اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نسخه‌شناس قزوینی:

فرهنگ ایرانی اسلامی گنجینه ارزشمندی از تاریخ کشور است

نسخه‌شناس قزوینی گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی گنجینه ارزشمندی از تاریخ سرزمین کهن ایران است که باید این فرهنگ بیشتر معرفی و شناسایی شود.

فرهنگ ایرانی اسلامی گنجینه ارزشمندی از تاریخ کشور است

محمدکریم باریک‌بین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: فرهنگ غنی ایرانی اسلامی نیازمند شناسایی و معرفی بیشتر است زیرا با وجود محتوای عمیق و اثربخشی فراوان بسیاری از افراد از وجود چنین گنجینه تاریخی و ادبی آگاه نیستند.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها نسخ خطی گران‌بهایی در منزل دارند که ارزش معنوی و ادبی آن صدها برابر ارزش مادی است زیرا گنجینه‌ای از علم و ادب و تاریخ کهن این سرزمین به شمار می‌رود.

باریک‌بین عنوان کرد: کتابخانه علامه رفیعی قزوین با حدود هزار نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی مجموعه‌ای گران‌بها از گذشته‌های علمی و فرهنگی این سرزمین را در خود جای داده که می‌تواند مورد استفاده محققان، پژوهشگران، علاقه‌مندان به ادبیات و تاریخ و سایر افراد قرار گیرد.

این محقق بیان کرد: از دیگر اقداماتی که شایسته است با جدیت بیشتری پیگیری شود لزوم آشناسازی و آگاه‌سازی مردم در مورد فرهیختگان و اندیشمندان بزرگ کشور است زیرا بسیاری از افراد به ویژه نوجوانان و جوانان با این بزرگان و اندیشمندان آشنا نیستند.

باریک‌بین با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی نقشی مهم و اثرگذار در این زمینه دارند، افزود: زیرا آن‌ها هر روزه با اقشار مختلف مردم برخورد داشته و می‌توانند سبب توسعه و اشاعه فرهنگ مطالعه در جامعه شوند.

وی تأکید کرد: قزوین از استان‌های عالم‌پرور و با قدمت کشور است که مشاهیر و بزرگان بسیاری از آن برخاسته و موجب تحولات شگرفی نه تنها در کشور بلکه در سراسر جهان شده‌اند.

این نسخه‌شناس قزوینی ابراز داشت: لازم است با یادآوری و شناسایی این بزرگان از طریق رسانه‌های جمعی و رسانه ملی زمینه آشنایی هرچه بیشتر مردم با زندگی، آثار و سیره این اندیشمندان فراهم شود.

وی در خاتمه گفت: افرادی که سال‌های گران‌بهای عمر خود را با مطالعه و کتابخوانی سپری کرده‌اند تا چراغی برای روشنی‌بخشی زندگی و الگوی رفتار دیگران باشند باید معرفی شده و در غبار کتاب‌های کهن به فراموشی سپرده نشوند.

انتهای پیام/77003/ق30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول