اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان مطرح کرد

افزایش ورود پرونده‌ها به دادگستری کردستان/ کار فرهنگی واقعی جایگزین ارائه آمارها شود

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان گفت: دستگاه‌های فرهنگی به جای توجه صرف به ارائه آمار و ارقام، باید حقیقتا وارد کار فرهنگی شوند.

افزایش ورود پرونده‌ها به دادگستری کردستان/ کار فرهنگی واقعی جایگزین ارائه آمارها شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی‌اکبر گروسی بعد از ظهر امروز در دیدار قضات و کارکنان دادگستری کردستان با نماینده ولی فقیه به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: دستگاه قضایی همواره یکی از دستگاه‌های پرمراجع و با سرفصل‌های مختلف کاری است.

وی با بیان اینکه مراجعات قوه قضاییه در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد، افزود: به منظور انجام درست و بی‌نقص ماموریت‌ها و تحقق کامل سیاست‌های مدنظر رئیس قوه قضائیه، تحقق برنامه‌های چشم‌انداز 20 ساله، برنامه پنج ساله و خدمات‌رسانی مطلوب به مردم، اقدامات مهمی به‌ویژه در بحث آموزش، نظارت و پیشگیری را در استان در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های مهم ما در دستگاه قضا در راستا توجه جدی به بحث آموزش ضمن خدمت قضات در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آموزش در شعب است که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه است.

گروسی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش در کنار ارتقا سطح علمی کارکنان نقش مهمی در درست و بی‌نقص بودن احکام صادر شده از سوی قضات داشته است و میزان نقض آرا در دادگاه‌های تجدید نظر را تا حد زیادی کاهش داده است.

وی تصریح کرد: کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها به عنوان یکی از خواسته‌های مهم مردم و صدور احکام بر مبنای موازین قانون و حقوق از تاثیرات توجه به بحث آموزش در این دستگاه در سطح استان است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان به ارائه آماری در زمینه زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها و محاکم قضایی پرداخت و گفت: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها 44 روز، در دادگاه انقلاب 73 روز و در دادگاه‌های تجدید نظر 74 روز است.

گروسی اضافه کرد: در حوزه آموزش‌های عمومی نیز معاونت آموزش دستگاه قضایی استان هم بحث آموزش‌ها را در صنوف مختلف از جمله دانشجویان، دانش‌آموزان، کارمندان و ضابطین زیرمجموعه دستگاه قضایی در دستور کار قرار داده و دوره‌های آموزشی مفصلی برگزار می‌کند.

وی از حضور کارشناسان این دستگاه در صدا و سیما و ارائه 5 هزار و 700 ساعت آموزش در مورد آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مددجویان زیرپوشش کمیته امداد و سایر اصناف به منظور ارائه آموزش‌های لازم پیرامون مباحث حقوقی از دیگر اقدامات خوبی بود که در سال گذشته با جدیت در سطح استان دنبال شد.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از پیشگیری به عنوان یکی از مهم‌ترین و کارسازترین مباحث در جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه‌ نام برد و افزود: در این راستا نیز کارهای بسیار خوبی در سطح استان طی سال گذشته انجام و امسال نیز این مهم با جدیت دنبال می‌شود.

گروسی برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیرانه به ویژه در زمینه تخلفات انتخاباتی را متذکر شد و گفت: جلسات متعددی با حضور مدیران استان قبل از برگزاری انتخابات برگزار و آنچه باید تذکر داده می‌شد در این جلسات به صورت ویژه بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان با تعیین شعب ویژه آموزش مجریان در سطح استان بخش عظیمی از رسالت خود در راستای تحقق حماسه سیاسی در سال‌جاری را عملیاتی کرد.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با بیان اینکه در زمینه تحقق حماسه اقتصادی با توجه به تصویب یک طرح مفصل در قوه قضائیه در استان گام‌ برمی‌داریم گفت: رسیدگی به مشکلات سرمایه‌گذاران، پیگیری جدی برای رفع مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در استان، برگزاری دوره‌های آموزشی مفاهیم اقتصاد و تهیه بسته‌های آموزشی برای قضات در زمینه نحوه برخورد و داوری پرونده‌های اقتصادی از برنامه‌های این دستگاه به منظور تحقق حماسه اقتصادی مد نظر رهبری در استان است.

گروسی تصریح کرد: ‌در حوزه نظارت نیز با جدیت با مراجعان کارچاق کن و کارکنانی که بخواهند از چارچوب قوانین و مقررات عدول کنند برخورد می‌شود.

وی صیانت از بیت‌المال را از دیگر وظایف دستگاه قضا در استان خواند و بیان داشت:‌ در سال 91 با اقدامات جدی و به روز کردن پرونده‌های قضایی متشکله و پیگیری جدی و مستمر، دستگاه قضایی استان از مجموع 20 هزار و 34 فقره پرونده قضایی، مجموعاً ‌هزار و 200 هکتار از اراضی ملی و دولتی استان به ارزش 11 میلیارد تومان را از متصرفان و زمین‌خواران رفع تصرف کرده و به دولت و بیت‌المال بازگردانده است.

به گفته رئیس‌کل دادگستری استان کردستان، زندان‌های استان نیز به عنوان بهترین زندان‌های سطح کشور به ویژه در بحث، آموزش، بهداشت، نگهداری و تربیت زندانیان و ارائه امکانات لازم برای حفظ قرآن است.

گروسی نبود بودجه و نیروی انسانی کافی را از مهم‌ترین موانع و مشکلات دستگاه قضا در این استان عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل نبود بودجه کافی تعدادی از کانون‌های معتادین در استان تعطیل شده است.

وی از افزایش ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی در سطح استان کردستان خبر داد و گفت: ‌متاسفانه روند روبه رشد حاشیه‌نشینی در شهرهای مختلف استان به ویژه در شهر سنندج به عنوان کانون‌های اصلی آسیب‌های اجتماعی از دلایل افزایش آمار ورود پرونده‌ها به دستگاه قضا است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان خاطرنشان کرد:‌ تقسیم عادلانه امکانات رفاهی و توجه به حوزه فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از این مهم داشته باشد.

گروسی با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی باید به صورت ویژه در این راستا ورود کرده و برای رفع این مشکل برنامه داشته باشند، تصریح کرد: دستگاه‌های فرهنگی به جای توجه صرف به ارائه آمار و ارقام باید حقیقتا وارد کار فرهنگی شوند.

وی خاطرنشان کرد: ‌با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی موجود ورود به این عرصه می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی در این استان فرهنگی باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان توجه ویژه به غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان به ویژه در فصل تعطیلی مدارس را ضروری دانست و گفت:‌ توجه به این مهم نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان این طیف خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان تا حد توان و امکانات در زمینه پیشگیری کار می‌کند و در همین راستا نیز ایجاد کانون‌های پیشگیری را در سطح استان در دستور کار قرار داده و به زودی شاهد افتتاح یک کانون در مرکز استان خواهیم بود.

انتهای پیام/79002/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول