اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه صنف بافندگان فرش دستباف اردبیل:

برگزاری 115 دوره به‌بافی در اردبیل/ اردبیل نفیس‌ترین فرش دنیا را تولید می‌کند

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و بافندگان فرش دستباف استان اردبیل گفت: در بحث آموزش فرشبافی در قالب طرح به‌بافی تاکنون بیش از 115 دوره آموزشی در استان اردبیل برای بافندگان فرش تدارک دیده شده است.

برگزاری 115 دوره به‌بافی در اردبیل/ اردبیل نفیس‌ترین فرش دنیا را تولید می‌کند

مالک اژدر حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: با کمک اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و بافندگان فرش دستباف از سال 86 اجرای دوره‌های آموزشی به‌بافی در استان اردبیل رونق گرفته به‌طوری که در هر دوره آموزشی به طور میانگین 35 تا 45 بافنده فعالیت خود را انجام داده‌اند.

وی گفت: در این دوره‌ها به صورت تخصصی و به شکل 30 روزه؛ 20 ساعت برنامه آموزشی برای علاقمندان و بافندگان برگزار شده که استقبال از این دوره‌ها نیز در وضعیت مطلوبی بوده است.

حسنی افزود: امسال نیز دوره‌ای را برگزار کردیم که 200 نفر در آن حضور داشتند که این دوره با نام آموزش و اشتغال؛ فقط در مرکز استان اردبیل برگزار شد که با برگزاری پایلوت این دوره آموزشی سعی داریم در سال‌های آینده آن را در دیگر مناطق نیز توسعه و تعمیق دهیم.

این مسئول بیان داشت: در این دوره آموزشی بیش از 200 نفر به مدت 12 روز شرکت کرده و در طول این دوره 45 ناظر فنی بر نحوه بافت از لحاظ کیفیت، نقشه و مواد اولیه و ابعاد فرش نظارت داشته و تولیدات را مورد ارزیابی و توجه قرار داده‌اند تا فرشبافان بهترین محصول خود را تحویل جامعه علاقمند به فرش دهند.

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و بافندگان فرش دستباف استان اردبیل در خصوص آخرین وضعیت تولید و رج‌شمار فرش اردبیل تصریح کرد:‌ اردبیل نقش ویژه‌ای در تولید فرش کشور دارد به‌طوری که فرش تولید شده در این استان در رج‌شمار 20 تا 40 رج می‌باشد.

وی ادامه داد: اکثریت تولیدات با 25 رج تولید می‌شود که بیشتر شامل تولید خانه‌داری است.

حسنی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل یادآور شد: در شهرستان خلخال و گرمی و همچنین مشگین‌شهر و پارس‌آباد فرش‌های نفیسی تولید می‌شود به‌طوری که تولید فرش تمام ابریشم در خلخال و گرمی با ابعاد بالای 40 متری و همچنین تولید تابلوفرش در پارس‌آباد و مشگین‌شهر با رج‌شمار 70 به بالا جزو برجسته‌ترین تولیدات این استان به شمار می‌رود.

این مسئول تاکید کرد‌: تولید فرش ابریشم با رج‌شمار بیش از 70 رج نفیس‌ترین فرش دنیا محسوب می‌شود که در این استان بافندگان با سعی وافر تلاش می‌کنند تا تولید خود را به بهترین شکل انجام دهند.

حسنی گفت: در کنار آن تولید فرش به شکل عامیانه و خانگی در اردبیل از رونق خوبی برخوردار است که بیشتر این تولیدات از نوع فرش مسی، پیرمادر ماهی، میر‌اشرف ماهی و ... و همچنین با نقش بیجار در 30 تا 35 رج‌شمار است که تولید شده و به بازار عرضه می‌شود.

متنوع‌ترین تولید فرش در اردبیل اتفاق می‌افتد

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و بافندگان فرش دستباف استان اردبیل ابراز داشت: در استان اردبیل متنوع‌ترین فرش در طرح‌ها و نقشه‌های مختلف و همچنین نفیس‌ترین فرش از نوع ابریشمی بافته می‌شود که نمونه‌هایی از آن در نمایشگاه دایر شده در معرض عموم قرار گرفته که اغلب این فرش‌های نفیس در رج‌شمار 70 و 80 رج و تابلوفرش‌ها نیز در رج‌شمار 50، 55، 60 و 70 رج تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی در خصوص میزان تولید فرش در اردبیل نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر و بر اساس آخرین ارزیابی میزان تولید ما حدود 60 هزار متر‌مربع با کیفیت مطلوب‌تر افزایش یافته که انتظار می‌رود تا پایان امسال این روند افزایشی ادامه یابد.

حسنی در خصوص بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش نیز یادآور شد: در کنار بیمه تک‌بافان خانگی در یک ابتکار مناسب بیمه تکمیلی فرشبافان را نیز برقرار کردیم تا فرشبافان در سه سال اخیر بتوانند از مزایای بیمه تکمیلی به ویژه در حوزه درمان استفاده کنند.

وی در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ‌بافندگان فرش با پرداخت سالانه 85 هزار تومان از مزایای بیمه تکمیلی درمانی استفاده می‌کنند که امیدواریم ثمره و نتیجه آن رضایت‌مندی بافندگان فرش باشد.

انتهای پیام/62001/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول