اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار اردبیل:

صنعت فرش جریان اصیل فرهنگی است / نمایشگاه دایمی فرش در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

فرماندار شهرستان اردبیل گفت: فرش را نباید تنها یک صنعت یا جریان اقتصادی بدانیم بلکه بالاتر از آن‌ها صنعت فرش یک جریان فرهنگی اصیل است.

صنعت فرش جریان اصیل فرهنگی است / نمایشگاه دایمی فرش در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

کاظم دبیر در جریان افتتاح نمایشگاه فرش دستباف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در لایه لایه فرش جریان فرهنگی اصیل و تمدن ناب این سرزمین نهفته است به طوری‌که این میراث گران‌سنگ از قرن‌ها پیش به دست ما رسیده و باید پاسدار این یادگار ارزشمند باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در متر به متر فرش ذوق، هنر و ادب ایرانی را می‌توان به همراه فرهنگ اصیل ارزشی، اسلامی و ایرانی را مشاهد کرد و از این رو بنده معتقدم که فرش یک جریان فرهنگی ناب و واقعیت غیر‌قابل انکار در تاریخ و تمدن این سرزمین است.

فرماندار شهرستان اردبیل یادآور شد: همین فضای فرهنگی و معنوی در تولید فرش می‌تواند سونامی عظیمی را در رغبت و علاقمندی بیشتر بافندگان به تولید این محصول به وجود آورد که در کنار آن می‌توان به ابعاد اقتصادی و همچنین اجتماعی و در‌آمد‌زایی آن نیز توجهی داشت.

دبیر گفت:‌ در استان اردبیل صنعت فرش دارای دیرینه و سابقه درخشان است که در قالب یک جریان مستمر فضایی را به وجود آورده تا طراحان و نقاشان بتوانند در یک رقابت سالم طرح‌ها و نقوش ارزشمندی را ارائه کنند تا حرکت‌ها به ثمر بنشیند.

این مسئول عنوان کرد: هر چند برخی‌ها مدعی هستند که فرش اردبیل زیر‌شاخه‌ای از فرش منطقه آذربایجان شرقی است اما دیرینگی فرش اردبیل نشان می‌دهد سبک خاصی در فرش اردبیل نهفته است که قطعاً این جریان و سابقه و حرکت می‌تواند زمینه و بستر‌ساز تحولی خوبی باشد.

فرماندار شهرستان اردبیل بیان داشت: بافندگان فرش با ذوق و علاقه و عشق و دلدادگی در این حوزه تمام عیار حاضر شده و با این برجستگی‌ها که بیشتر نمودی حقیقی پیدا می‌کند می‌توان به تولید کیفی‌تر امیدوار بود.

دبیر در پاسخ به این سئوال که چرا اردبیل از داشتن نمایشگاه دایمی فرش محروم است، افزود: ما این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و قطعاً یکی از خانه‌های تاریخی و مواریث فرهنگی خودمان را به این امر اختصاص خواهیم داد تا نمایشگاه دایمی فرش در اردبیل راه‌اندازی شود و مردم بهتر و شایسته بتوانند هم در جریان تولید بافندگان فرش استان قرار گیرند و هم بهترین آثار را برگزینند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم به دلیل پیوند و قرابت ناگسستنی فرش با مواریث فرهنگی‌مان باید این نمایشگاه در یک فضای فرهنگی و خانه‌های تاریخی اردبیل دایر شود تا هم اهالی استان و هم میهمانان و مسافران با حضور در این نمایشگاه بتوانند از آثار عرضه شده استفاده کنند.

فرماندار شهرستان اردبیل با استقبال از این پیشنهاد در دایر کردن نمایشگاه دایمی فرش قول مساعد داد تا اعتبار لازم را در سال جاری تامین کنند تا با همکاری صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه بافندگان فرش و فرش‌فروشان زمینه برگزاری این نمایشگاه دایمی فراهم آید.

دبیر در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل تصریح کرد: اگر امروز در سطح جهانی و بین‌المللی فرش و قالی را با نام ایران می‌شناسند و به رغم نقشه‌ها و ترفندهای مختلف در تولید فرش تقلبی با نقش و نگار ایرانی نتوانسته‌اند جایگاه فرش ایران را زیر‌سئوال ببرند از آن جهت است که فرش ایران با ذوق و سلیقه و هنر ایرانیان گره خورده و قطعاً فرش را مردمان این سرزمین نه تنها یک صنعت و جریان اقتصادی نمی‌دانند بلکه بالاتر از آن فرش را یک جریان فرهنگی اصیلی می‌شناسند که همیشه ماندگاری خود را حفظ کرده است.

انتهای پیام/62004/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول