اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پاورلیفتینگ ورزشی از جنس فولاد؛ خم زیر بار فشار مالی

استان سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه در زمینه ورزش پاورلیفتینگ، استعدادهای فراوانی دارد، اما ورزشکاران این رشته از حمایت‌های مالی لازم برخوردار نیستند.

پاورلیفتینگ ورزشی از جنس فولاد؛ خم زیر بار فشار مالی

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، پوریا محمدپرست نایب قهرمان پاورلیفتینگ آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از مشکلات و بی‌مهرهای مسئولان و به ویژه دست‌اندرکاران ورزش استان در خصوص حمایت‌های مالی از جوانان با استعداد این رشته ورزشی گفت که با هم می‌خوانیم:

در واقع بنیانگذاران رشته ورزشی پاورلیفتینگ (وزنه‌برداری قدرتی) در استان سیستان و بلوچستان قهرمانانی چون عبدالصمد محمدپرست (پدرم)، ابراهیم ریگی، اکبر مرادقلی و نادر براهویی هستند که در مسابقات مختلف آسیایی و جهانی توانسته‌اند مقام‌های خوب و درخشانی را کسب کنند.

اینجانب پاورکار 16 ساله زاهدانی هستم که در مسابقات پاورلیفتینگ آسیایی سال 2013 در شهرستان اهواز موفق به کسب مدال نقره شدم.

پس از کسب مقام دومی آسیا، هیئت بدنسازی و پرورش اندام تاکنون یک تماس تلفنی با من نگرفت و تا امروز هیچ تماسی پیرامون کسب این مقام آسیایی با من برقرار نشده است.

گرچه بنده متولد زاهدان هستم اما نامم در فهرست پاورکاران قهرمان خراسان جنوبی و شهرستان طبس آمده است.

در سال‌های اخیر از پاورکاران استان هیچ حمایت مالی برای تمرینات و اعزام به مسابقات و کسب مقام‌های ارزشمند جهانی و آسیایی صورت نگرفته است و ورزشکاران با استعداد این رشته در تمامی مراحل تمرین، هزینه‌های مربوطه را خودشان متحمل شده‌اند.

با توجه به مشکلات مختلف و متعددی که برای ورزشکاران این رشته وجود دارد خوشبختانه نوجوانان و جوانان این استان موفق شده‌اند در مسابقات مختلف بین‌المللی، آسیایی و کشوری مقام‌های ارزشمندی را به دست آورند.

علی یوسفی از جمله پاورکاران نوجوان استان است که در وزن 74 کیلوگرم در مسابقات کشوری سال‌جاری توانست مقام نخست را از آن خود کند و رکورد ایران را ارتقا ببخشد.

این نوجوان برومند و شایسته به دلیل بار مالی اعزام به مسابقات آسیایی و حمایت نکردن مسئولان استانی از جمله هیئت بدنسازی و پرورش اندام و اداره ورزش و جوانان، نتوانست به مسابقات آسیایی 2013 در اهواز اعزام شود.

بنده در مسابقات آسیایی 2013 در وزن 84 کیلوگرم شرکت کردم در حالی که 100 کیلوگرم وزن داشتم، در مدت 19 روز توانستم 17 کیلو و 700 گرم وزن خود را کاهش دهم و در وزن 84 کیلوگرم شرکت کنم.

معمولا روزانه، یک ساعت و نیم تمرین می‌کنم، اما برای انجام مسابقات روزی دو ساعت و نیم به ورزش می‌پردازم.

پدرم عبدالصمد محمدپرست، مربی‌ام در رشته پاورلیفتینگ است و با توجه به اینکه ایشان باشگاه ورزشی دارند تمام امکانات لازم را برایم فراهم کرده در حالی که اغلب ورزشکاران پاورکار از این امکانات برخوردار نیستند.

همچنین با کمک محمدرفیع سلطانزاده مربی بسیار خوب و عزیزم در رشته وزنه‌برداری توانسته‌ام قهرمان استان شوم.

برای اعزام به مسابقات آسیایی، پاورکاران استان با مشکلات مالی مواجه هستند و این در حالی است که ورزشکاران سایر استان‌ها، برای اعزام به مسابقات دغدغه مالی ندارند و هزینه‌های مالی آنها اکثرا بر عهده هیئت مربوطه و اداره‌کل ورزش و جوانان است.

بنده برای اعزام به مسابقات آسیایی 2013، 50 میلیون ریال هزینه کردم که 25 میلیون ریال آن را فقط برای ورودی مسابقات و انجام تست دوپینگ پرداختم.

هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان به ورزشکاران این رشته زیاد بها نمی‌دهد به طوری که قبل از اعزام به مسابقات آسیایی 2013 به رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام به منظور اعزام به مسابقات اطلاع دادم، اما پس از کسب مقام دوم آسیا، این هیئت حتی یک تماس تلفنی هم با بنده برقرار نکرد و تا این لحظه هم هیچ تماسی به خاطر کسب مقام آسیایی با من نگرفته‌اند.

تا زمانی که بدنسازی و پرورش اندام از هیئت وزنه‌برداری جدا نشده بود و زیر نظر هیئت وزنه‌برداری قرار داشت، محمدرفیع سلطانزاده رئیس هیئت، حمایت‌های بسیار خوب و لازم را از ورزشکاران استان انجام می‌داد و ورزشکاران با خیالی آسوده به انجام فعالیت‌های ورزشی می‌پرداختند.

وقتی که بدنسازی و پرورش اندام از هیئت وزنه‌برداری جدا شد، حمایت‌های مالی هم قطع شد و ورزشکاران این رشته برای حضور در مسابقات با هزینه‌های شخصی در مسابقات حاضر می‌شوند.

ناگفته نماند که آقای دادخدا شاهوزهی مدیرکل ورزش و جوانان استان به همراه سایر معاونان این اداره‌کل به منظور استقبال از بنده به فرودگاه آمدند و چندین بار هم با من تماس گرفتند.

با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان در گذشته، نماینده پاورکار نداشت در حال حاضر این استان در سطح کشور جزو سه استان برتر این رشته به شمار می‌آید.

ما نوجوانان و جوانان با استعداد و علاقه‌مند زیادی در رشته پاورلیفتینگ در شهرهای زاهدان، زابل و ایرانشهر داریم که فیزیک بدنی آنان باعث شده تا بتوانند در مسابقات مختلف آسیایی و بین‌المللی خوش بدرخشند و مدال‌های رنگارنگی نیز کسب کنند.

دریافت تقدیرنامه از طرف رئیس کنفدراسیون پاورلیفتینگ آسیا

اما به دلیل حمایت نکردن مسئولان استان از این همه استعداد و علاقه، اغلب پاورکاران دچار بی‌مهری شده و سرخورده می‌شوند.

در حال حاضر سالن ویژه برای ورزشکاران این رشته با هزینه کمتر و دولتی در استان وجود ندارد و پاورکاران در باشگاه‌های خصوصی به فعالیت می‌پردازند.

با توجه به اینکه برای تبلیغات و نصب بنرهای نایب قهرمانی، مجوز لازم از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان استان صادر شد، متاسفانه تمامی این هزینه‌ها را خانواده‌ام متقبل شدند.

در سن 13 سالگی در سال 2010 مسابقات آسیایی مغولستان، مقام سوم را کسب کردم و به خاطر اینکه نخستین نوجوان 13 ساله پاورکار آسیایی بودم از طرف یوشیدا رئیس کنفدراسیون پاورلیفتینگ آسیا، تقدیرنامه دریافت کردم.

امیدوارم با حمایت‌های مالی مسئولان بتوانم در اواخر تیرماه که قرار است یک دوره مسابقات تک پرس آسیایی در کشور فیلیپین برگزار شود، شرکت کنم و برای کشور و استانم افتخارآفرین باشم.

از مسئولان استانی می‌خواهم تا به استعدادهای نوجوانان و جوانان ورزشکار استان و به ویژه پاورکاران استان بیشتر اهمیت و بها دهند و شرایط لازم را برای حضورشان در مسابقات مختلف کشوری، آسیایی و بین‌المللی فراهم سازند.

===========

گزارش از زهرا بزی

===========

انتهای پیام/75002/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول