اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال 91 صورت گرفت

صادرات هزار و 969 میلیون دلار کالاهای غیر نفتی خراسان‌رضوی

استاندار خراسان‌رضوی از صادرات هزار و 969 میلیون دلار کالاهای غیرنفتی خراسان‌رضوی در سال گذشته خبر داد.

صادرات هزار و 969 میلیون دلار کالاهای غیر نفتی خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسین فروزان‌مهر صبح امروز در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: تحکیم بیش از پیش اقتدار نظام اسلامی و امنیت کنونی حاکم بر کشور با وجود ناامنی در برخی کشورهای همسایه، به خاطر حضور شگفتی‌ساز ملت بزرگ و بصیر ایران در انتخابات حاصل شده است.

وی با بیان اینکه مردم در جمهوری اسلامی ایران حرف اول را می‌زنند، خاطرنشان کرد: این انتخابات یک بار دیگر نشان داد که جریان‌های سیاسی تأثیری در رأی مردم ندارند و ملت تنها براساس دریافت و تشخیص خود عمل می‌کنند.

استاندار خراسان‌رضوی، قرار داشتن ایران جزو 20 قدرت برتر اقتصادی دنیا و جلوتر بودن عمق استراتژیک نظام از مرزهای جغرافیایی را از دیگر دستاوردهای حضور همیشگی ملت در صحنه و تعامل مسئولان و مردم عنوان کرد.

وی، استمرار روند بهبود وضعیت اقتصادی کشور را نیازمند تعامل بیش از پیش دولت و بخش خصوصی عنوان و اضافه کرد: برای تثبیت این موقعیت باید سازوکارهایی به شکل منطقی برای کنترل مؤلفه‌های اقتصادی از جمله کاهش نرخ ارز که ناشی از آرامش در فضای روانی جامعه است؛ اندیشیده شود.

فروزان‌مهر، عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌رضوی در مقایسه با سایر استان‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از مصوبات این شورا که حاصل کار کارشناسی دقیق پیرامون مشکلات بخش تولید است به عنوان دستورالعمل مورد توجه مرکز قرار می‌گیرد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌رضوی با اشاره به یک هزار و 969 میلیون دلار صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته، تصریح کرد: با وجود مزیت‌های رقابتی منحصر به فرد استان، این میزان تا حد زیادی قابل افزایش است.

فروزان‌مهر، وجود 46 مورد از مجموع 68 نوع ماده معدنی با ذخایر غنی در استان را یکی از این مزیت‌ها دانست و اذعان داشت: وضعیت موجود در مورد چگونگی استفاده از این ظرفیت قابل دفاع نیست.

وی، خوشه‌سازی و جلوگیری از استمرار روند خام‌فروشی موادمعدنی را رویکرد کنونی مدیریت استان در این حوزه عنوان و اضافه کرد: فرآیند تعیین پهنه‌بندی‌ها و بلوکه‌ها انجام شده و آماده انجام مزایده است.

استاندار خراسان‌رضوی اظهار کرد: درحال حاضر در صنعت فولاد 9 طرح فعال و 23 طرح در دست اقدام وجود دارد که باید با تعامل مسئولان استانی و کشور اجرایی شدن راهکارهای اندیشیده شده برای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز آن شامل آب، برق و گاز سرعت یابد.

به گفته وی؛ سهم کنونی ارزش افزوده بخش معدن از تولید ناخالص داخلی استان، 0.5 درصد و تعداد شاغلان آن 17 هزار نفر است که با بهره‌برداری از صنایع یاد شده این میزان به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.

فروزان‌مهر با اشاره به ظرفیت‌های قانونی بودجه سال 92 گفت: اختصاص 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به صنعت به جز ساخت مسکن و تکلیف به بانک مرکزی برای سپرده‌گذاری نزد بانک‌های عامل تعیین شده به میزان 3 هزار و 500 میلیون دلار برای تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از جمله این ظرفیت‌ها است.

وی ابراز کرد: الزام بانک‌ها به رسیدگی طرح‌های ارجاعی در مدت حداکثر چهارماه و دو روز از زمان دریافت طرح توجیهی از دیگر تبصره‌های قانون بودجه امسال است که درصورت رعایت نکردن آن، بانک‌ها موظف به تامین هزینه‌ها و خسارات احتمالی هستند.

وی با استناد به تبصره شش از این قانون اظهار کرد: در این ماده واحده به مشارکت 49 درصدی شرکت شهرک‌های صنعتی، ایمیدرو و ایدرو در پروژه‌های بزرگ اشاره شده که با بهره‌گیری از این ظرفیت قانونی می‌توان نسبت به اجرای طرح‌های اقتصادی در مناطق کم برخوردار اقدام کرد.

استاندار خراسان‌رضوی در ارتباط با تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 92 نیز گفت: طرف خطاب تبصره یاد شده تمام بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات مالی اعتباری است و در آن به لزوم آزادسازی وثیقه‌ها متناسب با میزان بازپرداخت تسهیلات اشاره شده که جلوگیری از بلوکه کردن دارایی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی را موجب می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه رویکرد حمایت از تولید در قانون بودجه امسال نمود بیشتری دارد، ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن تبصره‌های یاد شده که تنها بخشی از مزیت‌های قانون بودجه امسال است، مشکلات کنونی بخش تولید برطرف و زمینه‌های لازم برای بالندگی اقتصاد استان بیش از گذشته فراهم شود.

انتهای پیام/70022/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول