اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی مازندران در مصاحبه با فارس:

فرصت‌های گردشگری «اشرف‌االبلاد» جهانی است/ به‌ خوبی استفاده نمی‌شود

رئیس شوراهای اسلامی شهرستان بهشهر(اشرف‌االبلاد قدیم) فرصت‌های گردشگری این شهرستان را جهانی دانست و گفت: استفاده نکردن از فرصت‌ها در بهشهر باعث شده تا آمار بیکاری به 20 درصد برسد.

فرصت‌های گردشگری «اشرف‌االبلاد» جهانی است/ به‌ خوبی استفاده نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، اسلام بابانژاد که در کارنامه خود مسئولیت‌های مختلفی از جمله عضو هیئت رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی استان مازندران، رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی استان مازندران، رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان بهشهر از سال 79 تاکنون، شش سال مدیریت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر، عضو شورای شهر بهشهر و رئیس شوراهای اسلامی شهرستان بهشهر همچنین مسئول بهداشت ستاد پشتیبانی قرارگاه کربلا و عضو کمیته بهداشت جهاد استان مازندران را دارد، طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در بهشهر به پرسش‌هایی در زمینه برخی موضوع‌های مهم این شهرستان به ویژه در بخش مدیریت شهری پرداخت.

فارس: شورای اسلامی بهشهر در ارتباط با مشارکت دادن مردم چقدر موفق عمل کرده است.

بابانژاد: بی‌تردید جلب مشارکت و نظر مردم یکی از اصلی‌ترین ارکان سیاست‌گذاری امور شهری است. یقیناً اگر کمک، همدلی، همفکری و همراهی مردم و شهروندان نباشد بسیاری از فعالیت‌ها اعم از عمرانی، خدماتی و... قابل انجام نخواهد بود. به‌عنوان مثال نظافت سطح شهر و معابر، حفظ و نگهداری فضای سبز، تعریض معابر، اصلاح بافت‌های فرسوده و موارد متعدد دیگر در فضای شهری با کمک و مشارکت شهروندان اتفاق می‌افتد. یک نمونه بارز و بسیار مهم مشارکت خودجوش مردم بهشهر در ماجرای سیل سال گذشته بود که اگر این مشارکت و حضور مردم نبود مسئولان هنوز قادر به ساماندهی شهر نبودند. یا مرمت و زیباسازی خیابان هفت تیر با نظر و مشارکت کسبه و بازاریان این خیابان انجام شد که نماد مشارکت مدنی شهروندان است.

فارس: شما تا چه اندازه قائل به استفاده از فکر و اندیشه مردم و به ویژه نخبگان در اداره شهر هستید. با اعمال سلیقه‌ها چه می‌کنید.

سخنگوی شورای اسلامی مازندران: استفاده از خرد جمعی یقیناً در هر کاری مفید و راهگشا خواهد بود ما هم ضمن احترام به تمامی سلایق و نظرات شهروندان، در ارتباط تنگاتنگ با جامعه مهندسان، پزشکان، دانشگاهیان، اصناف و کسبه و بازاریان، دستگاه‌ها و ادارات و... بوده و از نظرات این عزیزان  در رشد و توسعه شهر استفاده می‌کنیم.

همچنین به‌منظور جلوگیری از اعمال سلیقه و جلوگیری از انجام کارهای زائد، به انجام امور به‌صورت علمی و با استفاده از نظرات و طرح‌های افراد خبره در قالب شرکت‌های مشاوره‌ای اقدام کردیم و در زمینه‌های مختلف از قبیل ترافیک شهری، ایجاد فضای سبز، آبیاری فضای سبز، محیط زیست، مبادی ورودی شهر، ساماندهی فضاهای شهری، ساماندهی و زیباسازی پارک‌ها، مسائل حقوقی و مالی و موارد متعدد دیگر به عقد قرارداد با مشاوران صاحب‌رتبه و اهل فن اقدام کردیم که طرح‌های مربوط به هر بخش را ارائه داده و پس از تصویب شورای اسلامی، شهرداری موظف و مکلف به اجرا است.

نمونه‌های بارز آن ساماندهی و زیباسازی مبادی ورودی شهر، نصب چراغ‌های راهنمایی در سطح شهر، زیباسازی میادین، نورپردازی برخی خیابان‌ها، ساماندهی حاشیه‌نشینی، ساماندهی حریم رودخانه‌ها، مشارکت در اجرای پارک هوتو، مشارکت در اجرای تقاطع غیر‌همسطح راه‌آهن، و...است.

فارس: شوراهای اسلامی بهشهر برای استفاده از ظرفیت‌ها و مواهب طبیعی این شهرستان در شش سال اخیر چه قدم‌هایی برداشتند.

عضو شورای شهر بهشهر: بر این باوریم بهشهر با توجه به ظرفیت‌های بالا و منحصربفرد در کشور و حتی منطقه در آینده‌ای نه چندان دور باید به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های گردشگری شمال کشور تبدیل شود. یقیناً این یک شعار نیست بلکه یک باور بر مبنای مطالعه علمی و تجربیات شخصی است. در جهت نیل به این هدف طرح‌های متعدد در دست اجرا و نیز در حال پیگیری وجود دارد. طی چند سال گذشته با کمک شورای شهر و همکاری و همراهی مسئولان، منطقه زیبای سنگ‌نو در مسیر رودخانه برزو و همچنین سواحل میانکاله و دریای آرام به عنوان مناطق ویژه گردشگری ثبت شد. عباس‌آباد ثبت جهانی شد(البته در اجرای جشن ثبت جهانی کم لطفی شد که امیدواریم امسال اتفاق بیفتد) پارک جنگلی مهربان‌رود و «سرخ‌اُ» به عنوان مناطق ویژه گردشگری ثبت و بخش‌هایی اجرایی شد. در منطقه  باستانی گوهرتپه اقداماتی انجام شد اگرچه ناکافی است ولی به عنوان نقطه شروع تا حدودی قابل قبول است.

با توجه به اینکه در شهرستان بهشهر ظرفیت تمامی انواع گردشگری مجاز در جهان وجود دارد لذا از این جهت بهشهر در سطح کشور و حتی منطقه منحصر‌بفرد بوده و در بخش گردشگری قابلیت جهانی شدن را دارد.

فارس: به نظر می‌رسد در سیمای شهر جای معماری و فضا‌سازی‌های مناسب خالی است. شما چه نظری دارید.

عضو شورای شهر بهشهر: محیط زیست شهری امروزه دیگر صرفاً به معنای محیط زیست طبیعی نیست و در سطحی بالاتر به مفهوم محیط زیست کلی است که در این نگرش علاوه بر محیط زیست طبیعی، باید مقوله هایی همچون بهداشت روانی، سلامت روحی، مسائل فرهنگی، تحصیل، محیط‌های اجتماعی، اشتغال اقتصاد و معیشت خانوارها، سیمای منظر شهری، کاربری‌های شهری، تمایز محیط‌ها از لحاظ معماری و منظر، روابط و ارتباطات کالبدی نیز مورد توجه قرار گیرد به عبارتی محیط زیست شهری در سطحی بالاتر از محیط زیست طبیعی، به معنای "محیط زیست کلی" است. در این نگاه شورا باید توان هماهنگ‌سازی اجزای این محیط را داشته باشد.

فارس: آیا شوراها به این توان دست یافته‌اند.

رئیس شورا‌های اسلامی شهرستان بهشهر: بله، در این راستا شورای شهر برنامه‌هایی را در دست انجام دارد از آن جمله می‌توان به ساماندهی حاشیه‌نشینی، جمع‌آوری مکانیزه زباله بصورت روزانه، پیگیری و ساخت کارخانه کمپوست، افزایش سرانه فضای سبز شهری، آزادسازی حریم رودخانه‌ها، تشویق ساماندهی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده، اجرای برنامه‌های شاد و متنوع با همکاری دستگاه‌ها، استقرار امکانات ورزشی و تفریحی در پارک‌ها، انتقال کارخانجات آلاینده شهرداری (کارخانه آسفالت، سنگ شکن و..) به خارج شهر، طراحی زمین زباله فعلی به بزرگ‌ترین پارک شهر استان با وسعت حدود 15 هکتار، درختکاری معابر و مبادی ورودی و... اشاره کرد.

فارس: کارخانه کمپوست هنوز تکمیل نشده درحالی که این معضل به‌عنوان تهدیدکننده سلامت جامعه باید اولویت نخست این شهرستان‌ها بویژه بهشهر باشد. اکنون کارخانه کمپوست شرق مازندران در چه مرحله‌ای است.

بابانژاد: زباله در بهشهر نه تنها یک معضل زیست محیطی، بلکه یک معضل بهداشتی و اجتماعی نیز هست. برای حل این معضل در سه سطح جمع‌آوری، دپوی موقت و دفن بهداشتی اقدامات موثری انجام شد. در سطح اول جمع‌آوری از منازل همه شب انجام می‌شود. در سطح دوم با تهیه و نصب بیش از پانصد سطل زباله، زباله‌ها جمع‌آوری شده و در سطح سوم توسط ماشین‌ها با سیستم مکانیزه به جایگاه دفع زباله حمل و در آنجا دفن می‌شود. و اما به موازات این اقدامات، با صرف حدود پنج میلیارد تومان اعتبار، نسبت به تهیه 10هکتار زمین و ساخت کارخانه کمپوست اقدام شد که مجموع بنا و سازه‌های کارخانه ساخته شد و بیشتر دستگاه‌ها و ماشین‌آلات هم نصب شدند.

در صورت کمک دولت یا استانداری یکی ـ دو دستگاه باقی‌مانده به ارزش حدود دو میلیارد تومان تهیه و کارخانه راه‌اندازی خواهد شد.

فارس: یعنی کارخانه کمپوست بهشهر معطل 2 میلیارد تومان اعتبار است.

رئیس شورای شهر بهشهر: قبل از آن لازم می‌دانم از وزارت کشور، استانداری‌، منابع طبیعی، سازمان محیط زیست، سازمان همیاری شهرداری‌ها، تراکتورسازی تبریز، مشاوران و مهندسان، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی بهشهر، نکا، گلوگاه، رستمکلا و خلیل‌شهر، فرمانداران سه شهرستان، نماینده و دیگر افرادی که در اجرای این پروژه مهم کمک کردند تشکر کنم.

در صورت اتمام این پروژه بخش اعظمی از مشکل زباله شرق استان حل خواهد شد. باتوجه به اهمیت موضوع می‌طلبد مسئولان استانی و ملی برای اتمام این پروژه تلاش، جدیت، کمک و مساعدت کنند تا احیاناً شاهد فاجعه زیست‌محیطی نباشیم.

فارس: شورای اسلامی بهشهر در زمینه فرهنگی چه اقدام مشخصی داشت؟

بابانژاد: متولیان کارهای فرهنگی در شهر تعریف شده هستند؛ شهرداری و شورای اسلامی در تمامی حرکت‌های فرهنگی در کنار مسئولان و متولیان امر قرار دارند و بخش اعظمی از هزینه برگزاری جشن‌ها و مراسم، هیئت‌های مذهبی، جشن‌های ملی، راهیان نور، اردوهای فرهنگی- ورزشی، یادواره‌ها، مسابقات علمی، هدایا و جوایز مدال‌آوران علمی و ورزشی، و... را تامین کرده ، ضمن اینکه خود شهرداری و شورا هم برنامه‌های مستقل به مناسبت‌های مختلف برای نشاط شهروندان و همچنین آموزش شهروندی اجرا می‌کند.

فارس: به نظر شما مهم‌ترین رخداد بهشهر در دوره سوم شورای اسلامی چه بود؟

رئیس شوراهای اسلامی شهرستان بهشهر: باید عرض کنم به نظر بنده مهم‌ترین رویداد طی دوره 6 ساله شورای بهشهر وقوع سیل و سیلاب در مهر 91 بود که آسیب بسیار جدی به ساختار شهر وارد کرد، عزیزانی را به کام مرگ برد، عده‌ای را داغدار کرد، بسیاری از شهروندان بی‌خانمان و آواره شدند، خسارات مالی فراوانی را بر جای گذاشت که بعد از گذشت بیش از هفت ماه هنوز خسارت‌ها جبران نشدند و بسیاری از آسیب‌دیدگان همچنان در رنج و زحمت بسر می‌برند. اگرچه کمک‌هایی توسط دستگاه‌های متولی انجام شد که قابل تقدیر است، ولی این میزان کمک‌ها به هیچ‌وجه جواب گوی نیازها نبوده و نیست. ضمن اینکه نفس ایجاد سیل و سیلاب هم ناشی از عملکرد نادرست و سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی بود که به خوبی به وظایف قانونی خود عمل نکردند.

از منابع طبیعی به خوبی حفاظت نکردند، جنگل را به تاراج برده و بر درختان چوب حراج زدند از تجاوز جنگل و حریم رودخانه‌ها جلوگیری نکردند، در اجرای طرح‌های آبخیزداری و ایجاد سیل‌بند کوتاهی کرده و باوجود هشدارها و پیگیری‌های شورا،  شهر و شهروندان متحمل خسران و زیان سنگین شدند.

فارس:  چرا این همه بیکار در شهرستان داریم. شما برای برون رفت از این معضل چه پیشنهادی دارید؟

بابانژاد: بر اساس تعریف مرکز آمار " به فردی از جمعیت بالای 10 سال که در هفته حداقل یک ساعت به کار تولید کالا یا خدمات مشارکت داشته باشد شاغل گفته می‌شود. " باتوجه به این تعریف، در بهشهر با وجود کارخانجات و صنایع مختلف، بندر و پایانه نفتی، جنگل، معادن و زمین‌های کشاورزی، آثار باستانی، میراث فرهنگی و مناظر طبیعی، نرخ بیکاری حدود 20 درصد است. این به این مفهوم است که ما از بسیاری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های شهرستان به‌خوبی استفاده نکردیم، به عنوان مثال بندر امیرآباد بهشهر بعنوان یکی از طلایی‌ترین فرصت شهرستان عملاً نقشی در اشتغالزایی ایفا نکرده است چرا که با احداث بندر چندین پره ماهیگیری جمع‌آوری شد، چند دامداری و مرغداری تعطیل شد، تفرجگاه‌های ساحلی از بین رفت، زمین‌ها، باغات و مزارع کشاورزی تخریب و تغییر کاربری یافت، بار سنگین ترافیک بر جاده بهشهر به روستاهای پایین دست و دریا وارد شد، چند صد نفر در این بین بیکار شدند، حوادث جاده‌ای فراوانی منجر به فوت و زخمی شدن افراد شد.

فارس: اما برای توسعه کلان باید برخی خسارت‌ها را در نظر نگرفت، برای تعریض جاده‌ها گاهی بهترین منابع از بین می‌روند. بندر امیرآباد سرمایه بزرگی برای شهرستان، استان و کشور محسوب می‌شود.

بابانژاد: درست است، قصد من نادیده گرفتن امتیازات این سرمایه بزرگ نیست، صحبت این است که در مقابل توسعه بندر امیرآباد تعداد اندکی از شهروندان شاغل شدند یعنی تعداد بیکارشده‌ها به مراتب بیشتر از شاغلان در منطقه است. با این حال برای اینکه این بندر مهم نقش موثری در ایجاد اشتغال ایفا کند، باید به‌جای منطقه ویژه اقتصادی، تبدیل به "منطقه آزاد تجاری" شود. در آن صورت شهرستان بهشهر تبدیل به بزرگ‌ترین قطب اقتصادی- تجاری شمال کشور خواهد شد و این اقدام تاثیر بسزایی در رشد، توسعه و شکوفایی بهشهر و مازندران و همچنین کاهش شدید نرخ بیکاری منطقه خواهد داشت.

همچنین یکی دیگر از زمینه‌های اشتغال‌، فعالیت در زمینه گردشگری و جذب توریست است. در بخش گردشگری نیز از توان و ظرفیت‌های بهشهر استفاده نشد، که این بخش هم در ایجاد اشتغال پایدار بسیار موثر است.

بر این باورم که شرق مازندران در زمینه گردشگری موفقیت نخواهد یافت مگر آنکه مسئولان استانی برای استفاده بهینه از آثار باستانی و مناظر طبیعی بهشهر در زمینه جذب گردشگر برنامه‌ریزی  و همت کنند. خلاصه اینکه شرق مازندران توریستی نخواهد شد مگر اینکه در بهشهر کار شود.

فارس: به‌عنوان سوال پایانی، بفرمایید چرا شورای اسلامی باوجود عملکردهای مثبت، در ارائه گزارش عملکرد خصوصاً به خبرنگاران کوتاهی می‌کند؟

رئیس شوراهای اسلامی شهرستان بهشهر: بر این باوریم که شأن، جایگاه و کرامت شهروندان اشرفالبلاد بسیار برتر از این اقدامات ناچیز است، امید داریم روزی با تلاش و همت همگان، بهشهر به جایگاه رفیع و در خور شهروندان برسد.

انتهای پیام/86001/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول