اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رونق کشاورزی در هوای گرم ریگان

این روزها که هوای اکثر مناطق کشور هوایی معتدل را سپری می‌کند، کشاورزان ریگانی در دمای بالای 50 درجه با کار و تلاش در باغات نخیلات خود سعی در تولید خرمای مرغوب برای مردم دارند.

رونق کشاورزی در هوای گرم ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، این روزها که هوای اکثر مناطق کشور هوایی معتدل را سپری می‌کند، اما کشاورزان ریگانی در دمای بالای 50 درجه با کار و تلاش در باغات نخیلات خود سعی در تولید خرمای مرغوب برای مردم دارند.

تولید خرما در ریگان که از جمله محصولات این شهرستان است، فعالیت زیادی می‌طلبد تا به خرما تبدیل شود، مراحل آن به ترتیب گرده‌افشانی، باز کردن خوشه‌ها، بستن خوشه‌های خرما و برداشت آنها است.

یکی از مراحل برداشت خرما مرحله خوشه‌بندی خرما است که باید توسط افراد با تجربه انجام شود و سهل‌انگاری در این مرحله مشکلاتی را در پی دارد.

در مرحله خوشه‌بندی کشاورز از درختان نخیلات بالا رفته و با بستن خوشه‌های خرما توسط ریسمان به درختان تا زمان برداشت محصول از شکستگی آنها جلوگیری می‌کند.

در مرحله خوشه‌بندی که یکی از مراحل سخت است با توجه به اینکه ارتفاع تعدادی از این نخیلات زیاد است به وسیله پرند از نخیلات بالا رفته و کار بستن خوشه‌ها را انجام می‌دهند.

عزیز نژادی‌مهر یکی از کشاورزان ریگانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان گفت: این روزها کشاورزان ریگانی با کار و تلاش در باغات خود سعی در فراهم کردن اقتصاد کشور دارند تا سالی را که به عنوان سال حماسه اقتصادی توسط رهبر نامگذاری شده به آن جامه عمل پوشانده و حماسه اقتصادی خلق کنیم.

رضا ریگانی دیگر باغدار ریگانی بیان داشت: با کار و تلاش در باغات نخیلات امسال کارمان دوچندان شده است، زیرا امسال به عنوان سال حماسه اقتصادی نامگذاری شده و باید تلاش زیادی انجام دهیم.

علی پورریگانی یکی دیگر از کشاورزان ریگانی می‌گوید: امسال ما کشاورزان به جز در نخیلات در دیگر محصولات نیز تلاش می‌کنیم تا بتوانیم، خودکفا شویم.

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان افزود: کشاورزان ریگانی کار بستن خوشه‌های نخیلات را در 6 هزار هکتار از نخلستان‌های این شهرستان از اوایل خرداد آغاز کرده‌اند که تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: با بستن خوشه‌های خرما به نخیلات با توجه به اینکه دانه‌های خوشه‌ها بزرگ می‌شوند و شاخ و برگ نخل تحمل آنها را ندارد، شاخ و برگ را شکسته و یا فشار به آنها وارد می‌کند که نیاز است خوشه‌های خرما به درختان بسته شود تا از شکستگی آنها جلوگیری شود.

جلالی افزود: این کار باید توسط افراد با تجربه انجام شود، زیرا افرادی که در این زمینه تجربه کافی ندارند، ممکن است، خساراتی به خوشه‌های خرما وارد کنند.

وی گفت: کشاورزان باید از افراد با تجربه در زمینه خوشه‌بندی استفاده کنند تا بتوانیم یک محصول عالی در این سال که به عنوان سال حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، وارد بازار و رونق بازار را در زمینه اقتصادی دوچندان کنیم.

جلالی بیان داشت: کار برداشت خرما در اوایل مرداد در شهرستان انجام می‌شود در این شهرستان ارقامی شامل پیارم، مضافتی، مرداسنگ، خنیزی، کریته، شاهانی، خاصویی و هلیلی است.

به گزارش فارس، شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های خرماخیز شرق استان کرمان است که سالانه 30 هزار تن محصول خرما از این شهرستان برداشت می‌شود.

انتهای پیام/80014/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول