اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو منتخب شورای اسلامی ارومیه عنوان کرد

تلاش همگانی برای رفع معضل ترافیک، عمران و زیباسازی ارومیه

عضو منتخب شورای اسلامی ارومیه از راهکارهای خود برای رفع معضل ترافیک، عمران، زیباسازی این شهر و ارتقای فرهنگ عمومی با خبرنگار فارس سخن گفت.

تلاش همگانی برای رفع معضل ترافیک، عمران و زیباسازی ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، هادی بهادری یکی از اعضای منتخب و اصلی شورای اسلامی شهر ارومیه است که با رای مردم در انتخابات 24 خرداد ماه سال جاری به عضویت شورای شهر انتخاب شده است.

خبرنگار فارس به سراغ وی رفته است تا اهم برنامه‌ها و راه‌کارهای موجود را از وی جویا شود، مشروح گفت‌و‌گو از نظر مخاطبان می‌گذرد.

*در زمینه مسائل عمرانی و شهرسازی چه برنامه‌هایی دارید؟

در محور اول که شامل مسائل عمرانی و شهرسازی می‌شود 24 برنامه طراحی کرده‌ام، با توجه به اینکه در این زمینه تخصص لازم را دارم و دارای مدرک دکترای مهندسی عمران گرایش ژئو تکنیک‌لرزه از دانشگاه تهران هستم و 15 سال نیز در حوزه‌های عمرانی فعالیت کرده‌‌ام پس در طرح‌های مختلف حضور داشته‌ام، بنابراین می‌توانم در این زمینه موفق شوم.

مدیر طرح کلان زلزله کشور و مدیر طرح پهنه‌بندی لرزه‌ای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و مهاباد هستم و در حوزه‌های مدیریت شهری، مدیریت بحران و طرح‌های پل‌سازی و راه‌سازی تجربه دارم.

*این 24 برنامه در ارتباط با مسائل عمرانی و شهرسازی، اغلب در چه زمینه‌هایی است؟

بین این 24 پروژه بعضی مهم‌تر بوده و در اولویت قرار دارند که ترافیک، دفن زباله، زیباسازی شهر ارومیه، جمع‌آوری آب‌های سطحی، پهنه‌بندی لرزه‌ای و ... را شامل می‌شود.

*تحلیل و راهکارتان در زمینه ترافیک ارومیه را تشریح کنید.

یکی از مسائل مهم در شهر ارومیه مشکل ترافیک است، در این زمینه پنج تا شش روش برای کاهش بار ترافیکی و کاهش معضل ترافیک به طور مشخص در برنامه دارم، دو هدف مشخص در این زمینه، یکی کاهش بار ترافیک است که در این زمینه  کاهش ترافیک را در برنامه داریم، به مرور برای حل این مشکل اقدامات لازم انجام می‌شود و هدف مشخص دیگر افزایش ظرفیت ترافیک برای کاهش حجم ترافیک است.

روشی که می‌تواند در این زمینه اجرایی شود این است که سفرهای زائد به مناطق پرترافیک کاهش یابد، برای این منظور چند راهکار وجود دارد، یک راهکار بررسی نیاز سفر مردم است تا بدانیم بیشتر در چه زمینه‌ای سفر می‌کنند.

می‌توان با به کار بستن روش‌های نرم‌افزاری و شهروند الکترونیک برای کاهش تعداد سفرها گام برداشت تا یک مقدار از این سفرها کاسته شود، افراد برای یک کار اداری ساده به ادارات مختلف مراجعه نکنند که این کار در ارومیه توسط شهرداری انجام شده است ولی باید ادامه یابد.

به طور مثال در شهر سئول، پایتخت کره جنوبی 400 عدد سرویس اینترنتی به مردم خدمات ارائه می‌دهند و به مراجعه حضوری نیاز نیست.

علاوه بر کاهش حجم ترافیک، ظرفیت نیز باید افزایش یابد به طوری که ظرفیت ترافیکی شهر ارومیه خیلی کم، خیابان‌ها کم‌عرض و بافت‌ها فرسوده است که در این زمینه باید برای تعریض معابر و اصلاح بافت‌های فرسوده اقدام شود.

چه راهکارهای برای حل معضل ترافیک وجود دارد؟

در ارومیه در حدود 416 هکتار بافت مصوب فرسوده وجود دارد که اغلب، در مناطق پرترافیک شهر هستند و اصلاح بافت‌های فرسوده که در حقیقت یک هزار و 400 هکتار بوده ولی مصوب 416 هکتار است، اصلاح این مساحت بافت فرسوده، می‌تواند در کاهش بار ترافیکی به شدت موثر واقع شود که اجرای آن می‌تواند بسیار زمان‌بر بوده و به طرح جامع نیازمند است.

مسئله دوم اصلاح رینگ‌های ترافیکی و ظرفیت حمل و نقل است، در این زمینه چند مسئله داریم، یک توسعه خطوط بی‌آر‌تی، اصلاح و بهبود ناوگان اتوبوس‌رانی، باز کردن بعضی از معابر مانند خروج ارتش و لشکر 64 از داخل شهر که این موضوع باید مورد تاکید قرار گیرد.

مسئله بعدی در بحث ترافیک، ایجاد قطار شهری است که باید پیگیری شود با توجه به اینکه در بیشتر شهرها این موضوع مصوب شده است ولی شهر ارومیه از این موضوع عقب مانده و در طرح جامع ترافیک آن طور که باید به موضوع قطار شهری پرداخته نشده است.

از طرف دیگر با مشکل همیشگی یعنی بحث فرهنگ ترافیک مواجه هستیم، در این زمینه چگونگی رانندگی مسئله‌ساز بوده است، در این حوزه باید با نیروی انتظامی همکاری کنیم تا با یک سری آموزش‌ها به شهروندان، حداقل از نظر فرهنگی مشکلات تا اندازه‌ای کاهش یابد.

در زمینه مشکلات مربوط به دفع زباله چه برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اید؟

در ارومیه روزانه 500 تن زباله تولید می‌‌شود ولی در جای مناسب دفن نمی‌شود، دفن بهداشتی زباله صورت نمی‌گیرد و بسیاری از امراض و بیماری‌ها می‌تواند از این طریق شیوع پیدا کند.

در ارومیه، مدفن زباله و کارخانه کمپوست وجود ندارد و زباله‌ها در مناطق اطراف رودخانه نازلوچای دفن می‌شود که این زباله‌ها آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند و مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌شود، بحث تولید روزانه 500 تن زباله مسئله‌ای جدی است پس باید جمع‌آوری زباله‌ها در این زمینه به صورت علمی انجام گیرد.

در حال حاضر شهرداری حرکت‌هایی در این زمینه آغاز کرده است تا تفکیک زباله از مبدا صورت گیرد ولی تاکنون در این زمینه موفق نشده بنابراین راهکار موثر این است که تفکیک زباله از داخل منازل صورت گیرد.

*چه برنامه‌هایی در زمینه زیباسازی ارومیه دارید؟

در بحث زیباسازی ارومیه و نماهای شهری مخصوصا در مناطق مرکز شهر مسئله‌ای که مطرح بوده این است، نماها 40 سال بدون تغییر باقی مانده‌اند و توجهی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

در ارتباط با زیباسازی ارومیه بعضی کاندیداها همه شهر را با اسپری با نام خود پر کرده‌اند که این موضوع، کار شایسته‌ای نیست، پس لازم است، کاندیداها همکاری کنند و خودشان نام خود را از معابر پاک کرده و در بحث زیباسازی شهر همکاری کنند.

این تبلیغات نادرست زیباسازی شهر را با مشکل مواجه کرده است که در شان کاندیداها و منتخبان شورای شهر نیست، البته این افراد در جریان نیستند ولی طرفداران آنها توجیه نشده‌اند و به جای اینکه شهر را آباد کنند، شهر را تبدیل به نماهای نازیبا کرده‌اند، شهرداری شاید به تنهایی نتواند این موضوع را مرتفع سازد بنابراین کاندیداها باید در این زمینه همکاری کنند.

*برنامه‌ای که در ارتباط با جمع‌آوری آب‌های سطحی دارید به چه صورت است؟

بحث جمع‌آوری آب‌های سطحی طرح مهمی بوده که از نظر مشاور حرکت‌هایی انجام گرفته است، باید اجرای این طرح تسریع یابد.

در حال حاضر بارندگی نیست ولی سه ماه بعد که بارندگی آغاز می‌شود این موضوع معضل شده و با آغاز بارندگی از اکثر معابر شهر سیل جاری می‌شود، ترافیک افزایش یافته و گاهی آب‌ها وارد منازل می‌شود که با توجه به این مسئله جمع‌آوری آب‌های سطحی مسئله مهمی است.

*پهنه‌بندی لرزه‌ای مربوط به چه مسائلی بوده و چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

بحث پهنه‌بندی لرزه‌ای، موضوع مهمی است به طوری که در شهر ما در هر نقطه امکان آپارتمان‌سازی وجود ندارد و در این زمینه باید از یک طرح جامع شهرسازی تبعیت شود که یکی از ریشه‌های آن زلزله است.

در این ارتباط ما با توجه به وضعیت زیرسطحی زمین می‌توانیم مشخص کنیم در کدام نقطه امکان ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه وجود ندارد و در کدام مناطق این امکان وجود دارد.

این مسائل در طرح‌های جامع و تفصیلی آن طور که باید مطرح نشده است و باید در طرح‌های تفصیلی بحث پهنه‌بندی لرزه‌ای وارد شود.

*در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی چه برنامه‌ای دارید؟

در مورد مسائل فرهنگی و اجتماعی مشکلات زیاد است و در شهر ما چندین معضل وجود دارد که از نظر فرهنگی قابل بررسی و تحلیل است و باید در ارتباط با فرهنگ عمومی اقدامات موثری انجام شود که در این زمینه نیازمند فعال شدن سمن‌ها هستیم.

در این راستا اقداماتی انجام شده و سمن تشکیل یافته است، پاک‌سازی محیط‌های طبیعی و تفریحی، توسط این مجموعه‌ها انجام می‌شود.

مبحث دیگر ورزش همگانی بوده که واقعا در شهر ما مورد نیاز است، با توجه به اینکه ارومیه یک شهر ورزش‌خیز به ویژه در بحث والیبال است، در این زمینه ما نیاز داریم مناطق مختلف را به میدان‌های والیبال تبدیل کنیم تا جوانان از این امکانات استفاده کنند.

افزایش فضای سبز نیز یکی از مسائل مهم بوده که در حال حاضر واقعا این میزان کم است.

ایجاد فرهنگ‌سراها به ویژه در مناطق پایین شهر و ایجاد حسینیه در مناطق بالای شهر نیز از ملزومات است.

در بحث‌های فرهنگی از موضوعات مهم بحث هویت ارومیه بوده که مغفول واقع شده است به طوری که باید از اسامی مشاهیر شهر ارومیه در فلکه‌ها و میدان‌ها استفاده شود و با توجه به اینکه در شهر ارومیه اقوام زیادی وجود دارد ولی هویتی به نام هویت ارموی برای اینکه اتحاد مردم زیاد شود و باهم در عمران و آبادانی شهر همکاری کنند، وجود ندارد که ایجاد این اتحاد ضرورت دارد.

انتهای پیام/61009/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول