اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

غول بی‌شاخ و دمی به نام کنکور

اضطراب امتحان به عنوان یک پدیده متداول و مهم آموزشی، رابطه منفی تنگاتنگی با عملکرد و پیشرفت تحصیلی میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو دارد.

غول بی‌شاخ و دمی به نام کنکور

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان‌، با فرا رسیدن ایام امتحانات و آزمون کنکور، دلهره دانش‌آموزان و دانشجویان هم آغاز می‌شود‌، آنان در هر سن و سالی هم که باشند باز هم چون نگرانی‌های مختلف مربوط به درس خواندن در ذهن‌شان شکل می‌گیرد، دچار اضطراب و ترس از امتحان هستند. 

گروهی عصبانی، افسرده، پریشان، ناراحت و مضطرب می‌شوند و گروهی دیگر‌ چنان آشفته و نگران هستند که پاسخ سئوالات ساده را هم از یاد می‌برند.

وجود کمی اضطراب و دلهره در ایام امتـحانات امری طبیعی و معقـول است، چرا که مـوجب حرکت و انگیـزه افراد برای یادگیری و موفقیت می‌شود، اما اگر این نگرانی به حدی برسد که تاثیر منفی بر روند آموزش روزانه آنان بگذارد و مانعی برای پیشرفت آنها شود، غیرطبیعی و نامعقول است.

جواد اسدالهی کوثرریزی‌ کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به اینکه اضطراب واکنش طبیعی و سالم انسان است، گفت: بسیاری از نظریه‌پردازان عقیده دارند که اضطراب حالت تکامل یافته‌ای است که ما را از خطرات قریب‌الوقوع آگاه می‌سازد تا بتوانیم با آن خطرات بهتر مقابله کنیم.

وی افزود: اگر شدت یا مدت زمان حالت اضطرابی زیاد باشد یا بدون علت خاصی رخ دهد، ممکن است واکنشی بیمارگونه و ناهنجار باشد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اگر فرد، دانشجو یا دانش‌آموزی‌ با شنیدن خبر آغاز امتحان، دیدن برنامه امتحانی‌ یا در هنگام امتحان دادن، تشویش پیدا کند و از خود دلهره نشان دهد، می‌توان از اضطراب امتحان سخن به میان آورد.

اسدالهی با بیان اینکه اضطراب امتحان با کاهش کارآمدی تحصیلی همراه است، خاطر نشان کرد: افرادی که اضطراب بالایی دارند، نتیجه کمتری از امتحان می‌برند.

این روانشناس و مشاور گفت: در میانه‌های دهه 60 پژوهشگران برای درمان اضطراب امتحان از روش‌های تن آرامی استفاده می‌کردند‌.

اسدالهی با بیان اینکه در دو دهه اخیر از روش‌های شناختی در کاهش اضطراب امتحان بیشتر استفاده شده است‌، افزود: اخیراً مداخله‌های شناختی رفتاری در کاهش اضطراب امتحان بسیار مؤثر واقع شده‌اند.

وی روش حساسیت‌زدایی منظم‌ را در اضطراب امتحان موجب کاهش اضطراب امتحان و افزایش کارکرد تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان عنوان کرد.

اسدالهی ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج، تنظیم برنامه خواب و استراحت، پرهیز افراط و تفریط در تغذیه، داشتن تصور ذهنی مثبت از خود، پرهیز از اضطراب‌های متفرقه، داشتن برنامه‌ریزی صحیح برای مطالعه و پرهیز از فشرده‌خوانی را از جمله راه‌های کاهش اضطراب امتحان دانست.

آن چه باید در جریان امتحان مدنظر باشد

به موقع و سر وقت به جلسه امتحان بروید و پیش از آغاز امتحان با خاطری آسوده در جای خود مستقر شوید، تمام وسایل و ابزارهایی که در امتحان مورد نیاز است همراه خود به جلسه ببرید.

دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید و اگر دستورات شفاهی است با توجه و التفات کامل به آن گوش دهید و عیناً همان کاری را که از شما می‌خواهند انجام دهید، در مورد سؤالات تستی اگر نمره منفی داشته باشند، حدس زدن کار عاقلانه‌ای نیست.

به زمان‌بندی سؤالات دقت کنید‌ تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشوید، اگر زودتر از زمان تعیین شده سؤالات را پاسخ دادید، عجله نکنید و مجدداً مروری داشته باشید.

خود را برای پاسخ‌گویی به هر گونه سئوالی آماده سازید، اما نه با این برداشت که باید 100 درصد سؤالات را جواب دهید، رعایت این موارد می‌تواند در موفقیت بیشتر و کاهش اضطراب نسبت به امتحان مؤثر باشد.

چهار مرحله‌ برای پاسخگویی به سئوالات

برگه سؤالات را نسبتا با سرعت بخوانید و به تمام سؤالات که پاسخ آنها برایتان روشن است، جواب دهید و برای این مرحله حداقل نیمی از وقت امتحان را در نظر بگیرید.

برگه سئوالات دوباره را بخوانید و به تمام مواردی که تا آن موقع پاسخشان به یادتان آمده است، پاسخ دهید در نوبت سوم باید به تمام سؤالاتی که باقیمانده پاسخ دهید.

در نوبت چهارم یکبار دیگر نیز کنترل کرده و ببینید که آیا سؤالات را همانگونه که می‌خواستیم، پاسخ داده‌ایم، برای پاسخ‌گویی به آزمون تشریحی پیشنهاد می‌شود، موضوع را به طور کامل یاد گرفته و پرسش را به دقت بخوانید‌ و قبل از آغاز نوشتن پاسخ خود را سازمان‌بندی کنید.

پیشنهاد برای پاسخگویی به آزمون تستی

سؤالات ساده را جواب داده و از سئوالات سخت‌ بگذرید، وقتی به سؤالات نیمه مشکل رسیدید، مقابل آن علامت مثبت به معنای قابل حل و در مقابل سئوالات مشکل علامت منفی به معنای غیر قابل حل بگذارید.

وقتی تمام سئوالات در یک درس خاص را پاسخ دادید به سراغ سؤالاتی بروید که جلوی آنها علامت مثبت گذاشته‌اید و سپس به سؤالاتی که علامت منفی دارند، پرداخته شود.

تحقیقات نشان داده علت تشویش بیش از اندازه گروهی از دانش‌آموزان، عدم استفاده درست آنها از نیروی فکری ذهنی‌شان است.

این افراد می‌توانند با کمی تلاش، برنامه‌ریزی و به کارگیری روش‌های گوناگون کاهش اضطراب موفقیت خود را در امتحان‌ها تضمین کنند.

..............................

گزارش از مریم بهادری

..............................

انتهای پیام/2446/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول