اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی:

3 هزار کتابخانه در کشور وجود دارد

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی و دبیر کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید کشور، گفت: 3 هزار کتابخانه عمومی اعم از نهادی و مشارکتی در کشور داریم که نسبت به قبل از انقلاب پنج برابر شده است.

3 هزار کتابخانه در کشور وجود دارد

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی امروز در حاشیه بازدید از کتابخانه عمومی مرحوم شیخ فضل‌الله تفضلی در مرکز بهشهر و کتابخانه عمومی خلیل‌شهر در شرق بهشهر در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این شهرستان، گفت: 3 هزار کتابخانه عمومی اعم از نهادی و مشارکتی در کشور داریم که نسبت به قبل از انقلاب پنج برابر و در دولت نهم و دهم، دو برابر شده است.

وی افزود: البته با این آمار، نسبت به سند 1404 عقب هستیم و در فاصله 12 سالی که داریم باید به آن شاخصه برسیم.

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره اینکه عصر دیجیتال چه تاثیری در آمار مطالعه مکتوب و حضور افراد در کتابخانه‌ها به وجود آورده است، گفت: میل جوانان به سمت رسانه‌های دیجیتال، موضوعی فراکشوری است، البته برنامه‌ریزی‌های ما باید مطابق با پیشرفت علم روز باشد به همین دلیل، نهاد کتابخانه‌های عمومی در سند چشم‌انداز 20 ساله خود، تهیه بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتالی منطقه را برنامه‌ریزی کرده است.

حسینی در ادامه گفت: با این وجود، مطالعه مکتوب همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و اصیل‌ترین، بهترین و پر‌سابقه‌ترین نوع مطالعه است.

وی، سرانه مطالعه کتاب در سال 90 را 78 دقیقه و سال 91 را 75 دقیقه عنوان و علت کاهش این سرانه در سال گذشته را افزایش قیمت کاغذ، مشکلات اقتصادی و پایین‌آمدن قدرت خرید مردم عنوان کرد.

این مسئول در بخش دیگری از گفت‌وگو درباره اهمیت اهدای کتاب و کتابخانه‌سازی، گفت: اهدای کتاب سابقه درخشانی در فرهنگ ما دارد، در طول تاریخ تشیع، تمام مراجع تقلید، کتابخانه ساختند اما مسجد نساختند و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت کتاب در فرهنگ شیعی است.

وی افزود: در حال حاضر، بحث کتابخانه‌سازی در جایگاه خود قرار نگرفته است و این فرهنگ کهن و بااهمیت شیعی، آنطور که باید، فرهنگ‌سازی و یادآوری نشده است.

حسینی در پایان مصاحبه با بیان اینکه کتابخانه خیّر ساز به یک فرم استاندارد و مورد انتظار نرسیده و دارای خلأ اطلاع‌رسانی است، اظهار امیدواری کرد: با ساز و کار انجمن خیران به این سمت برویم که خیران را با آگاهی به نتایج ارزشمند کتابخانه‌سازی به مشارکت در ساخت، ترغیب کنیم.

انتهای پیام/86001/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول