اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خراسان‌رضوی رنگ‌ و بوی انتخاباتی گرفت

آغاز رقابت نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شهر و روستاها

با اعلام آغاز به کار رسمی تبلیغات کاندیداهای چهارمین دوره شهر و روستا، خراسان‌رضوی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفت.

آغاز رقابت نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شهر و روستاها

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مطابق قانون از 16 خرداد ماه یعنی از همین امروز کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا برای تبلیغات انتخاباتی مجاز هستند و در واقع ماراتن رقابت بین کاندیداها با آغاز تبلیغات وارد مرحله‌ای تازه می‌شود و این امر سبب شده تا شهرها رنگ و بوی تبلیغاتی به خود گیرد.

پس از گذشت شش سال انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور برگزار می‌شود و با توجه به نقش موثر شوراها در پیشبرد مسائل و مدیریت شهری، انتخاب افراد کارآمد و آگاه به امور شهری از موارد مهم و ضروری در ملاک‌های انتخاباتی شوراهای شهر و روستا محسوب می‌شود.

از مدت‌ها پیش ستادهای تبلیغاتی کاندیداها فعالیت خود را به صورت غیررسمی آغاز کرده بودند؛ اما از آنجا که تبلیغات در انتخابات نقش موثری برای انتخاب افراد دارد تمام نامزدها سعی می‌کنند تا با انتشار پوستر و برنامه‌هایی همچون مناظره و همایش انتخاباتی دیدگاه‌های خود را معرفی و از خط و مشی خود دفاع کنند.

قانون انتخابات کشور برای تبلیغات چارچوب و خط و مشی‌هایی را تعریف کرده است که تعدی از آنها مجازاتی را نیز به دنبال دارد و توجه کاندیداها به این موارد سبب برپایی انتخاباتی سالم و به دور از تنش می‌شود.

علی اصغر رشید، معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان‌رضوی از تدارک لازم تمام تجهیزات برای شعب ثابت و سیار در سطح خراسان‌رضوی خبر داد و اظهار کرد: 4 هزار و 500 دستگاه خودرو، 4 میلیون و 500 هزار تعرفه ویژه انتخابات شوراهای اسلامی و 4 میلیون و 300 هزار تعرفه ویژه انتخابات ریاست جمهوری برای برگزاری انتخابات در خراسان‌رضوی مهیا شده است.

رشید آمار دست اندرکاران انتخابات شامل ناظران، بازرسان، مجریان و دیگر عوامل در این استان را بالغ بر 80 هزار نفر عنوان کرد.

وی افزود: در بحث انتخابات شوراها از بین 2 هزار و 940 معتمد شهرها و بخش‌های اصلی 714 نفر معتمد به عنوان عضو اصلی و 400 نفر عضو علی‌البدل 98 هیئت اجرایی چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا انتخاب شدند.

رشید تصریح کرد: در مجموع در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان‌رضوی 18 هزار و 523 نفر ثبت نام کردند که 17 هزار و 655 نفر مرد، 825 نفر زن و 42 نفر عشایر بودند.

معاون استاندار خراسان‌رضوی گفت: 2 هزار و 606 نفر از این تعداد در 73 شهر و 15 هزار و 775 نفر در 2 هزار و 493 روستا خراسان‌رضوی ثبت نام کرده‌اند.

رشید خاطرنشان کرد: در این دوره آمار ثبت‌نام کنندگان برای انتخابات شوراها نسبت به دور سوم بالغ بر هزار نفر افزایش یافت که در این میان افزایش 50 درصدی زنان قابل توجه است.

حسن موحدیان، فرماندار مشهد پیش از این در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در مشهد در ارتباط با چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای مشهد اظهار کرده بود: در مجموع 731 نفر ثبت‌نام انجام دادند که از این تعداد دو نفر از طریق پیشخوان دولت اقدام کردند ولی به دلیل اینکه مدارک خود را به فرمانداری مشهد ارائه ندادند جمع ثبت نامی‌ها به 729 نفر رسید.

فرماندار مشهد تصریح کرد: روند بررسی صلاحیت این افراد در هیئت اجرایی به مدت یک هفته انجام شد که در طول هفت روز از 729 نفر، 19 نفر انصراف دادند؛ در مجموع از سوی هیئت اجرایی 653 نفر تایید و 57 نفر رد صلاحیت شدند.

وی یادآور شد: نامزدهای شورای شهر تنها در هر یک از مناطق شهرداری می‌توانند یک ستاد داشته باشند؛ البته امکان برپایی دو ستاد به صورت مجزا برای آقایان و بانوان نیز وجود دارد؛ همچنین اندازه مجاز عکس یا پوستر 70 ×100 است.

فرماندار مشهد ادامه داد: در حال حاضر برای رسیدگی به تخلفات انتخابات در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس یک شعبه ویژه ایجاد شده است؛ همچنین تیمی در فرمانداری مشهد بدین منظور تشکیل شده و تمام اقدامات را پیگیری و رصد می‌کنند.

موحدیان بیان کرد: برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در مشهد مقدس به همراه شهرداری منفصل توس، شهید باهنر و غرقی، 910 شعبه و 1820 صندوق اخذ رای پیش‌بینی شده است؛به جز صندوق‌های ثابت در شعب اخذ رای، 108 صندوق سیار نیز برای روستاهای زیر 20 خانوار و مکان‌هایی که با ازدحام جمعیت روبرو می‌شوند، پیش‌بینی شده است.

فرماندار مشهد در مورد مجموع افرادی که در هر شعبه اخذ رای مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: در هر شعبه میانگین 20 نفر مستقر و مشغول به فعالیت می‌شوند به گونه‌ای که در هر شعبه به صورت میانگین هفت نفر اعضای سر صندوق، چهار نفر نیروهای انتظامی، چهار نفر نظارت بر ریاست جمهوری، یک نفر نظارت مجلس، یک نفر نماینده فرماندار، یک نفر بازرس وزارت کشور، یک نفر خادم مسجد و یک نفر راننده مستقر می‌شوند.

به گفته وی بیش از 2 میلیون تعرفه برای انتخابات شوراها و نیز 2 میلیون و 500 تعرفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری به فرمانداری مشهد ارسال شده است.

موحدیان با بیان اینکه باید روسای ستادهای مرکزی انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری به فرمانداری مشهد معرفی شوند، خاطرنشان کرد: چاپخانه‌های سطح شهر مشهد توجه داشته باشند که ضمن رعایت قانون موظفند دو نسخه از تمامی عکس و پوسترهایی که چاپ می‌کنند به فرمانداری مشهد ارسال کنند.

انتهای پیام/70022/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول