اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی:

کتابخانه‌های مساجد باید غنی‌سازی شود

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی گفت: کتابخانه‌های مساجد باید غنی‌سازی شده، کتاب‌های مفید و مطابق با نیاز مردم در قفسه‌ها قرار داد.

کتابخانه‌های مساجد باید غنی‌سازی شود

حجت‌الاسلام محمد‌رضا بابازاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی در یادگیری، رشد، مهارت‌آموزی، ارتقای تعاملات فکری و علمی، تولید علم و تقویت مولفه‌های هویت ملی ایرانیان موثر است، بنابراین باید برای غنی کردن قفسه‌های کتاب در کتابخانه‌های مساجد گام برداشت.

وی حفاظت و انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی در برابر از خود‌بیگانگی فرهنگی و گسست نسل‌ها و ارتقای آگاهی عمومی از طریق دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی با توجه به اقتضای سنی، فرهنگی و جغرافیایی هر منطقه و استان را از اهداف بنیانگذاران کتابخانه‌های مساجد برشمرد.

بابازاده افزود: این مراکز هدایت‌کننده جوانان در اوقات فراغت، توسعه‌دهنده فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بوده و هدف آن جذب فراگیر مخاطب به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان است.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های مساجد در ایران سرگذشتی مشابه با کتابخانه‌های مساجد سایر کشورهای اسلامی دارد، ادامه داد: از قرن نهم به بعد کتابخانه‌های مساجد دچار انحطاط شدند و در اثر حمله مغول به ایران بسیاری از کتابخانه‌های مساجد از بین رفت، اما بعد از مغول و به ویژه از زمان حکومت صفویه، مساجد رونق پیدا کردند و کتابخانه‌های مساجد به تدریج شکل گرفت.

بابازاده با بیان اینکه این روند تا پیروزی انقلاب اسلامی به کندی ادامه یافته است، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی، مساجد دوباره در کانون توجه مردم به ویژه جوانان قرار گرفتند و سازمان‌های مختلفی مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای رونق فعالیت آنها به وجود آمد.

وی به جایگاه کتابخانه در مسجد اشاره و خاطرنشان کرد: واژه کتاب در قرآن کریم 230 بار به کار رفته که 49 بار مراد قرآن است.

بابازاده اضافه کرد: مساجد یکی از نخستین مکان‌هایی بودند که در جامعه اسلامی کتاب به آن‌ها راه یافت، آشکار است که کتابخانه‌های مساجد از زمانی پدید آمدند که مسلمانان مساجد را مرکز تعلیم دانستند، زیرا تعلیم بدون کتاب امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/61009/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول