اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت مشهد:

79 درصد بیماران دیابت نوع 2 روزه می‎گیرند

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت مشهد گفت: در کشورهای مسلمان 43 درصد بیماران دیابت نوع یک و 79 درصد بیماران با دیابت نوع 2 در ماه رمضان روزه می‎گیرند.

79 درصد بیماران دیابت نوع 2 روزه می‎گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، فرهاد رجب‌زاده صنعتی ظهر امروز در همایش دیابت و روزه‌داری در سالن همایش‏های پارک موضوعی زیارت مشهد، ابتلا به دیابت را ناشی از تخریب ایمنی سلول‎های پانکراس و در نتیجه فقدان انسولین مورد نیاز در بدن و به دنبال آن افزایش قند خون و قند ادرار دانست و اظهار داشت: مطالعات اپیومیولوژیک که در 13 کشور مسلمان انجام شده است نشان می‎دهد که 43 درصد بیماران با دیابت نوع یک و 79 درصد بیماران با دیابت نوع 2 در ماه رمضان روزه می‎گیرند.

وی خطرات اصلی روزه‎داری برای افراد دیابتی را کاهش قند خون، افزایش قند خون و از دست دادن آب بدن «دهیدراتاسیدن» ذکر کرد.

وی افزود: مطالعات نشان می‎دهند که تغییر رژیم غذایی در ماه رمضان خطر افت قند خون را در دیابت نوع یک را چهار تا هفت برابر و دیابت نوع دو، پنج تا هفت برابر افزایش می‎دهد.

در ادامه محمد صالح‌پور، کارشناس ارشد تغذیه نیز در ارتباط با تغذیه مناسب برای روزه‎داری افراد مبتلا به دیابت، موضوع تغذیه را رکن اساسی در کنترل دیابت برای بیماران دیابتی دانست و گفت: به همین خاطر چون فرد دیابتی در ماه مبارک رمضان با تغییر ناگهانی و عمده در برنامه روزمره غذایی خود مواجه می‏شود، رعایت مصرف درست و به اندازه خوراکی‏ها برای آن دسته از دیابتی‏هایی که مجوز روزه گرفتن را از پزشک خود دریافت نموده‎اند بسیار حایز اهمیت است.

وی با تاکید بر مصرف همه نوع خوراکی‏ها مجاز در هرم غذایی شش گانه شامل دسته‎های نان و غلات، میوه‎ها، سبزی‏ها، لبنیات، گوشت‎ها و چربی‏ها، عنوان کرد: بهترین رژیم غذایی برای یک فرد دیابتی انتخاب درست بهترین و کم خطرترین غذاها در وعده‌های غذایی مشخص است.

در ادامه حجت الاسلام محمدکاظم راشد یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد نیز اظهار داشت: دین اسلام به صراحت بیمارانی که روزه داری موجب صدمه دیدن روحی یا جسمی آنها می‎شود، از انجام این فریضه باز می‎دارد و اقدام آگاهانه به این عمل را حرام می‎شمارد.

وی افزود: در مورد با بیماری دیابت نبود آرامش و سکینه روحی افراد جامعه مهم‌ترین عامل ابتلا به این بیماری است.

راشد یزدی ادامه داد: هر انسان مومنی می‎تواند با روی آوری به معنویات و انجام دستورات بهداشتی دین مقدس اسلام خود را از ابتلا به بیماری دیابت و هر بیماری دیگر دور کند.

انتهای پیام/70002/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول