اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس ارشد شهرسازی:

طرح‌های جامع گردشگری نیاز به منابع انسانی دارد

یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: اجرای طرح‌های جامع گردشگری شهرهای نیاسر، قمصر و نوش‌آباد به عنوان بهترین طرح‌های جامع گردشگری دنیا با مشکل نیروی انسانی روبرو است.

طرح‌های جامع گردشگری نیاز به منابع انسانی دارد

ناصر مشهدی‌زاده دهاقانی امروز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: طرح‌های جامع گردشگری شهرهای نوش‌آباد، قمصر و نیاسر، این شهرها را در افق 1404 به عنوان قطب گردشگری کشور مطرح می‌کرد.

وی با اشاره به نیاز اینگونه طرح‌ها برای عملیاتی شدن به ساختار نیروی انسانی افزود: نیروی انسانی موجود نیز به دلیل به خطر افتادن منافع خود طرح‌های جامع گردشگری را در این شهرها تهدید دانسته و مدعی است که قانون سخت دراین طرح‌ها از فروش باغ‌ها جلوگیری می‌کند.

این کارشناس ارشد شهرسازی، از باغ به عنوان یک ذخیره زیست محیطی و سرمایه انسانی نام برد و گفت: اگر باغ‌ها در شهر نیاسر فروخته شوند، توریستی برای مسافرت به این شهر رغبتی نخواهد داشت.

مشهدی‌زاده دهاقانی ابراز داشت: مدیریت در این شهرها به جای اینکه همراه با این طرح‌ها باشند، نقطه مقابل آن قرار گرفته و اعتقاد دارند که اینگونه طرح‌ها مناسب نبوده و آن را دیوار زده و یا آرشیو می‌کنند و کاری که خود دوست دارند انجام می‌دهند و بعد از اینکه شهردار تغییر کرد، تازه متوجه می‌شوند هزار ویلای چند طبقه با سقف‌های چینی و ژاپنی به  قیمت نابودی باغ‌ها متولد شده‌اند و یا اینکه سنگفرش‌های خیابان شهر نیاسر آسفالت می‌شود.

پایه‌گذار شهرسازی مشارکتی در کشور عنوان کرد: مدیریت این شهرها سبب می‌شود تا باغ‌ها به عنوان ذخیره نسل آینده فدای ویلاهای چند طبقه با معماری خارجی شوند. 

مشهدی‌زاده دهاقانی، مدیریت در اینگونه شهرها را همراه با چالش دانست و اذعان داشت: مدیریت در شهرهایی مانند قمصر، نیاسر و نوش‌آباد مدیریتی است که کوتاه‌مدت فکر می‌کند  دانش فن‌آوری و اجرا را نداشته و همراه با موانع زیادی است که بیشتر به سود و منافع آنی و کوتاه را توجه دارند و توانایی اتصال به مدیریت کشور برای جذب امکانات دولتی را ندارد و حقوق خودش را  به صورت گداپروری طلب می‌کند.

وی، منطقه کاشان را یکی از پرظرفیت‌ترین مناطق کشور به لحاظ تعدد جاذبه‌ها، تنوع جاذبه‌ها، میزان آثار ثبت شده ملی و جهانی، ظرفیت‌های گردشگری در چهار فصل سال دانست و یادآور شد: چنین ظرفیت‌هایی در کشور بی‌نظیر است.

این کارشناس ارشد شهرسازی، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال، گلابگیری و تعزیه در حوزه میراث معنوی، تپه‌های 7 هزار ساله سیلک و خانه‌های متعدد تاریخی در حوزه میراث تاریخی و از ارتفاعات سردسیر کرکس تا گرمای کویری در حوزه جاذبه‌های طبیعی را از جمله ظرفیت‌های بی‌نظیر کاشان برشمرد و متذکر شد: کاشان دارای چندین آثار ثبت ملی و جهانی است که خیلی از استان‌های کشور از آن بی‌بهره هستند.

مشهدی‌زاده دهاقانی، عدم ماندگاری گردشگری را یکی از مشکلات پیش‌رو در صنعت گردشگری منطقه کاشان اعلام کرد و با اشاره به اینکه تجهیز مقصد، ضریب ماندگاری گردشگر را افزایش خواهد داد، گفت: ضریب ماندگاری گردشگر که می‌تواند در توسعه، درآمدی و اشتغال نقش مهمی داشته باشد در منطقه کاشان چهار تا پنج ساعت است.

به گفته وی، در کسب درآمدهای گردشگری کاشان به فروش چند بطری گلاب بسنده کرده و این در حالی است که بیشترین سود در صنعت گردشگری کاشان نصیب مراکز خدماتی بین راهی می‌شود.

انتهای پیام/2406/ذ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول