اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد:

مسجد هسته مرکزی شهرسازی اسلامی است

مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد گفت: حضرت محمد(ص) مسجد را هسته مرکزی شهر و در بهترین نقطه مدینه بنا کردند و در دیگر شهرهای اسلامی نیز این شیوه رعایت شده است.

مسجد هسته مرکزی شهرسازی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اصغر منتظرالقائم عصر امروز در همایش نقش علمای تخت فولاد در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با بیان اینکه نام بیش از 1500 نفر از دانشمندان در میان مقابر تخت فولاد شناسایی شده است اظهار کرد: بیش از 7450 شهید نیز در قبرستان تخت فولاد دفن شده‌اند.

وی افزود: برخی از فرماندهان دوران دفاع مقدس هم در همین قبرستان به خاک سپرده شده‌اند و هم اکنون هم برخی از علما و دانشمندان در همین مکان دفن می‌شوند.

مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد با بیان اینکه شهرهای اسلامی دارای شاخصه‌هایی هستند گفت: نخستین مولفه شهرهای دینی و اسلامی مساجد هستند اما در نظام مهندسی جدید هیچ جایگاهی برای این مکان مقدس در نظر گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) مسجد را هسته مرکزی شهر و در بهترین نقطه مدینه بنا کردند و در دیگر شهرهای اسلامی نیز این شیوه رعایت شده است.

منتظرالقائم با اشاره به نزدیکی مساجد و قبرستان‌ها در معماری سنتی و اسلامی عنوان داشت: قبرستان‌ها علاوه بر اینکه جلوه‌ای از تمدن اسلامی هستند مرکز تجلی هنرهای اسلامی هم به شمار می‌روند.

عضو کمیته فرهنگی تخت فولاد خاطرنشان کرد: انواع هنرهای اسلامی مانند ادبیات و شعر، خطاطی، کاشی‌کاری، نقاشی و گچ‌بری در مقابر و بقعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند و از نظر تاریخی نیز قبرستان‌های اسلامی مظهری شکوهند برای مطالعات هنری در کشورهای مسلمان‌نشین محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) بر خلاف روشی که امروز وهابیون دنبال می‌کنند پس از دفن شهدا به زیارت آنها می‌رفتند افزود: این امر در منابع تشیع و اهل تسنن وارد شده است.

منتظرالقائم با اشاره به وجود چندین قبرستان در شهر اصفهان بیان داشت: اصفهان جایگاه مهمی در دوره‌های مختلف تاریخی ایران داشته و طی سه دوره پایتختی خود به ویژه در زمان صفویان نقش عظیمی در پیشرفت تمدن اسلامی ایرانی ایفا کرده است.

مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد تصریح کرد: علمای دوره صفویه بسیار هوشمند بودند زیرا شاهان تنها علاقه‌مند به تشیع بودند و زمانی که علما در کنار آنها قرار گرفتند توانستند راهبردهای دینی خود را در قالب‌های گوناگون در نظام کشورداری و شهرداری پیاده کنند.

وی با اشاره به نظام‌سازی‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی علمای شیعه در دستگاه صفوی گفت: در این دوره بسیاری از جریان‌های انحرافی رو به افول نهادند زیرا راهبردهای فرهنگی شیعی در بسیاری از عرصه‌ها پیاده می‌شد و امروز هم تجلی تمدن نبوی و علوی در معماری اصفهان دیده می‌شود.

منتظرالقائم بیان داشت: قبرستان تخت فولاد تاکنون چندین نام در قرون مختلف داشته است؛ در قرن چهارم لسان‌الارض نامیده می‌شد و بعدها به نام بابا رکن‌الدین معروف و از قرن دهم به بعد نام امروزی بر آن گذاشته شد.

مدیرگروه تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان اینکه قبرستان تخت فولاد در دوران قاجار شکوفایی بیشتری پیدا کرد افزود: در حال حاضر این قبرستان دارای یک مسجد، دو سقاخانه و 25 قطعه شهداست.

وی ادامه داد: در طول تاریخ معاصر تجمعات سیاسی و مبارزاتی هم در قبرستان تخت فولاد برگزار می‌شده است؛ از دیگر مشخصه‌های این مکان می‌توان به چله‌نشینی علما در کنار قبر شهدا و صلحا اشاره کرد.

منتظرالقائم با بیان اینکه هم‌اکنون هم بسیاری از افراد از شهرهای مختلف برای زیارت شهدا و علمای مدفون در تخت فولاد به اصفهان سفر می‌کنند اظهار کرد: معنویت ویژه‌ای بر این قبرستان حاکم است و مردم اصفهان هم توجه خاصی به این مکان دارند.

انتهای پیام/78004/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول