اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد اقامه نماز کشور:

سردار سازندگی از منظر قرآن ذو‌القرنین است / برخی مغرضانه آیات سیاسی قرآن را حذف می‌کنند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان ‌اینکه سردار سازندگی از منظر قرآن ذو‌القرنین است گفت: برخی مغرضانه آیات سیاسی قرآن را حذف می‌کنند.

سردار سازندگی از منظر قرآن ذو‌القرنین است / برخی مغرضانه آیات سیاسی قرآن را حذف می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام محسن قرائتی صبح امروز در گردهمایی اساتید و طلاب حوزه علمیه استان قزوین که در مسجدالنبی (ص) این شهر برگزار شد، اظهار داشت: در جامعه کنونی عده‌ای به بهانه جدایی دین از سیاست، آیات سیاسی قرآن را حذف می‌کنند؛ در حالی که در قرآن آیه 29 سوره فتح ابتدا شدت و مقابله با دشمن آمده و سپس عبادت بیان شده است.

وی با اشاره به نامه دردمندانه و در خور تأملی که به فرهنگیان قرآنی جامعه به ویژه مبلغان و دلسوزان قرآن نوشته شده است، ادامه داد: طبق معمول هر سال همین که به ماه رمضان نزدیک می‌شویم دقایقی از وقت شما را راجع به قرآن به عنوان مهم‌ترین مسئله می‌گیرم.

کلمه به کلمه قرآن پایان‌‌نامه است

این مسئول عنوان کرد: کلمه به کلمه قرآن پایان‌‌نامه و تحقیق است و جای جست‌وجو، بررسی و تدبر بسیاری دارد.

قرائتی افزود: یکی از عللی که موجب می‌شود در آستانه ماه مبارک رمضان بیشتر به قرآن پرداخته شود، این است که در این ایام توجه عموم مردم نیز به قرآن کریم بیشتر می‌شود و تأثیرگذاری این گونه مباحث نیز در این ایام بیشتر است.

این مسئول عنوان کرد: رسول اکرم (ص) در قیامت از مهجوریت قرآن در میان مسلمانان شکایت می‌کنند که این یک شکایت ساده نیست؛ زیرا پیامبر (ص) رحمةللعالمین هستند و شکایت چنین فردی از کم‌کاری در مورد قرآن است و مهجوریت قرآن، پیامبر (ص) را بیشتر از مظلومیت اهل بیت (ع) می‌سوزاند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: گروهی به جای تدبر در قرآن، پیام و الهام گرفتن و نیز عمل به آن به سراغ حواشی آن می‌روند.

قرائتی افزود: البته بعضی از این بحث‌ها نظیر بحث اعجاز و بحث سلامت از تحریف، ضروری است؛ اما صرف بیشتر عمر برای این علوم مانند کسی است که به جای شنا در استخر، دور استخر می‌دود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: اگر قرآن را علم می‌دانستیم بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها را نیز تجربه نمی‌کردیم؛ بنابر این باید از ابتدای راه حرکت در مسیر معارف و علوم قرآنی را شروع و در دیدگاه‌های خود تجدید نظر کنیم.

قرائتی افزود: باید از پیشگاه خداوند متعال به دلیل اینکه کتاب قرآن در پیش ما عزیز نبوده عذرخواهی کنیم؛ زیرا قرآن کریم قداست دارد و وظیفه ماست که پس از این عذرخواهی به دنبال عمل به این کتاب مقدس برویم.

وی اضافه کرد: همه شما مبلغان باید یک دوره کامل تفسیر ببینید، به گونه‌ای که اگر از یک روحانی از هر جای قرآن سئوال شود، بتواند به راحتی و با تسلط کامل پاسخگو باشد.

قرائتی ادامه داد: البته نباید از توجه به دعاهای رسیده از ائمه (ع) که مضامین بلندی دارند و برای هر کدام می‌توان ساعت‌ها و جلسه‌ها تفسیر گفت‌ و مفاهیم آن را تبیین کرد، غفلت کنید.

وی عنوان کرد: اگر عوامل سقوط جامعه را از کارشناسان خبره جامعه‌شناسی بپرسیم و همه پژوهش‌های صورت گرفته در این عرصه را بررسی کنیم به دعای امام سجاد (ع) در این زمینه می‌رسیم.

قرائتی بیان کرد: امام سجاد (ع) در صفحه آخر دعای ابوحمزه ثمالی دلایل سقوط جامعه را به طور کامل معرفی می‌کنند و این در حالی است که ما دعا را ساده گرفتیم و از نقش تربیتی و مضامین اخلاقی آن غفلت کردیم؛ لذا همین دعاها نیز نیاز به تفسیر دارند.

این مسئول با اشاره به آیه 36 سوره نساء افزود: 20 نکته مهم از این آیه استخراج کردیم و به همین شیوه می‌توان تفسیر کرد، باید یک انقلاب فکری انجام دهیم تا آنچه را که می‌خوانیم و روی منبر می‌گوییم، مفید باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه تمام قرآن سبک زندگی است، افزود: قالوا، قولوا و لاتقل‌هایی که در قرآن آمده همه سبک زندگی و گفت‌وگو است.

قرائتی یادآور شد: بنابر این عده‌ای، از گفت‌و‌گو‌ی تمدن‌ها، سازندگی و پیشرفت سخن می‌گویند؛ در صورتی که قرآن ذو‌القرنین را سردار سازندگی معرفی می‌کند و ما از این مسئله غفلت می‌کنیم.

وی اذعان کرد: این در صورتی است که قرآن می‌گوید هر عملی که می‌خواهید انجام دهید باید لحظه لحظه آن هدفمند باشد.

قرائتی عنوان کرد: در قرآن چندین ویژگی برای سیاسیون بیان شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ایمان،‌ تقوا، جهاد، هجرت، مسابقه و امانت‌داری اشاره کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در جلسات تفسیر باید به نیاز مخاطب توجه شود، افزود: نیاز نیست آیات را به شکل ترتیبی تفسیر کرده و آیه آیه جلو بروید؛ زیرا گاهی مخاطب مناسب برای توجه و فهم تفسیر و محتوای آیه وجود ندارد و لازم است که به آیات دیگر بپردازید.

قرائتی تصریح کرد: در پای منبر از خواب، شعر، قصه و .... کمتر استفاده کنید و بیشتر به تفسیر قرآن بپردازید و برنامه ملاقات خصوصی با افراد به ویژه جوانان را برای برقراری ارتباط بیشتر و رفع مسائلی که دارند، حتماً در نظر بگیرید.

وی با بیان اینکه ارتباط با نسل نو را از این لحاظ که بسیار در معرض خطر هستند فراموش نکنید، خاطرنشان کرد: فقط بیان‌کننده تفسیر قرآن نباشید بلکه خودتان هم از این رو که عالم هستید فکر و تدبیر کرده و نکات جدیدی را به کتاب‌های تفسیر نور اضافه کنید تا با نام خودتان به چاپ برسد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: برای اینکه کار جدی و ماندگار به دست شما طلاب و مبلغان انجام شود، باید خودتان یک تصمیم جدی از درون بگیرید و در این راه زحمت کشیده و بسوزید؛ زیرا در این صورت تلاش شما اثرگذار و ماندنی می‌شود.

انتهای پیام/77010/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول