اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار قزوین خبر داد

تصویب بیش از 100 طرح در کارگروه کشاورزی قزوین

استاندار قزوین از تصویب بیش از 100 طرح در کارگروه کشاورزی این استان خبر داد.

تصویب بیش از 100 طرح در کارگروه کشاورزی قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، احمد عجم ظهر امروز در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه استان که در سالن شهدای جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در دولت‌های نهم و دهم شناخت ظرفیت‌های بخش کشاورزی از طریق تشکیل کارگروه کشاورزی صورت گرفت.

عجم افزود: در کارگروه کشاورزی استان قزوین بالغ بر 100 طرح کشاورزی تصویب شده و با کمک و حمایت بانک‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و بانک‌های استان موجب شده تا این استان با جذب تمام اعتبارهای تخصیص یافته در این بخش، در سطح کشور در رتبه‌های نخست قرار گیرد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: باید بستر مناسب را برای موفقیت در کشاورزی بر پایه استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی استوار کرد تا بتوان به موفقیت و پیشرفت در این صنعت دست یافت.

عجم با اشاره به وجود بیش از 50 هزار هکتار شوره‌زار در بخش‌هایی از دشت قزوین اضافه کرد: کار احیای این شوره زار که یک هشتم دشت قزوین را شامل می‌شود، از طریق زهکشی و آب‌رسانی در حال انجام است و امروز آثار و علائم حیات در این دشت‌ها به چشم می‌خورد.

وی افزود: تصمیم بر این بود که کار احیای این 50 هزار هکتار با مشارکت بخش خارجی انجام شود، اما با توجه به دانش و توانمندی‌های بالای نیروی انسانی موجود در استان، باعث انجام این کار در قزوین شد و امروز احیای این 50 هزار هکتار در آستانه انجام است.

استاندار قزوین تنها راه استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی در استان را رقابت‌پذیر کردن محصولات کشاورزی استان دانست و گفت: امروز استان از نظر کمی و کیفی در مسیر این رقابت قرار دارد.

وی موفقیت‌های استان قزوین و کسب رتبه‌های اول تا سوم محصولات کشاورزی در کشور را مربوط به افزایش بهره‌وری کیفی و حجمی محصولات عنوان و تأکید کرد: در بخش افزایش کیفیت و بهره‌وری باید کارهای زیادی در استان انجام شود و استان قزوین هنوز با سطح ایده‌آل فاصله‌های زیادی دارد.

عجم اظهار داشت: ایجاد یک باور عمومی در بخش کشاورزی و دامی و مشتقات آن و نیز ایجاد یک اراده قوی در متخصصان کشاورزی آب و خاک گام بلندی بود و موجب همدلی و هم سویی در بین تولید‌کننده، متخصصان بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها شد.

وی همچنین به ایجاد یک ردیف مستقل در بودجه کشور برای دشت قزوین نیز اشاره کرد و گفت: این دستاورد که بعد از 50 سال صورت گرفته است، یک فرآیند دو تا سه ساله را طی کرده است تا در سال 91 محقق شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان از تلاش برای افزایش ظرفیت بخش کشاورزی در شمول مختلف مانند لبنیات و تولید شیر خبر داد و تأکید کرد: امروز علی‌رغم همه محدودیت‌ها و موانع موجود، بیش از یک هزار و 600 تن شیر خام در استان تولید می‌شود؛ اما با همه این اوصاف، با همت فعالان عرصه دام، توفیقات مؤثر و شایان توجهی در استان حاصل شده است.

عجم کشاورزی و صادرات محصولات آن را یکی از محورهای خودکفایی کشور دانست و تصریح کرد: افزایش کیفیت و صرفه‌جویی در منابع آب و خاک کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: افزایش کیفی‌سازی محصولات کشاورزی با فراهم کردن زیر ساخت‌هایی مثل یکپارچه‌سازی، کسب حرفه‌های جدید، تکیه بر دانش‌های نوین بومی و جهانی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک ممکن است.

این مسئول به استفاده بیش از دو و نیم میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: بیش از دو میلیارد متر مکعب از این میزان، از آب‌های زیر زمینی تأمین می‌شود و تنها 500 میلیون متر مکعب آن از طریق ذخیره‌سازی و آب‌های رو سطحی مانند سدها تأمین می‌شود.

عجم یادآور شد: با صرفه‌جویی 10 درصدی در این حوزه می‌توان زمینه توسعه بیش از پیش بخش کشاورزی را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: هماهنگی و هم‌گرایی مناسبی بین مدیران بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها اتفاق افتاده و امید است با بسیج شدن همه امکانات و ظرفیت‌ها در این بخش با یک اراده جدی، برای رفع مشکلات بخش کشاورزی اقدام شود.

عجم تنوع محصولات باغی و زراعی استان به نسبت سایر استان‌های کشور را کم‌نظیر توصیف و خاطرنشان کرد: در بخش باغی نیز باید توجه ویژه‌ای به آب و خاک صورت گیرد.

استاندار قزوین به اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای و داربستی کردن باغ‌های انگور در استان اشاره کرد و یادآور شد: بیش از دو هزار هکتار از این باغ‌ها داربستی شده و با مشارکت مردم و دولت جذب اعتبار خوبی برای افزایش داربستی کردن این باغ‌ها در استان در حال پیگیری است.

عجم همچنین به برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری در کشور اشاره کرد و گفت: سه وظیفه عمده اعتمادسازی، امانت‌داری و افزایش میزان مشارکت از طریق صیانت از آرای مردم بر عهده مسئولان بود که مقام معظم رهبری از آن به عنوان حق‌الناس یاد کرده بودند و مسئولان نیز از آن به درستی صیانت کردند.

وی از اجرا و نظارت بر انتخابات از سوی 30 هزار نفر خبر داد و گفت: با حضور خوب مردم در انتخابات، همان اتفاقی روی داد که مد نظر رهبری و مردم بود و امروز دنیا تحت تأثیر این حماسه سیاسی قرار گرفته است.

عجم همچنین هنر مسئولان را حفظ وحدت، انسجام و همدلی در بین تمام ارکان کشور دانست و ابراز امیدواری کرد نتایج این همدلی را در تمام عرصه‌ها بروز یابد.

انتهای پیام/2667/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول