اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان خبر داد

پایان بازسازی بادگیر روستای محمودآباد سید سیرجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بادگیر روستای محمودآباد سید واقع در شهرستان سیرجان بازسازی و مرمت شد.

پایان بازسازی بادگیر روستای محمودآباد سید سیرجان

حسین شمس‌الدینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: یکی از ابنیه ارزشمند شهرستان سیرجان بادگیر روستای محمودآباد است که در سال 1389 بر اثر بارش زیاد نزولات جوی دچار صدماتی شد.

وی افزود: این بادگیر در مرکزیت این روستا قرار گرفته و تنها قسمت باقیمانده یکی از خانه‌های تاریخی این روستا است که در پی تخریب این بنای تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی مصمم به بازسازی و مرمت این یادگار ارزشمند تاریخی شد.

شمس‌الدینی ابراز داشت: پس از انجام مطالعات پژوهشی، مستندسازی، آسیب‌شناسی و همچنین تهیه طرح مرمتی، بازسازی و مرمت بادگیر از اوایل سال 89 آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه با اختصاص اعتبار لازم 95 درصد از این بنای تاریخی بازسازی و حیاتی دوباره گرفت، ادامه داد: طی این عملیات مرمتی اقداماتی نظیر بازسازی مجدد دیوارهای خشتی فرو ریخته تنوره بادگیر، اجرای تزئینات گچی و آجری و همچنین بازسازی اتاق‌های مجاور بادگیر و ... صورت گرفت.

شمس‌الدینی بیان داشت: هم‌اکنون بخش‌های اصلی این بادگیر مرمت شده و فقط عملیات نازک‌کاری اطاق زیر بادگیر و دو اتاق مجاور بادگیر باقیمانده است که در صورت تامین اعتبار عملیات مرمتی در این بخش‌ها نیز انجام می‌‌شود.

وی افزود: بادگیر مذکور ارتفاعی در حدود 13 متر داشته و از نوع چهار وجهی است، از آنجایی که تداوم حیات در یک بنای تاریخی منوط به برپایی و سرزندگی آن بنا است با پیش‌بینی‌های انجام شده پس از نازک‌کاری اتاق‌های مجاور بادگیر و همچنین زیر بادگیر به این اثر تاریخی کاربری داده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان داشت: شهرستان سیرجان به لحاظ بهره‌مندی از بناهای تاریخی در بین شهرستان‌های استان حائز رتبه است و جای جای این دیار تاریخی شاهد حضور ابنیه تاریخی ارزشمند است.

انتهای پیام/2446/س20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول