اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تولد دوباره صنعت در گیلان

رتبه ششم سرمایه‌گذاری بخش صنعت گیلان در کشور نوید تولد دوباره این استان کشاورزی در بخش پویایی صنعت را می‌دهد؛ اگرچه در میزان عرصه صنعتی هنوز فقیر است.

تولد دوباره صنعت در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، با توجه به فرا رسیدن اول تا 10 تیرماه دهه تولید ملی خواستیم به گذشته صنعت گیلان نقبی بزنیم اما جز وضعیت بحرانی برخی کارخانه‌ها و از بین رفتن آنها مانند ایران الکتریک، فرش گیلان و... بیکاری غم‌انگیز کارگران چیز دیگری برای یادآوری آنچه بر صنعت استان در سال‌ها پیش گذشته است، نداشت.

خاطرات بحران گذشته صنعت گیلان که هنوز ردپای آن در برخی از کارخانه‌های تعطیل شده استان وجود دارد می‌تواند تجربه‌ای برای فردای بهتر صنعت گیلان باشد.

امروزه صنعت گیلان تولدی دوباره می‌یابد و رتبه ششم آن در کشور نوید می‌دهد که این استان کشاورزی می‌تواند صنعتی زنده و پویا داشته باشد و از بیکاری بسیار گیلان بکاهد.

هنوز صنعت گیلان جای رشد و ترقی و البته اما و اگرهایی دارد و قرار بود کارخانه‌هایی بزرگ مانند پتروشیمی، خودروسازی و... در این استان احداث شوند که سرنوشت هر کدام از آنها در مرحله جذب سرمایه‌گذار ناتمام مانده است.

گیلان هنوز در ایجاد صنایع تبدیلی عقب است و نیازمند تمهیدات لازم مسئولان امر در این زمینه است.

گیلان را به استانی کشاورزی می‌شناسند اما مستعد داشتن صنعت است و برخی مناطق مانند لوشان، دیلمان و... ظرفیت گیلان در دارا بودن صنایع بزرگ را افزایش می‌دهد که در این راستا مسئولان باید برای جذب سرمایه‌گذار همت مضاعف کنند و با حمایت از سرمایه‌گذار و برداشتن موانع از پیش روی او، صنعت گیلان را به جایگاه بالاتری برسانند. 

*فعالیت 100 هزار واحد صنفی در گیلان

نایب رئیس شورای اصناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به همکاری اصناف در طرح ملی تنظیم بازار، اظهار کرد: بخشی از تنظیم بازار به اصناف واگذار شده است.

جلال‌الدین محمد شکریه، به ایجاد واحد بازرسی و نظارت در مجامع امور صنفی اشاره کرد و افزود: برنامه‌های بازرسی و نظارت در بازار هدف‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه هر واحد صنفی بین 2.5 تا 3.2 نفر ایجاد اشتغال می‌کند، خاطرنشان کرد: سه میلیون واحد صنفی در کشور فعالیت می‌کنند.

نایب رئیس شورای اصناف کشور گیلان را دارای 100 هزار واحد صنفی دانست و یادآور شد: 80 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب هستند.

شکریه به ایجاد مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: هماهنگی شغل‌های خانگی با صنوف موجب کسب درآمد خانواده‌ها می‌شود.

رئیس مجمع امور صنفی رشت با بیان اینکه دولت برای ایجاد واحدهای صنفی هزینه‌ای نمی‌کند، یادآور شد: 33 درصد حقوق افراد بابت حق بیمه است و این امر موجب کاهش سرانه تولید در کشور می‌شود.

وی کارگر و کارفرما را نیازمند همدیگر دانست و خاطرنشان کرد: قوانین در اقتصاد مقاومتی باید تسهیل کننده تولید در کشور باشد.

شکریه با اشاره به اینکه کارآفرین و سرمایه‌گذار با پرداخت مالیات سنگین تنبیه می‌شوند، بیان کرد: اصلاح قوانین مالیاتی باید مد نظر مسئولان باشد.

وی خواستار استفاده صنوف از تسهیلات با نرخ سود پایین شد و اظهار کرد: تنها پنج درصد صنوف کشور وام پنج میلیون تومانی دریافت کردند. 

*پرداخت 50 درصد تسهیلات از محل منابع داخلی بانک صنعت و معدن در گیلان

سرپرست بانک صنعت و معدن گیلان نیز با اشاره به پرداخت 50 درصد تسهیلات از محل منابع داخلی بانک صنعت و معدن، تصریح کرد: معادل شش برابر میزان منابع داخلی استانی بانک صنعت و معدن به صنعت گیلان تسهیلات پرداخت شده است.

علی الفونه، به مناسبت فرا رسیدن دهه تولید ملی، از پرداخت یک‌هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات به صنعت گیلان از طریق بانک صنعت و معدن خبر داد و اظهار کرد: 50 درصد تسهیلات مذکور از محل بند 16 صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.

به گفته وی، بانک صنعت و معدن دو شعبه در گیلان دارد. 

*سرمایه در گردش مشکل صنعت گیلان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز گفت: طبق اصل 44 قانون اساسی بخشی از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت به خانه مذکور واگذار شده است.

سید عبدالغفار نجفی به تشکیل خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان در سال 80 اشاره کرد و یادآور شد: 14 انجمن عضو خانه مذکور هستند.

وی کمبود سرمایه در گردش و اعمال تحریم‌ها را از مشکلات صنعت گیلان عنوان کرد. 

*عضویت 157 واحد صنعتی در خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان

دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز با اشاره به فعالیت چهار ماهه این خانه، تصریح کرد: در این مدت 157 شرکت و واحد صنعتی و معدنی به عضویت خانه صنعت درآمده‌اند.

پیمان پورنصیری افزود: خانه صنعت گیلان در این مدت کوتاه توانسته است با تصویب وام‌های مورد نیاز در کارگروه استان به ارزش دو هزار میلیارد ریال و معرفی به کارگروه صندوق توسعه مرکزی گامی بزرگ در راستای برطرف شدن مشکلات واحدهای صنعتی بردارد.

دبیر اجرایی خانه صنعت گیلان اجرای مفاد تفاهمنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با خانه صنعت، تشکیل انجمن‌های تخصصی همگن و غیرهمگن و تشکیل کمیته‌های تخصصی در خانه صنعت را از جمله برنامه‌ها و اهداف آینده خانه صنعت گیلان عنوان کرد.

وی یادآور شد: امیدواریم با همکاری رئیس مجمع امور صنفی در آینده نزدیک فراخوان عضویت اتحادیه‌ها در خانه صنعت را نیز عملی کنیم.

پورنصیری با اشاره به قانون بودجه سال جاری که با پیشنهادهای خانه صنعت ایران و استان‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است، متذکر شد: طبق احکام بودجه سال 92 بند 14، بانک‌ها مکلف شدند نسبت به آزاد سازی وثیقه‌های مازاد و یا تبدیل وثیقه مناسب به میزان باقی‌مانده تسهیلات حسب درخواست متقاضی اقدام کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های خانه صنعت گیلان اظهار کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت استان به دنبال عقد تفاهمنامه مشترک بین وزارت صنعت و خانه صنعت ایران از بهمن سال گذشته فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

پورنصیری ادامه داد: با وجود تشکیل خانه صنعت ایران در 10 سال گذشته به دلیل نگرش و سیاست‌های اصلی وزارت صنعت و تفویض برخی از مهم‌ترین اختیارات به خانه ایران، اکنون فعالیت این نهاد وارد فضای رسمی‌تر و جدی‌تری شده است.

این مسئول، مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف خانه صنعت را در دو بخش تسهیلات و ارائه خدمات ذکر کرد و افزود: خانه صنعت در بخش تسهیلات پس از دریافت درخواست از واحدهای صنعتی و معدنی و ارائه به بانک‌ها، دارایی، اداره کار و امور اجتماعی، تأمین اجتماعی، محیط زیست و ... فعالیت می‌کند. 

*بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات مصوب هستند

وی خاطرنشان کرد: طبق بند 16 نسبت به بخشودگی کل جرایم تسهیلات ریالی و ارزی سر رسید گذشته و معوقه پرداختی بانک‌ها و تقسیط 60 ماهه توسط تمام بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی اقدام شود.

به گفته این مسئول، طبق بند 20 این قانون، بانک‌ها مکلف شده‌اند براساس برنامه زمان‌بندی نسبت به پرداخت تسهیلات مصوب اقدام کنند و در صورت رعایت نکردن برنامه زمان‌بندی، بانک‌ها مکلف به تأمین هزینه‌های تحمیلی و پرداخت خسارت طبق نظر کارشناس رسمی هستند.

وی مجاز نبودن بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی به دریافت سود و کار مزد بیشتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار از بند 44 را از دیگر مفاد قانون بودجه عنوان کرد.

پورنصیری یادآور شد: معافیت مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی ناشی از افزایش سرمایه، از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها را از دیگر بندهای مصوب شده از طرف مجلس برشمرد.

وی بخشودگی جرایم مالیاتی بنگاه‌های تولیدی ناشی از تأخیر در پرداخت مالیات عملکرد سال‌های 89 تا 91 و افزایش مبلغ سقف بدهی مالیاتی ممنوع‌الخروجی اشخاص حقیقی و حقوقی واحدهای تولیدی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری به سازمان امور مالیاتی از 10 میلیون ریال به 5 میلیارد ریال را در راستای اقدام‌های حمایتی از واحدها ذکر کرد. 

*ایجاد صنایع هایتک جدید در شهرک صنعتی سفیدرود رشت

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ایجاد صنایع هایتک جدید در شهرک صنعتی سفیدرود خبر داد و اظهار کرد: تعدادی از واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی سفیدرود به بهره‌برداری رسیده است.

مجید عباسیان امین، با اشاره به اینکه شهرک صنعتی سفیدرود رشت بخش بسیاری از سرمایه‌گذاری صنعتی گیلان را پاسخگو است، اذعان کرد: مقیاس زیرساخت‌ها در شهرک مذکور بزرگ است و تابلوی اصلی صنعت استان محسوب می‌شود.

این مسئول به استقرار 525 واحد صنعتی در فاز نخست شهرک صنعتی سفیدرود اشاره کرد و افزود: 25 هزار شغل با راه‌اندازی واحدهای مذکور در گیلان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به شهرک صنعتی سفیدرود در این شهر اظهار کرد: وجود زیرساخت و محل استقرار از نیازهای صنعت است.

عباسیان‌امین، به چالش محدودیت اقلیمی به منظور ایجاد شهرک‌های صنعتی در گیلان اشاره کرد و متذکر شد: 32 موقعیت صنعتی در استان ایجاد شده است.

وی، گیلان را از نظر میزان عرصه در بخش صنعت جزو استان‌های فقیر دانست و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش صنعت به دلیل دسترسی به راه‌های ارتباطی و وجود اداره‌های مختلف در رشت بیشتر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان با بیان اینکه زمانی استان از وجود شهرک صنعتی بی‌بهره بود، یادآور شد: شهرک صنعتی سفیدرود رشت با تلاش مسئولان ایجاد شده است.

وی استقرار صنایع بزرگ، متوسط و کوچک را از قابلیت‌های شهرک صنعتی سفیدرود عنوان کرد و گفت: هشت گروه صنعتی غذایی، نساجی، الکترونیک، هایتک و ... را می‌توان در شهرک سفیدرود جانمایی کرد.

عباسیان امین، شهرک صنعتی سفیدرود را دارای تصفیه‌خانه فاضلاب خواند و اظهار کرد: فاز نخست 200 هکتاری شهرک سفیدرود در دست اجرا است. 

* فعالیت 2600 واحد صنعتی در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به دهه صنعت و معدن از یکم تا 10 تیر جاری اظهار کرد: در این دهه 18 طرح صنعتی در استان افتتاح می‌شود.

علی منتظری، کارخانه ریسندگی خاور را از طرح‌های صنعتی قابل افتتاح در دهه صنعت و معدن در گیلان دانست و تصریح کرد: سال گذشته توانستیم مشکلات دو واحد صنعتی مذکور را برطرف کنیم و امسال به عنوان طرح‌های الگویی بازسازی شده در استان افتتاح می‌شوند.

وی، شش طرح افتتاحی را صنایع نساجی عنوان کرد و افزود: واحد ریسندگی و بافندگی فومنات بازسازی شده و در هفته صنعت و معدن در گیلان به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان میزان سرمایه‌گذاری 18 طرح افتتاحی در دهه صنعت و معدن استان را 280 میلیارد تومان خواند و بیان کرد: یک‌هزار و 500 نفر با افتتاح طرح‌های مذکور به طور مستقیم مشغول به‌کار می‌شوند.

وی کارخانه‌های ریسندگی را از طرح‌های زیربنایی با توجه به شرایط آب و هوایی گیلان برشمرد. 

*رتبه ششم کشوری سرمایه‌گذاری بخش صنعت در گیلان

منتظری در ادامه به فاصله واقعی جایگاه صنعت در گیلان اشاره کرد و گفت: صنعت گیلان نتوانسته از دلار هفت تومانی در سال‌های گذشته بهره‌مند شود اما با تلاش مسئولان توانستیم رتبه ششم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را در کشور کسب کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از احداث کارخانه تولید خودرو به‌زودی در استان خبر داد و یادآور شد: کارخانه خودروسازی جزو صنایع مادر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مصوبات دور چهارم سفر هیئت دولت به گیلان، اظهار کرد: یک‌هزار میلیارد تومان تامین اعتبار در بخش معدن استان به تصویب هیئت دولت رسیده است.

منتظری مطالعه زمین‌شناسی به منظور شناسایی معادن گیلان را از جمله مصوبات هیئت دولت عنوان کرد و افزود: توسعه و نوسازی صنایع استان از مصوبات هیئت دولت در گیلان است. 

*تولید سالانه 4 میلیون تن فولاد در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به تولید سالانه حدود چهار میلیون تن فولاد در استان اشاره کرد و یادآور شد: معدن سنگ آهن در گیلان وجود ندارد و مواد اولیه کارخانه‌های فولاد از کشورهای همسایه تأمین می‌شود و این روش صرفه اقتصادی دارد.

وی با اشاره به وجود بیشتر فعالیت‌های صنعتی در استان، خاطرنشان کرد: اولویت‌های صنعتی گیلان بر مبنای قابلیت‌های این استان بوده و طبق آن برای تولیدات کشاورزی برنامه‌ریزی انجام شده است.

انتهای پیام/2300/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول