به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجتالاسلام محمد حسن راستگو شب گذشته در نخستین دوره تخصصی تربیت مربی قصهگوی قرآنی در زنجان اظهار کرد: قصه یکی از مسائل مهم در تربیت کودکان و نوجوانان است و قصهگویی افراد بزرگسال را نیز شامل میشود.
وی با بیان اینکه قصه تنها ابزاری است که کودکان و افراد مسن قابلیت بهرهبرداری از آن را دارند، تصریح کرد: مسائل معنوی و عرفانی را میتوان با قصهگویی بیان کرد.
کارشناس و مبلغ قصهگوی مذهبی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم برای آگاهی انسانها از مسائل مختلف قصههای متعددی را مطرح کرده است، گفت: قصه منحصر به کودک و خردسال نیست بلکه برای همه اقشار با معلومات متفاوت کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه قصه از دیدگاه کلی یک ظاهر و باطن دارد، اظهار کرد: ظاهر قصه جذابیت خاصی برای شنوندگان دارد. ظاهر قصه آموزش غیر مستقیم، تنوع و به کارگیری استعداد مخاطب را شامل میشود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه خداوند یک دنیای محسوس و یک دنیای نامحسوس خلق کرده است، اذعان داشت: دنیای محسوس شامل جهان فیزیکی و ملموس است.
کارشناس و مبلغ قصهگوی مذهبی اضافه کرد: همچنین دنیای نامحسوس به جهان ماورای طبیعت نیز اشاره دارد.
وی با بیان اینکه انسان به عنوان اشرف مخلوقات با موجودات دیگر تفاوت دارد، تصریح کرد: دنیای حیوانات محدود و شامل خوردن و خوابیدن و... است و انسانها نباید در دنیای محدود زندگی کنند.
حجتالاسلام راستگو ادامه داد: انسان باید از دنیای محسوس و مادی فراتر رود و با حرکت به سوی بینهایت به خداوند جهانیان نزدیک شود
وی با تاکید بر اینکه قرآن کریم از قصههای پیامبران، زنان و مردان نمونه گذشته مطرح میکند، تصریح کرد: فلسفه قصه تجسم بخشیدن و عینیت دادن به مسائل نامحسوس و ماوراء طبیعت است.
کارشناس و مبلغ قصه گوی مذهبی باطن قصه را ورود انسان از دنیای محسوس به دنیای نامحسوس دانست و گفت: معجزه صالح افکار و مغزهای منجمد، مادی و دنیایی را به سوی خداوند هدایت میکند.معجزه یک کلید و مقدمه برای ورود مغز انسان از انجماد به سوی عالم بینهایت است.
راستگو قصه را یکی از ابزارهای هدایت انسان دانست و اظهار کرد: قرآن کریم به عنوان کتاب مقدس مسلمانان 2 هزار قصه ظاهری و باطنی دارد.
وی به انواع قصههای قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: قصه جامع و کامل مانند قصه حضرت یوسف (ع) به عنوان یکی از قصههای قرآن محسوب میشود.
کارشناس و مبلغ قصهگوی مذهبی قصه کامل و پراکنده مانند قصه حضرت ابراهیم (ع) را یکی دیگر از قصههای قرآن دانست، اظهار کرد: قصه با نام و بدون تفصیل و قصههایی که به صورت مثال در قرآن وجود دارد جزو انواع دیگر قصههای قرآن است.
وی قصههایی که اتفاق نیفتاده و قرآن آنها را به صورت قصه بیان کرده، قصههای که به آنها اشاره شده و دارای نام نیستند و آیات شان نزول را جزو انواع قصههای قرآن کریم دانست.
انتهای پیام/73008/خ30/ف4004