوره حقوقی لازم برای تسهیل ساماندهی کودکان خیابانی را دارد.

وی اختصاص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب برای اجرای مراحل ساماندهی به استناد ماده شش قانون شهرداری‌ها و تامین امکانات مورد نیاز ساماندهی یا اجرای تصمیمات کارگروه اجتماعی خراسان جنوبی را از وظایف شهرداری این استان برشمرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: وزارت کار و امور اجتماعی وظیفه آموزش رایگان مهارت‌های شغلی به خانواده کودکان خیابانی و کودکان بالای 15 سال توسط سازمان آموزش و پرورش و فنی ‌و حرفه‌ای را بر عهده دارد.

عرب‌نژاد تامین نیازهای بهداشتی و درمانی کودکان خیابانی و خانواده درجه اول آنها و تامین پزشک و پرستار مورد نیاز مراکز ساماندهی کودکان خیابانی را جزء وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست.

وی تصریح کرد: تامین و صدور بیمه‌نامه خدمات درمانی برای کودک و خانواده درجه یک بر حسب اعلام بهزیستی از وظایف بیمه خدمات درمانی و پوشش درمانی و خدمات مورد نیاز کودک و خانواده درجه اول وی در مراکز درمان و بیمارستان تابعه بدون دریافت وجه از وظایف سازمان تامین اجتماعی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی اذعان داشت: سازمان صدا و سیما اقدامات فرهنگی و تبلیغی لازم، تهیه برنامه‌ها و تیزرهای لازم برای آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه و همکاری رسانه‌‌ای با سازمان‌های مسئول برای انجام وظایف محوله به کودکان خیابانی را انجام می‌دهد.

عرب‌نژاد هشدار و آگاه‌سازی اولیای دانش‌آموزان، شناسایی و راهنمایی دانش‌آموزان در معرض آسیب‌ و ارائه آموزش‌های لازم و آگاه‌سازی دانش‌آموزان توسط مربیان و معلمان برای خطرات فرار از خانه و گروه‌های آسیب‌رسان و دام‌های اجتماعی را از وظایف وزارت آموزش و پرورش دانست.

وی یادآور شد: جمع‌آوری اتباع خارجی بر عهده دفتر اتباع و مهاجرین خارجی استانداری است که این امر در خراسان جنوبی کمرنگ است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده کودکان خیابانی برای پیشگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی، آزار دیدگی کودکان و رعایت بهداشت به اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی و یا شهرداری اطلاع‌رسانی کنند نه بهزیستی. 

انتهای پیام/69013/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول