اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد/

روستائیان شرق ابرکوه چشم انتظار انتقال آب کاسه رود / جاذبه گردشگری کویر در غفلت

در حالی که مردم روستاهای شرق ابرکوه چشم انتظار انتقال آب کاسه‌رود به این منطقه هستند، نبود اعتبارات کافی تکمیل این طرح را با مشکل مواجه کرده است.

روستائیان شرق ابرکوه چشم انتظار انتقال آب کاسه رود / جاذبه گردشگری کویر در غفلت

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، بحران آب در کشور به ویژه در استان‌هایی مانند یزد، امری است که مورد تأیید اکثر مسئولان و کارشناسان کشوری است و علاج این درد نیز بنا به گفته آنان، استفاده بهینه از منابع آبی است و توصیه به استفاده از امکانات آبیاری نوین یکی از این راهکارهاست.

اما به نظر می‌رسد به این امر در استان یزد کمتر توجه شده و مسئولان کشوری باید با نگاهی خاص به مناطقی مانند استان یزد، عملأ گام‌های عملی در این راستا بردارند.

رودخانه کاسه‌رود در شهرستان ابرکوه نماد بارزی از این بی‌توجهی است که با وجود صرف هزینه‌های بسیار، به صورت نیمه کاره رها شده است.

طرح کنترل سیل کاسه رود از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند زمین‌های تشنه شش روستای شرق ابرکوه را سیراب کند اما چشمان منتظر این مردم، سال‌هاست که تکمیل این طرح را انتظار می‌کشد.

در بدو ورود به ابرکوه از سمت یزد و در حالی که هنوز 20 کیلومتر تا شهرستان تاریخی ابرکوه فاصله دارید، می‌توانید به تماشای رودخانه کاسه‌رود که در عمق 9 کیلومتری کویر جاری شده است، بنشینید.

* کاسه رود منبع آبی مطمئن

یکی از اهداف طرح کنترل سیل کاسه‌رود علاوه بر مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از تخریب راه مواصلاتی ابرکوه به یزد، انتقال آب آن به روستاهای شرق ابرکوه که از بی‌آبی شدید رنج می‌برند، عنوان شده است.

این منبع آبی، منبعی مناسب و بدون رقیب برای مصرف شرب، کشاورزی و صنعت ابرکوه به حساب می‌آید و امسال در نخستین بارندگی و در ظرف 12 ساعت شاهد جمع شدن چهار میلیون متر مکعب آب در این محل بودیم که ظرفیت این سد را تکمیل کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این زمینه اظهار داشت: عملیات احداث این بند از سال 88 آغاز شده است.

محمدمهدی صادقی در مورد خصوصیات این رودخانه افزود: رودخانه کاسه رود همه ساله و در چند ماه دارای آب است که این آب می‌تواند منبع تأمین آب به ویژه برای مردم شرق ابرکوه باشد.

* طرح کاسه رود 4 میلیون متر مکعب آب را مهار می‌کند

وی بیان کرد: این طرح با ارتفاع پنج متر و عرض 140 متر سرریز، قادر به کنترل چهار میلیون متر مکعب از روان آب‌های سطحی منطقه است و در صورت تأمین اعتبار و فعالیت بیشتر برای انتقال آب، حلال بسیاری از مشکلات مردم و صنایع موجود در شرق ابرکوه خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز در پاسخ به روند انتقال آب کاسه رود به شرق ابرکوه اظهار داشت: تاکنون 11.5 کیلومتر خط انتقال در این مسیر اجرا شده و یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

* 21 رشته قنات در شرق ابرکوه خشک شد

محمدعلی حاتمی افزود: به واسطه خشکسالی‌های متمادی، 21 رشته قنات منطقه شرق ابرکوه خشک شده و آبدهی 72 حلقه چاه نیز به یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با تکمیل طرح انتقال آب به این منطقه، بخشی از مشکلات مردم این روستاها رفع می‌شود و با توجه به اینکه شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی است، روند مهاجرت از این روستاها را با کندی روبه‌رو می‌کند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان یزد نیز در سفر به ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: برای تکمیل این پروژه علاوه بر تکمیل 2.5 کیلومتر لوله گذاری باقیمانده خط انتقال، نیاز به ایجاد ایستگاه پمپاژ، خرید شیرآلات، ساخت استخرهای مورد نیاز و انتقال برق به منطقه است.

* طرح کاسه رود نیازمند چهار میلیارد تومان اعتبار است

سید علی اصغر مصطفوی افزود: برای تکمیل طرح انتقال آب کاسه رود نیاز به چهار میلیارد تومان اعتبار است و اگر نتوان این طرح را به اتمام رساند، هزینه‌هایی که تاکنون برای اجرای این طرح انجام شده نیز هدر می‌رود و بلااستفاده خواهد ماند.

این مسئول در مورد تأثیرات اجرای این طرح در منطقه بیان کرد: در صورت تکمیل طرح، چهار میلیون متر مکعب آب به منطقه شرق ابرکوه شامل شش روستا با 565 خانوار و دو هزار و 700 نفر جمعیت انتقال می‌یابد.

* جاذبه گردشگری کویر در غفلت

رودخانه کاسه‌رود علاوه بر قابلیت تأمین میزان زیادی از آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی روستاهای شرق ابرکوه پتانسیل گردشگری بالایی نیز دارد.

مردم شهرستان ابرکوه که از نبود امکانات تفریحی در این شهرستان رنج می‌برند، از چند سال گذشته به ویژه در ایام تعطیلات و با آبگیری کاسه رود خود را به این محل می‌رسانند و ساعاتی از وقت فراغت خود را در این مکان می‌گذرانند و این در حالی است که در این محل علاوه بر اینکه هیچ امکاناتی برای خدمت‌رسانی وجود ندارد، بلکه خطر سقوط در آب به ویژه در مورد کودکان نیز به وضوح قابل مشاهده است.

علاوه بر مردم شهرستان، مسافران عبوری از جاده پرتردد ابرکوه - یزد نیز در صورت فراهم شدن امکانات، می‌توانند از این نعمت خدادادی و زیبایی چشم‌نواز بهره‌مند شوند.

کویر جلوه‌های ویژه‌ای برای استفاده گردشگران دارد و کاسه رود در دل کویر بر این زیبایی‌ها افزوده است.

-------------------------------

عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

----------------------------

انتهای پیام/2464/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول