به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در بازدید عصر امروز وزیر راه و شهرسازی، معاونان و استاندار اردبیل که از راهآهن داشتند، هیچ خبری از ریلگذاری این پروژه نبوده و ادعاهای اخیر که ریل به مقصد اردبیل بارگیری شده و حتی عملیات اجرایی شروع شده است، شایعهای بیش نبوده و رنگ حقیقت به خود نگرفته است.
در یک واقعیت تلخ، اما حقیقی که عدهای سعی میکنند بر واقعیتها چشم بپوشند، پروژه راهآهن اردبیل با گذشت بیش از هشت سال همچنان در سردرگمی و بلاتکلیفی به سر میبرد و گویی انتظار اردبیلیها برای شنیدن سوت قطار به دهه دوم کشیده شود، چراکه این پروژه آنقدر کند پیشرفت و مرحله اجرایی دارد که وزیر راه در حالی که به شدت از پیمانکار این پروژه در قطعات مختلف گلهمند بود، سفر خود را نیمهتمام رها کرد و به تهران بازگشت.
پروژه راهآهن اردبیل – میانه که به طول 178 کیلومتر اجرا میشود در هشت قطعه و توسط چند پیمانکار در حال انجام است که هنوز بخشی از تونلها و پلهای آن که در منطقه صعبالعبور کوهستانی است، آغاز نشده است، اما همچنان ادعاها بر این است که تا آخر سال 92 میتوان این پروژه را به اتمام رساند.
با تزریق اعتبارات قطره چکانی 50 تا 60 میلیارد تومان چگونه میتوان پروژهای را که حتی دیرتر از پروژههای ریلی سایر خطوط کشور به ویژه استانهای اقتصادی و پردرآمد آغاز شده بود، به پایان رساند؛ این پروژه همچنان در سردرگمی و بلاتکلیفی به سر میبرد و وعدههایی که متولیان و مسئولان سر میدهند، هیچ رنگ و بوی حقیقت نگرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما نمایندگان استان اردبیل نیز معتقدند که پیشرفت واقعی این پروژه نه تنها 55 تا 60 درصد نیست؛ بلکه کمتر از 30 درصد است؛ به طوری که منصور حقیقتپور، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بارها از نامناسب بودن شرایط اجرایی این پروژه و محل در نظر گرفته شده گلهمند بوده و ادعا داشته است که بهتر از این میتوانستیم مسیری برای اجرای راهآهن اردبیل و اتصال آن به شبکه ریلی کشور فراهم کنیم.
این نماینده مجلس پیشنهاد کرده که به جای تکمیل پروژههای نیمهتمام راهآهن اردبیل – میانه از طریق اتصال اردبیل – نیر – سراب – بستانآباد میتوان به شبکه ریلی شمالغرب کشور متصل شد.
و سخن آخر اینکه پیمانکاران و مجریان این پروژه نیز در گفتوگوی کوتاه با خبرنگار فارس اعلام کردند که کمبود منابع اعتباری و سختی فضا و محل در نظر گرفته شده برای عملیاتی کردن این پروژه به ویژه فضاهای کوهستانی سرعت عمل و ابتکار را از دست ما گرفته است.
انتهای پیام/62001/ذ30