اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره فرش اردبیل:

70 درصد تولید‌کنندگان فرش اردبیل بانوان هستند

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: از 30 هزار بافنده فرش 70 درصد بافندگان زن و 30 درصد مرد هستند.

70 درصد تولید‌کنندگان فرش اردبیل بانوان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، میر اعلاء‌ سیدی صبح امروز در نشست با جمعی از تولید‌کنندگان و فعالان عرصه فرش در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل جزو قطب‌های تولید فرش دستباف با تنوع طرح و نقوش است که میزان تولید فرش در این استان به طور میانگین 150 تا 180 هزار متر‌مربع است.

وی عنوان کرد: البته این میزان تولید با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت است چرا که در فصل پاییز و زمستان بافندگان به دلیل سکونت در منزل میزان تولید را افزایش داده و در نقطه مقابل در فصل بهار و تابستان به دلیل مشاغل دیگر در روستاها به ویژه کشاورزی و دامداری تولید کاهش می‌یابد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با یادآوری اینکه برای بافندگان فرش تمام زیر‌ساخت‌ها به همت اداره فرش و اتحادیه بافندگان فرش، اتحادیه روستایی، فرش‌فروشان و انجمن طراحان و نقشه فرش مهیا شده است، افزود: ما به شکل مهندسی و با کیفیت تولید بالا فرش تولید و روانه بازار می‌کنیم.

سیدی ادامه داد:‌ از 30 هزار بافنده فرش استان اردبیل 70 درصد خانم و 30 درصد آقا هستند که در این بین 10 هزار و 300 نفر از دفترچه تکمیلی بیمه و خدمات درمانی آن استفاده می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: ما در بین 31 استان کشور اولین استانی هستیم که توانسته‌ایم کارت طلایی بافندگان فرش را صادر کنیم تا در هنگام بروز اعمال جراحی یا بیماری‌های خاص از مزایای آن استفاده کنند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به حمایت‌های مالی از بافندگان فرش در قالب تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و یادآور شد: ما بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با بانک تجارت، سپه، صادرات و کشاورزی بسته‌ایم تاکنون 14 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان در حوزه فرش پرداخت کرده‌ایم.

سیدی از فعال بودن 150 کارگاه غیر‌متمرکز و 10 کارگاه متمرکز خبر داد و بیان داشت: در هر کارگاه 100 نفر بافنده مشغول فعالیت هستند و بر اساس قانون مشاغل خانگی صاحبان این کارگاه‌ها می‌توانند به عنوان پشتیبان از تسهیلات استفاده کنند.

وی ضرورت اصلاح روند پرداخت تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی را یادآور شد و تاکید کرد: باید در این زمینه محدودیت خاصی اعمال شود چرا که نمی‌توان با پرداخت تسهیلات به هر پنج عضو یک خانواده جوابگوی همه متقاضیان بود در حالی که با محدود کردن این پرداختی‌ها می‌توان به مرور زمان این تسهیلات را پرداخت کرد تا در روز آخر به یک‌باره با اتمام تسهیلات و ته‌کشیدن آن روبرو نشویم.

برپایی جشنواره فرش دستباف در اواخر سال

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در کنار برگزاری نمایشگاه‌ها به همت مرکز ملی فرش برگزاری جشنواره فرش در دستور کار است که همزمان با سراسر کشور به مدت یک ماه از 22 بهمن تا 22 اسفند ماه با شعار یک فروشگاه یک نمایشگاه در اردبیل نیز برگزار خواهد شد.

سیدی افزود: البته برگزاری این جشنواره نیاز به همکاری متولیان به ویژه تولید‌کنندگان و فرشبافان دارد که انتظار می‌رود با برگزاری این جشنواره در اواخر سال بتوان محصول کیفی و مناسبی را به هموطنان عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود اذعان داشت: البته در کنار آن برپایی نمایشگاه دایمی نیز نیاز ضروری و فوری است که انتظار می‌رود مکانی مناسب برای این امر به همت مسئولان استانی و شهرستانی فراهم آید.

انتهای پیام/62004/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول