اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از یک نشست تخصصی در کهگیلویه و بویراحمد

سرمایه‌گذاران چگونه و با چه سرعتی از کهگیلویه و بویراحمد فرار می‌کنند

در نشست کارگره اشتغال و توسعه بخش کشاورزی و معدن کهگیلویه و بویراحمد به برخی از دلایل خروج سرمایه‌گذاران از این استان اشاره شد.

سرمایه‌گذاران چگونه و با چه سرعتی از کهگیلویه و بویراحمد فرار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، همواره در نشست‌ها، جلسات و برنامه‌ها حاشیه‌هایی مطرح می‌شود که در نوع خود از متن جالب‌تر و خواندنی‌تر است.

در نشست کارگروه اشتغال، توسعه بخش کشاورزی و معدن استان کهگیلویه و بویراحمد استاندار این استان وظیفه مدیران حوزه تولید و کار را هدایت و راهنمایی متقاضیان به سمت انتخاب درست طرح تولیدی دانست و گفت: مسئولیت ما مدیران ایجاب می‌کند که متقاضیان را در زمینه اقتصادی بودن یا نبودن طرح‌هایشان توجیه کنیم.

صابری گفت: اینکه می‌گویم متقاضیان جدید راه‌اندازی ایستگاه‌های شن و ماسه توجیه شوند این است که این محصول دیگر در استان بازار مصرف ندارد و تصدیق این مطلب را شن و ماسه‌های دپو شده در کارگاه‌های موجود فریاد می‌زنند.

وی به برخوردار بودن طرح‌های بخش توسعه کشاورزی از جمله دامپروری، پرورش طیور و آبزیان، خوراک دام و طیور و طرح‌هایی از این دست از فرصت تولیدی، توجیه اقتصادی، بازار مصرف و حتی بازار صادرات برای این محصولات اشاره کرد و اظهار داشت: استان با توجه به فرصت‌های غنی در این بخش و به ویژه آب و هوای سردسیری و گرمسیری از ظرفیت بالایی در این بخش برخوردار است.

استاندار خواستار سوق دادن متقاضیان به راه‌اندازی تولیدی در  بخش توسعه کشاورزی و همچنین اعطای تسهیلات به این بخش شد و با بیان این‌که همان‌گونه که بارها گفته‌ام طرح‌هایی از این دست هر چه به کارگروه بیاید تصویب می‌شود، افزود: اگر می‌خواهیم به یک نفر  18 میلیارد تومان وام دهیم اگر آن را به 180 کشاورز، وام بدهیم تحولی در صنعت کشاورزی رخ می‌دهد.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی با پلاکارد ترویج نمی‌یابد بلکه با عمل واقعی و تلاش در جهت ارتقاء کمی و کیفی تولیدات به ویژه در بخش کشاورزی، صنعت و معدن ترویج می‌یابد، افزود: با طرح تولید هر محصولی که بازار مصرف داشته باشد و علاوه بر آن بازار صادرات و امکان ارزآوری داشته باشد، موافقت می‌کنیم.

وی استان کهگیلویه و بویراحمد را مستعد فعالیت در بخش صنایع کوچک و صنایع خانگی عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی طرح‌های صنعتی و تولیدی بزرگ مناسب است ولی دلیلی ندارد از صنایع کوچک غافل شویم.

استاندار پس از اشاره مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی به تحقق 70 درصدی مشاغل خانگی در روستاها، گفت: معلوم است این اتفاق می‌افتد چون روستایی کار و تولید می‌کند و تسهیلاتش را صرف عوض کردن مدل ماشینش نمی‌کند.

صابری با بیان این‌که بانک‌ها به طرحی که توجیه فنی، مالی و اقتصادی داشته باشد تسهیلات می‌دهد، افزود: بانک یک بنگاه اقتصادی است و طبیعی است که به طرحی وام می‌دهد که از توانایی آن در بازپرداخت تسهیلات مطمئن باشد.

مقام ارشد اجرایی استان به راه‌اندازی طرح معدن فسفات چرام  اشاره کرد و گفت : بعد از گذشت سه ماه هنوز طرحی با این عظمت که می‌تواند نقش مهمی را در توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد ایفا و علاوه بر آن برای استان و منطقه چرام ایجاد اشتغال کند، تولید و توسعه بخش صنعت استان را موجب شود، چرا هنوز بر زمین مانده است.

وی با بیان این‌که بعضی جاها باید سخت گرفت و در بعضی امور آسان، اظهار داشت: حیف است طرحی با این فرصت و با سرمایه‌گذاری که کننده کار است و تسهیلات نمی‌خواهد، به استان پول وارد می‌کند و با راه‌اندازی طرحش برای استان توسعه و ارزآوری به دنبال می‌آورد با این سخت‌گیری‌ها روبرو شود.

استاندار افزود: با این سخت‌گیری‌ها و سنگ اندازی‌ها نه‌تنها سرمایه‌گذار جذب نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاران از استان فرار می‌کنند.

ابراهیم کشاورز مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان هم در ادامه توضیح داد: معدن فسفات چرام یکی از فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری استان است و ضرورت و نقش راه‌اندازی آن در توسعه اقتصادی، صنعتی و ایجاد اشتغال بر کسی پوشیده نیست و تلاش می‌شود در سریع‌ترین زمان ممکن نظریه کارشناسی شروع طرح از هیئت پنج نفره کارشناسان ارزیاب معدن فسفات چرام اخذ و به شرکت بهره‌بردار این پروژه اعلام شود.

وی افزود: امور مربوط به رفع مشکلات معدن فسفات چرام از طریق قانونی و به صورت دقیق انجام شده است.

انتهای پیام/82015/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول