اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آغاز فصل خرماپزان در جنوب کرمان گزارش می‌دهد

شیرینی کام روزه‌داران با خرمای جنوب کرمان/ دلالان در کمین نخل‌داران

با نزدیکی به ماه مبارک رمضان یاد خرمای جنوب کرمان می‌افتیم که کام روزه‌داران را در وقت افطار شیرین می‌کند.

شیرینی کام روزه‌داران با خرمای جنوب کرمان/ دلالان در کمین نخل‌داران

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، با توجه به آغاز فصل خرما‌پزان کار خوشه‌بندی بر سر شاخه‌های میلاک بسته نخیلات آغاز شده است. 

همه ساله با پایان یافتن درس و مدرسه و آغاز فصل تابستان بیشتر دانش‌آموزان برای امرار معاش و خرید مایحتاج خود و خانواده به همراه سایر افراد خانواده به کار در نخیلات روی می‌آورند. 

امسال نیز با آغاز فصل خوشه‌بندی حضور نوجوانان در نخیلات شادابی را به چهره نخل‌داران تزریق کرده است. 

به یکی از نخیلات بزرگ شهرستان قلعه‌گنج می‌رویم و از نزدیک با روند کار سخت و طاقت‌فرسای این کارگران نوجوان و جوان در گرمای بی‌سابقه جنوب کرمان آشنا می‌شویم. 

جعفر خاتمی کارگری که به همراه فرزند و برادرش در آن باغ مشغول به کار بودند، می‌گوید‌: روزی 10 تا 15 نخل را مرتب، هرس و خوشه‌بندی می‌کنیم. 

وی می‌افزاید: برای هرس هر درخت مبلغ چهار هزار تومان در نظر گرفته شده است و از این راه امرار معاش می‌کنیم، سخت است، اما خدا را شکر که سالم هستیم و کار می‌کنیم. 

محمد خاتمی پسر جعفر که کلاس دوم ابتدایی را تمام کرده است، نیز به کمک پدر آمده است، امسال در مدرسه و کلاس درس نفر سوم شده و می‌گوید که هم درس می‌خوانم و هم به پدرم کمک می‌کنم. 

خاتمی ادامه می‌دهد: با دیدن سختی‌هایی که پدرم متحمل می‌شود، این‌قدر درس می‌خوانم تا برای خودم و خانواده‌ام کسی شوم و زحمات پدرم را جبران کنم. 

از زبان تند محمد تعجب کردم از او خواستم برایم چند دانه رطب بیاورد و او خیلی راحت قبول کرد و این نشانه‌‌ای از مهمان‌نوازی مردم با صفای این خطه از کشور است.  

از جعفر می‌پرسم امسال محصول خرما چطور است و او در جواب بیان می‌کند: خدا را شکر امسال هوا خیلی بهتر از سال‌های گذشته است و نخل‌ها هم محصول بیشتری نسبت به سال‌های گذشته دارند. 

به سراغ صاحب باغ آقای ادهم احمدی می‌رویم که هم پیله‌ور است و هم باغش بیش از 2 هزار و 500 نخل دارد. وی در مصاحبه با ما عنوان می‌کند: امسال برداشت خرما از نیمه دوم ماه رمضان آغاز می‌شود که قیمت مناسبی دارد؛ هر چند دلالان نیز از قبل اقدام به خرید پیش محصول کرده‌اند. 

وی اضافه می‌کند: آفت زنجره خرما امسال دیر به باغ‌های ما رسیده است، اما یک آفت جدید گونه مضافتی نخلستان‌ها را تهدید می‌کند که موجب ریزش بیش از حد محصول در بعضی از نقاط شده است. 

به سراغ محمد یزدان‌خواه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قلعه‌گنج می‌رویم و از میزان کشت و برداشت محصول خرما سئوال می‌کنیم که وی در این زمینه اذعان می‌کند: امسال سطح زیر کشت خرما در شهرستان قلعه‌گنج بیش از 10 هزار و 400 هکتار است که همانند سال‌های گذشته رتبه اول را در جنوب استان داریم. 

وی ابراز می‌کند: با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که بیش از یک میلیون و 800 هزار اصله خرما در انواع مختلف در سطح شهرستان وجود دارد که نبود صنایع تبدیلی وابسته عرصه را برای ورود دلالان افزایش داده است. 

یزدان‌خواه یادآور می‌شود: نبود صنایع تبدیلی از دیگر معضلات کشاورزان ماست که می‌طلبد سرمایه‌گذاران در بخش تولید کشور با توجه به ارقام و کیفیت عالی محصولات خرما در این منطقه از تسهیلات این سازمان استفاده کنند و با ایجاد این صنایع تبدیلی هم سودآوری کرده و هم به اقتصاد کشاروزی کمک کنند. 

وی در خصوص آفت زنجره خرما متذکر می‌شود: به علت کمک آبی و خشکسالی‌های مداوم در گذشته این آفت رشد کرده است، اما تقریباً تحت کنترل درآمده است؛ آفت جدید که در رطب بیشتر آغاز فعالیت می‌کند در بعضی مناطق دیده شده است. 

وی می‌گوید: کشاورزان و نخل‌داران می‌توانند به جای استفاده از سموم از مواد شوینده با درصد دو در هزار لیتر استفاده کنند تا هم محصول سالم‌تری داشته باشند و هم هزینه‌های اضافی را متحمل نشوند. 

برایم جای تعجب داشت که در سال‌های گذشته بیش از 14 هزار هکتار سطح زیرکشت خرما بوده است و اکنون به حدود 11 هزار هکتار رسیده است؛ علت را از مدیر جهاد کشاورزی جویا می‌شوم که وی در پاسخ اظهار می‌دارد: کمتر از چهار هزار هکتار از نخیلات به علت خشکسالی و کمبود سوخت 800 حلقه چاه از دور خارج می‌شوند و این کاهش را رقم بزنند. 

وقتی دستان پینه‌بسته کارگران و نخل‌داران را می‌بینی تازه یادت می‌افتد این شکرنوش گرم مزاج چگونه بدست ما می‌رسد. 

وقتی در سایر استان‌ها چشمت به خرما و رطب جنوب کرمان می‌افتد با دیدن قیمتش آهی از سر ناچاری می‌کشی که چرا دستانی همیشه باید باشد تا زحمت کشاورز بیچاره این گونه ترک بردارد. 

انتهای پیام/80004/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول