اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص دیابت و زخم‌های دیابتی:

شیر خشک احتمال بروز دیابت نوع 1 در نوزادان را افزایش می‌دهد

محمد حسن دوازده امامی گفت: بسیاری از مطالعات انجام شده نشان داده است که دادن شیر خشک به نوزادان احتمال بروز دیابت نوع 1 را در آنان افزایش می‌دهد.

شیر خشک احتمال بروز دیابت نوع 1 در نوزادان را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مقدار گلوکز خون به وسیله بدن در محدوده به نسبت باریکی حفظ می‌شود و مکانیسم انجام این کار پیچیده است و کبد و لوزالمعده این وظیفه را بر عهده دارند.

اگر مقدار قند خون بیش از حد طبیعی باشد، لوزالمعده با تولید انسولین گلوکز را به داخل سلول‌های بدن منتقل می‌کند و چنان چه مقدار قند خون به پایین حد طبیعی برسد، لوزالمعده با تولید هورمون گلوکاگن موجب آزاد شدن گلوکز ذخیره کبد به گردش خون می شود.

دیابت در اصل به معنی دفع کردن و عبور دادن است که بیشتر درباره مایعات، از قبیل ادرار به کار می رود و از آنجا که این بیماری با دفع مقدار زیاد ادرار همراه است و به این نام مرسوم شده که به این نوع بیماری دیابت نوع اول می‌گویند.

محمد حسن دوازده امامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال که دیابت نوع 1 چیست، اظهار کرد: در دیابت نوع 1 مقدار انسولین تولید شده به وسیله لوزالمعده بسیار کم است یا به صفر می‌رسد، دیابت نوع 1معمولا به طور ناگهانی در دوران کودکی یا نوجوانی ایجاد می‌شود و به نظر می‌رسد تمایل ژنتیکی در ایجاد آن نقش دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دیابتی‌ها می‌توانند غذاهای شیرین بخورند، افزود: غذاهای شیرین جز یکی از گروه‌های اصلی غذایی، موسوم به کربوهیدرات‌ها هستند، نان، غلات و میوه‌ها هم در این گروه جای دارند و همه غذاهای متعلق به گروه کربوهیدرات‌ها پس از هضم در بدن به قند ساده تبدیل می‌شوند، بنابراین افراد دیابتی می‌توانند غذاهای شیرین حاوی شکر را جانشین سایر غذاهای حاوی کربوهیدرات‌ها کنند.

متخصص دیابت و زخم‌های دیابتی در ادامه اضافه کرد: دیابت نوع یک در اثر خود ایمنی به وجود می‌آید که در آن بدن پادتن‌هایی را بر ضد بافت‌های خودش (که در این مورد سلول‌های لوزالمعده‌ای ترشح کننده انسولین هستند) تولید می‌کند و اگر چه به نظر می‌رسد ژن‌ها سبب بروز دیابت نوع 1می‌شود، اما عوامل برانگیزانده واقعی واکنش ایمنی غیر طبیعی ناشناخته‌اند و ممکن است در این باره ویروس‌ها نقش داشته باشند.

وی در مورد نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، تاکید کرد: بسیاری از مطالعات به عمل آمده نشان می‌دهد که دادن شیر خشک به نوزادان احتمال بروز دیابت نوع 1 را در آنان افزایش می‌دهد و در نوزادانی که شیر مادر می‌خورند خطر بروز دیابت در سنین بالا کمتر است.

دوازده امامی در مورد علایم دیابت شیرین افزود: علایم دیابت شیرین عبارتند از افزایش بیش از حد ادرار، تشنگی بیش از حد و خشکی دهان و پر خوری، کاهش وزن، تاری دید، زخم‌هایی که دیر ترمیم می‌شوند، خشکی و خارش پوست، کاهش حس یا گزگز پاها و گاهی عفونت‌های مکرر به ویژه در دستگاه ادراری یا پوست.

متخصص دیابت و زخم‌های دیابتی در پایان در مورد درمان این نوع بیماری افزود: افراد مبتلا به دیابت نوع 1برای کنترل میزان قند خون خود به تزریق آمپول انسولین نیاز دارند، انسولین در چندین نوع در دسترس قرار دارد و نوع و دفعات لازم برای هر بیماری به وسیله پزشک تعیین می‌شود، مقدار انسولین لازم بر حسب میزان قند خون تغییر می‌کند.

انتهای پیام/2301/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول