اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خبر داد

امضای تفاهمنامه همکاری بین منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی سرخس

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: تفاهمنامه همکاری بین منطقه آزاد تجاری چابهار و منطقه ویژه اقتصادی سرخس امضا شد.

امضای تفاهمنامه همکاری بین منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی سرخس

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد چابهار، مصطفی ملک‌زاده اظهار داشت: این تفاهمنامه با حضور سید احمد علوی قائم مقام آستان قدس رضوی و همچنین موسی شربتدار معاون پشتیبانی آستان قدس رضوی در راستای تحکیم و تقویت روابط و مناسبات بین دو منطقه در زمینه بهره‌گیری از فرصت‌ها، توانمندی‌ها و امکانات بالقوه و موجود پس از بحث و تبادل نظر منعقد شد.

وی افزود: طرفین ضمن بررسی تفاهمنامه‌های قبلی بر نقش ممتاز منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی سرخس در توسعه محور شرق تأکید کردند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ضمن تأکید بر نقش چابهار به عنوان مهم‌ترین دروازه آبی شرق کشور و منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان مهم‌ترین دروازه زمینی ورود به آسیای میانه بیان کرد: ایجاد شورای توسعه محور شرق حمایت مدیران ارشد استان‌های واقع در کریدور شرق شامل مدیران عامل دو منطقه، استانداران و نمایندگان منتخب، مجمع نمایندگان استان‌های واقع در کریدور را می‌طلبد.

ملک‌زاده ادامه داد: با توجه به موقعیت ویژه دو منطقه در توسعه محور شرق و در راستای ایجاد هم‌افزایی و همکاری‌های مشترک، تصمیم به تشکیل کمیته اجرایی مشترک گرفته شد و مقرر شد، نماینده یا نمایندگانی از دو منطقه برای تشکیل کمیته مزبور ضمن بررسی و تعیین محور همکاری‌ها و تسریع و پیگیری انتخاب و معرفی شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت نقش آموزش عالی در توسعه مناطق در راستای ایجاد مناطقی بر بنیان دانش‌محور، نسبت به همکاری مشترک برای ایجاد شعبات دانشگاه‌های معتبر در دو منطقه در رشته‌های مورد نیاز و از طریق انعقاد تفاهمنامه‌های سه‌جانبه با دانشگاه‌های علاقه‌مند به همکاری،  اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار فعال شدن محور ترانزیتی چابهار- سرخس را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باید نسبت به شناسایی بازارهای هدف، انجام فعالیت‌های تبلیغاتی و مبادله اطلاعات از طریق بانک اطلاعات، برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های مشترک نیز بررسی کارشناسانه صورت گیرد تا بتوانیم به هدف فعال شدن هرچه سریع‌تر محور ترانزیتی دست یابیم.

ملک‌زاده ابراز امیدواری کرد: با اجرای این تفاهمنامه موجب افزایش اشتغال و اهتمام روزافزون مسئولان به جایگاه و اهمیت محور توسعه شرق شود.

وی هدف از عقد این تفاهمنامه را بالا بردن سطح اقتصادی، اشتغالزایی و مسائل مرتبط در زمینه آن دانست.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه مشارکت‌های بین منطقه‌ای در این راستا یکی از استراتژی‌های این سازمان است عنوان داشت: رسالت ما اطلاع‌رسانی برای مساعدت ارگان‌های مختلف در زمینه موضوعات مختلف این تفاهمنامه با شیوه‌های نوین مشارکتی فیمابین است.

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی سرخس در منتهی الیه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در فاصله 150 کیلومتری شرق شهر مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس واقع شده و از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم‌مرز است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس همچنین در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی چابهار از نظر ارتباط با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوبی و همسایگی با کشورهای پاکستان و افغانستان و پنج کشور آسیای مرکزی از طریق ترکمنستان در محدوده‌های شرقی و شمالی آن و نیازهای ارتباطی این کشورها که به غیر از پاکستان همگی محصور در خشکی هستند بر اهمیت تأکید بر استراتژی توسعه مبنی بر ترانزیت کالا در محور شرق می‌افزاید و لزوم ارتقای قابلیت‌های ترانزیتی و توسعه این قابلیت‌ها تا سطح استانداردهای بین‌المللی را به عنوان راهکار اساسی دستیابی به تعادل‌های ملی و منطقه‌ای خاطرنشان می‌سازد.

انتهای پیام/75002/ن/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول