اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت فاضلاب آستارا

پروژه فاضلابی که 17 سال زیرخاک مدفون شده است

فاضلاب شهری سلامت مردم آستارا را به شدت تهدید می‌کند در حالی که با گذشت 17 سال از آغاز پروژه اجرای سیستم فاضلاب شهری از سال 75 تاکنون به اتمام نرسیده و همچنان در زیر خاک مدفون شده است.

پروژه فاضلابی که 17 سال زیرخاک مدفون شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، خطرات تخریب و آلودگی محیط زیست و لزوم ارائه راهکارها برای جلوگیری از ایجاد آلودگی محیط زیست امری مهم است که باید به دغدغه ملی تبدیل شود.

منشأ برخی سهل‌انگاری‌های مشهود در ضعف فرهنگ عمومی و نبود اعتبارات کافی در حفاظت از محیط زیست عنوان می‌شود.

شهرستان مرزی آستارا همچنان از نبود سیستم فاضلاب شهری رنج می‌برد که این امر نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

با توجه به افزایش ساخت و سازها و رشد جمعیت در آستارا، پایین بودن آب‌های سطحی و نبود سیستم فاضلاب شهری سلامت مردم این شهر را تهدید و زندگی مردم را مختل کرده است.

آلودگی زیست‌محیطی از طریق سرریز شدن فاضلاب منازل مسکونی و تجاری و انتشار بوهای زننده و نامطبوع در کوی و برزن این شهرستان یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

آلودگی زیست‌محیطی آستارا انکارناپذیر است و اکنون می‌توان با اطمینان گفت که این شهر توریستی هر ساله پذیرای هزاران مسافر و گردشگر است اما سرریز شدن فاضلاب‌های انسانی و دیگر مواد مضر به کوچه‌ها و معابر و سرریز شدن از انبارهای غیر استاندارد از اماکن سلامت مردم این شهر را تهدید می‌کند و باید برای از بین بردن این آلودگی‌ها اقدامی عاجل و اساسی صورت گیرد.

جدا از سرریز شدن فاضلاب‌های انسانی به رودخانه‌ها و معابر عمومی این شهر و سر ریز شدن آنزیم‌هایی که در پودر‌های رختشویی به کار می‌روند به سرعت جذب خاک می‌شوند و بسیار خطرناک هستند و چاه‌های متداول دستشویی منازل نیز آلودگی سفره‌های زیر زمینی‌ و سطحی را مضاعف کرده است.

افزایش مقدار آمونیاک و ترکیب‌های آن موجب بیماری‌های مختلف در بدن انسان به ویژه کودکان می‌شود و در چنین موقعیتی مسئولان عالی استانی و شهرستانی باید هر چه سریع‌تر از این خطر بزرگ جلوگیری کنند.

نبود سیستم فاضلاب شهری در آستارا موجب شده تا مردم فاضلاب منازل خود را در کانال‌های دفع آب‌های سطحی رها کرده و همین موضوع موجب ایجاد بوی بسیار بد و نامطبوع در سطح شهر شود.

با گذشت چندین سال از وعده‌های مسئولان استانی و شهرستانی در اجرای سیستم فاضلاب شهری در آستارا که در ایام تعطیلات جمعیت این شهر میلیونی می‌شود به دلیل اجرا نشدن سیستم فاضلاب تمام شهر دچار مشکل شده و برخورد با آن تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.

پیامبر اکرم (ص) از ریختن سم در زمین مشرکان نهی می‌فرمود و امیر مومنان علی (ع) در زمان حکومت خود از سرریز شدن آب ناودان‌های منازل به معابر عمومی مردم جلوگیری می‌کرد و تمام این توصیه‌ها نشان دهنده نگاه ویژه این بزرگان نسبت به حفظ محیط زیست و حقوق مردم بود.

با گذشت 17 سال از آغاز پروژه اجرای سیستم فاضلاب شهری که از سال 75 آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده و همچنان این طرح در زیر خاک مدفون شده است که مسئولان متولی این امر، نبود اعتبارات کافی را تنها دلیل عدم اجرای این طرح ملی و حیاتی در آستارا عنوان می کنند.

*معضل فاضلاب شهری در حیطه اختیارات شهرداری نیست

شهردار آستارا درباره معضل آلودگی زیست‌محیطی در این شهر اظهار کرد: متولی اجرای سیستم فاضلاب شهری اداره آب و فاضلاب شهری است و اجرای سیستم فاضلاب شهری در حیطه وظایف شهرداری نیست.

علی کوهی، وظایف هر ارگان و دستگاه را نسبت به شهر را مشخص شده خواند و افزود: به دلیل اهمیت اجرای این طرح و توجه به حوزه سلامت شهروندان خارج از وظایف خود در راستای اجرای طرح سیستم فاضلاب شهری شهرداری آستارا زمینی را در ضلع غربی برای ایجاد ایستگاه پمپاژ در اختیار آب و فاضلاب قرار داده است.

وی ادامه داد: پروژه اجرای سیستم فاضلاب شهری از سال 75 آغاز شده و پس از گذشت چندین سال این طرح به اتمام نرسیده و همچنان زیر خاک مدفون شده است.

شهردار آستارا با تأکید بر اینکه شهرداری به دلیل تعریف وظایف ذاتی، ‌خود را نسبت به حفظ زیبایی و پاکیزگی شهر و آرامش خاطر شهروندان مسئول می‌داند، تصریح کرد: نبود سیستم فاضلاب شهری از جمله مشکلات عمده این شهر است که هر چه سریع‌تر مسئولان باید چاره‌ای برای آن بیندیشند.

وی همکاری همه جانبه شهرداری آستارا در اجرای پروژه ملی و مهم سیستم فاضلاب شهری که چندین سال است شهروندان از نبود آن رنج می‌برند و موجب تخریب محیط زیست می‌شود را مورد تأکید قرار داد.

کوهی یادآور شد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات در سال جدید، این مشکل شهروندان آستارایی برای همیشه برطرف شود.

*سر ریز شدن روزانه 10 هزار متر مکعب فاضلاب انسانی به رودخانه‌های آستارا

رئیس اداره محیط زیست آستارا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره بوی بسیار بد و نامطبوع در برخی کوچه‌ها و معابر عمومی آستارا، اظهار کرد: نخستین مسیری که سیستم فاضلاب در آن اجرا می‌شود مسیر ساحلی بوده که دو مزیت بسیار خوب دارد.

شهروز قلی‌نژاد، با بیان اینکه سطح آب‌های زیر زمینی در آستارا بالا است، افزود: بیشتر منازل مسکونی به ویژه مجتمع‌های چند واحده مسکونی به دلیل نبود سیستم تصفیه فاضلاب شهری موجب ایجاد مشکلات زیست‌محیطی شده است.

وی اذعان کرد: جاری شدن به طور متوسط روزانه 10 هزار متر مکعب فاضلاب انسانی به رودخانه‌ها و دریای خزر، زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.

این مسئول با بیان اینکه عملیات و نظارت بر سیستم فاضلاب شهری از وظایف محیط زیست نیست، تصریح کرد: آب و فاضلاب شهری و شهرداری مسئول رسیدگی به این موضوع هستند که باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی برخورد با جرایم زیست‌محیطی را از وظایف ذاتی این اداره ذکر کرد و گفت: اگر مجتمع‌های مسکونی چند واحدی از سیستم تصفیه فاضلاب استفاده کنند مشکل سر ریز شدن پساب‌های خانگی و فاضلاب به کوچه و معابر رخ نمی‌دهد.

قلی‌نژاد اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع و نیز خواسته عموم مردم و توجه جدی به سلامت شهروندان، در جلسه کارگروه پسماند این موضوع را مطرح و پیگیری می‌کنیم.

وی از مسئولان مربوطه خواست تا با پیگیری‌های لازم هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند.

*افتتاح سیستم تصفیه فاضلاب آستارا تا سه سال دیگر

مدیر اداره آب و فاضلاب شهری آستارا نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در مکان‌هایی که شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری وجود ندارد این اداره پاسخگوی ورود فاضلاب‌های انسانی به رودخانه و معابر نیست.

کاظم لطفی افزود: مسئولیت برخورد با ورود فاضلاب به رودخانه‌ها با شهرداری و اداره محیط زیست آستارا است و اداره آب و فاضلاب شهری هیچ‌گونه مسئولیتی در این زمینه ندارد.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی اجرای فاضلاب شهری آستارا ‌اکنون با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است، تصریح کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب آستارا با مشارکت سابیرنیرو و مهندسان مشاورین «مهاب‌قدس» در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا سه سال دیگر به بهره برداری برسد.

این مسئول با اشاره به اینکه سالانه بین 10 تا 15 میلیارد تومان برای ایجاد سیستم فاضلاب شهری نیاز است، خاطرنشان کرد: در مجموع برای اجرا و اتمام این پروژه با برآورد سال 88 بالغ بر 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با تصریح بر اینکه در مکان‌هایی که شبکه فاضلاب وجود ندارد ایجاد انبار چاه جاذب به ازای هر واحد حجم سپتیک ضروری است، خاطرنشان کرد: نظارت بر این موارد به‌عهده مهندسان ناظر و شهرداری است.

--------------------------

گزارش از بهمن کاظم‌زاده

--------------------------

انتهای پیام/84001/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول