اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار دیزیچه عنوان کرد

بهره‌برداری از 300 پروژه عمران شهری در دیزیچه اصفهان

در طی 6 سال گذشته 300 پروژه عمران شهری با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان در شهر دیزیچه بهره‌برداری شده است که بیشتر آنها در زمینه راه‌سازی بوده است.

بهره‌برداری از 300 پروژه عمران شهری در دیزیچه اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن نادری دوشنبه شب در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دیزیچه دومین شهر مبارکه از نظر وسعت و جمعیت است به فعالیت‌های شهرداری دیزیچه پرداخت و اظهار کرد: این شهر از نظر استراتژیک به واسطه قرار گرفتن مفصل ارتباطی شهر لنجان، مبارکه و فلاورجان و نیز قرار گرفتن کارخانجات مختلف از جمله کارخانه سیمان سپاهان بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین فعالیت مردم شهر دیزیچه کشاورزی است، افزود: به واسطه قرار گرفتن کارخانجات، مردم این منطقه در خدمات جنبی کارخانه‌ها نیز مشغول به کار هستند.

شهردار شهر دیزیچه با بیان اینکه شهر دیزیچه یک قطعه ناب فراموش شده در کشور است، تصریح کرد: در دیزیچه قسمتی از تاریخ کشور ما مستتر است و آن به دلیل غارهای بسیار قدیمی 45 هزار ساله است که نشانه‌های نخستین حیات انسانی را با خود دارد.

وی با اشاره به وجه تسمیه این شهر گفت: شهر دیزیچه ابتدا، "دز چه" و در اصل دژ بوده است که یکی از قلعه‌های معروف آن قلعه خان لنجان، قلعه اکبرآباد و قلعه حسن‌آباد است که بعدها این "دز چه" به "دژچه" و "دیزیچه" تغییر پیدا کرده است.

نادری با بیان اینکه دو غار این شهر به ثبت ملی رسیده و مدتی توسط کاوشگران اروپایی تحت بررسی باستانشناسی بوده است، افزود: باستان‌شناسان قدمت و رد پای انسان اولیه 45 هزار پیش را که در فلات مرکزی و در ایران زندگی می‌کرده است را در این غارها پیدا کرده‌اند که نتایج خیره‌کننده‌ای به همراه داشته است.

*حلقه‌های مفقود شده سیکل زندگی انسان در غار حسن‌خان دیزیچه

وی افزود: غار حسن‌خان قطعه‌ای ناب و فراموش شده است که به مردم شناسانده نشده است و می‌تواند به صنعت توریسم شکل بارزی گسترش دهد.

شهردار دیزیچه تاکید کرد: یک سری از حلقه‌های مفقوده سیکل زندگی انسان در این غارها کشف شده است و بسیاری از دانشمندان و توریست‌ها حاضر به صرف هزینه‌های زیادی برای دین این جاذبه هستند.

وی با اشاره به اینکه دیزیچه در 35 کیلومتری اصفهان و مسیر اتوبان ذوب‌آهن قرار دارد، امامزاده شاه سلیمان این شهر را یکی از مکان‌های متبرکه این شهر عنوان کرد.

نادری در بخش از صحبت‌های خود به فعالیت 6 ساله خود در این شهرداری پرداخت و گفت: به عنوان یک شهردار که در امور خود برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده را مد نظر قرار می‌دهم با کارهای سریع عمرانی بدون برنامه‌ریزی دقیق مخالف هستم.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این شهرداری در سال جاری 22 میلیارد تومان است، اظهار کرد: مهمترین پروژه‌های این شهرداری بر اساس نیاز مردم انجام گرفته است.

شهردار دیزیچه مهمترین معضل این شهر را عبور کامیون‌ها‌ در سطح شهر عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود کارخانه سیمان سپاهان تردد کامیون‌ها از این شهر زیاد است و این در حالی است، که برای این شهر کمربندی درستی تعریف نشده و این کامیون‌ها از مرکز شهر عبور می‌کردند.

وی با بیان اینکه بندهای تندرو و کندرو برای این کمربندی زده شد است، هم اکنون مسیر چهاربانده احداث و مجوز تقاطع غیر هم‌سطح و آزادسازی آن انجام و شهرداری مشغول دیواره زدن است که تا پایان امسال این پروژه به پایان می‌رسد.

نادری افزود: تا کنون سه و نیم میلیارد تومان هزینه آزادسازی و دو میلیارد تومان برای احداث پل و دیواره‌سازی و هزینه نهایی پنج میلیارد تومانی برای زیر‌سازی و آسفالت با همکاری سازمان راه و شهرسازی، سیمان سپاهان و شهرداری انجام شده است.

*طرج جامع امامزاده سلیمان دیزیچه در حال انجام است

وی در ادامه از ساخت مجموعه فرهنگی،زیارتی و تفریحی امامزاده سلیمان دیزیچه خبر داد و گفت: تا کنون این طرح به سرانجام نرسیده است در حالی که این طرح جامع 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شهردار دیزیچه زائرسرا، فضای سبز، کشتارگاه، فضای فرهنگی و حوزه علمیه، موزه، صحن و سرا و رواق را در مجموعه‌ای 23 هزار متر مربعی در فاز نخست را از جمله موارد این طرح عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان سپاهان با وجود نصب فیلترهای محافظ همچنان آلایندگی برای شهر دیزیچه به همراه دارد، تصریح کرد: مشکل این کارخانه وقتی بیشتر می‌شود که این فیلترها از مدار خارج و به آلایندگی‌های شهر اضافه می‌شود.

*کارخانه سیمان سپاهان سالانه حدود سه میلیارد تومان عوارض به شهرداری پرداخت می‌کند

نادری افزود: سالیانه عوارضی بر حسب فرمول‌بندی خاص از سوی اداره دارایی از سود این کارخانه‌ها به شهرداری‌ها تخصیص پیدا می‌کند که این رقم برای شهر دیزیچه دو تا سه میلیارد تومان است.

شهردار دیزیچه در مورد فضای سبز این شهر با اشاره به اینکه کارخانه سیمان سپاهان 500 هکتار فضای سبز از نوع درختان سوزنی که نیاز به آب کم دارد، کاشته شده است، اضافه کرد: سرانه فضای سبز عمومی شهر از هفت متر مربع به 13 متر مربع طی 6 سال گذشته ارتقاء یافته است.

وی اضافه کرد: در کل از نظر عمومی کمبود فضای سبز نداریم اما از نظر استاندارد فاصله داریم.

نادری در بخشی از صحبت‌های خود به تخصیص اعتبارات عمرانی و جاری این شهر اشاره کرد و افزود: 70 درصد اعتبارات در این شهر عمرانی و 30 درصد جاری است که البته امسال این بودجه جاری را به 22 درصد رسانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اعتبارت این شهر برای راه‌سازی و جاده سازی هزینه می‌شود، گفت: در این شهر چهار پل زیر راه‌آهن کارخانه سیمان سپاهان با اعتبارات بسیار سنگین احداث شد که اگر کارخانه‌ نبود و یا روزانه هزار و 500 کامیون از این شهر عبور نمی‌کرد این اعتبار را می‌شد صرف امور فرهنگی شهر کرد.

شهردار دیزیچه ورزشگاه سرپوشیده طالقانی، ساختمان آتش‌نشانی، تقاطع ‌غیر هم‌سطح، پل بسیج و اورژانس 115، زورخانه امام علی(ع) و ساماندهی گلزار شهدا را از جمله پروژه‌های مهم این شهر برشمرد و افزود: بیش از 300 پروژه طی 6 سال گذشته با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان بهره‌برداری شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 70 پروژه افتتاح شده است و امسال نیز چندین پروژه آماده بهره‌برداری است.

نادری سه ورزشگاه در محلات و احداث پارک کوهستانی را از جمله پروژه‌های مهم و آماده افتتاح این شهر برشمرد.

انتهای پیام/63012/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول