حجتالاسلام مهدی ستوده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: برگزاری گفتمانهای دینی و نشستهای تربیتی در دستور کار قرار گرفته که در این باب باید از فضای تبلیغی و رسانهای نیز استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی و رسانه در تبلیغات دینی ضروری است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر از جمله ضعفهای تبلیغات دینی بیتوجهی به ابزارهای روز است، یادآور شد: استفاده از سایتها، وبلاگها و رسانههای مجازی میتواند در ترویج آموزههای دینی نقش بسزایی داشته باشد.
وی افزود: علاوه بر این عدم تطابق آموزهها با نیاز مخاطبان، بیتوجهی رسانههای مجازی، نداشتن جبهه فرهنگی و عدم استفاده از هنر و شیوههای هنری در امر اطلاعرسانی دینی موجب شده است، تبلیغات دینی با خلأ آموزشی مواجه شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تاکید بر سه شیوه تبلیغی چهره به چهره، مکتوب و استفاده از فضای مجازی تصریح کرد: دستگاههای فرهنگی و مبلغان باید به شیوه سوم توجه ویژه داشته باشند.
ستوده یادآور شد: مهمترین محور تبلیغات در دین اسلام اختصاص به گروههای سنی جوان دارد که سریعتر و دقیقتر میتوانند نسبت به مسائل دینی اشرافیت پیدا کنند.
این مسئول با بیان اینکه رسالت انبیا تنها محدود به گروههای سنی خاصی نبوده و برای تمامی اقشار جامعه ارائه برنامه کرده است، ادامه داد: در عین حال توجه دین اسلام به جوانان و هدایت دینی گروههای سنی جوان بیش از سایر اقشار جامعه بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تاکید بر اهمیت پاسخگویی به نیازهای دینی جوانان گفت: در صورتی که نیازهای دینی جوانان پاسخ داده نشود، شبهات دشمنان زمینه جدایی از دین را تشدید خواهد کرد.
ستوده با توجه به اصول تربیتی اسلام، مدرسه و دانشگاه را مهمترین مراکز مورد توجه برنامههای تربیت دینی دانست و بیان داشت: دانشآموزان مقاطع دبیرستان و دانشجویان دو گروه عمده برنامههای تربیت و تبلیغ دینی را شامل میشوند.
وی در خصوص برنامههای تبلیغی نیز عنوان کرد: به منظور پاسخگویی به نیازهای دینی گروههای سنی جوان، برگزاری گفتمانهای دینی به صورت ویژه در سطح استان به اجرا در میآید.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به اجرای دو هزار و 500 گفتمان دینی در مدارس اردبیل طی سال گذشته در گفتوگو با خبرنگار فارس در اردبیل تاکید کرد: نزدیک به 150 مبلغ و مبلغه در برگزاری این برنامه مشارکت داشتهاند.
ستوده افزود: از 15 اردیبهشت ماه تا 25 خرداد ماه سال جاری نیز نزدیک به 200 گفتمان در مدارس و دانشگاههای استان برگزار شده است.
وی یادآور شد: علاوه بر این تا پایان سال جاری برگزاری دو هزار گفتمان دیگر در برنامههای تربیتی این دستگاه اجرایی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در خصوص نحوه ارزیابی و بررسی خروجی برنامههای تبلیغی از جمله گفتمان دینی و سنجش نظرات مشارکتکنندگان نیز اظهار داشت: برنامههای تبلیغی در دو قالب نظرسنجی عمومی و مطالعات پژوهشی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
وی تصریح کرد: پژوهشهای علمی در قالب مطالعات کتابخانهای و میدانی خروجی برنامههای تبلیغی را ارزیابی کرده و ایدههای نو را طرح میکند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان خاطرنشان کرد: یکی از نتایج ارزیابی خروجی بیانگر تمایل مشارکتکنندگان به استمرار برنامهها است که به دلیل محدودیت اعتباری عملا قابل اجرا نیست.
ستوده ادامه داد: از دیگر خروجیهای برنامههای ارزیابی ضرورت تقویت همسویی دستگاههای فرهنگی استان در راستای برنامههای تربیت دینی است.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر دستگاههای تربیتی به ویژه دانشگاه و آموزش و پرورش در برگزاری گفتمانهای دینی نهایت همکاری را دارند، یادآور شد: در عین حال برخی دستگاهها نیز با وجود سرفصلهای مسئولیتی به موضوع تبلیغ دینی ورود پیدا نمیکنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل یادآور شد: تبلیغات اسلامی سازمانی مردم نهاد است که در برنامههای راهبردی آن به مدیریت تعاملی تاکید ویژهای شده است.
ستوده در پایان گفتوگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: به همین دلیل فعالیتهای این دستگاه اجرایی در صورت تبادل نظرات و عقاید میتواند به شکل ارزندهتری به نتایج تربیتی خود دست یابد.
انتهای پیام/62001/و40/چ3000