به گزارش خبرگزاری فارس از بندرامام، به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، مسعود قاسمیان اظهار داشت: روش جدید تثبیت باراندازها مبتنی بر مطالعات و آزمایشهای علمی و فنی بوده که باعث افزایش ظرفیت باربری محوطهها میشود.
وی افزود: در این طرح به جای استفاده از روش سنتی تثبیت که بسیار پرهزینه و زمانبر است، تثبیت با آهک و سیمان اجرا میشود.
معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان تصریح کرد: در این روش به عمق یک متر از سطح باراندازهای آسفالته و گراول ریزی حفاری شده و به جای مصالح موجود به عمق 60-70 سانتیمتر مصالح آهک و به عمق 40-30 سانتیمتر مصالح توونان با پنج درصد سیمان توسط ماشین آلات مخصوص دوار میکس و با درصد رطوبت بهینه تحت تراکم مورد نظر قرار میگیرد که مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهد که روش فوق ظرفیت باربری باراندازها را از میزان چهار تن بر متر مربع موجود به حدود 20 تن بر متر مربع میرساند.
وی بیان کرد: طبق محاسبات صورت گرفته مطابق فهرست بهای راه و باند برآورد ریالی آن نیز جهت هر متر مربع سطح به عمق یک متر حدود 50 درصد نسبت به روش سنتی کاهش هزینه دارد.
قاسمیان گفت: بنابراین استفاده از این روش میتواند صرفه اقتصادی حائز اهمیتی را جهت بازسازی محوطهها در مناطق مختلف کشور داشته باشد.
انتهای پیام/72001/ر/گ1003