اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگاه آشنایی با شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه یاسوج مطرح شد

‌چرخه تبدیل علم به فناوری باید تکمیل شود/همکاری دانشگاهیان با صنعتگران‌

مدرس کارگاه آشنایی با شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه یاسوج تأکید کرد: اگر روزی کارخانه‌های غول پیکر نشان از توسعه بودند ولی امروز اتاق‌های کوچک تحقیق و پژوهش در یک دانشگاه یا یک شرکت دانش بنیان متضمن توسعه و پیشرفت است.

‌چرخه تبدیل علم به فناوری باید تکمیل شود/همکاری دانشگاهیان با صنعتگران‌

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، بعد از ظهر امروز کارگاه آشنایی با شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه یاسوج با حضور گسترده اساتید و اعضای هیئت علمی این دانشگاه برگزار شد.

علی حبیبی مدرس این کارگاه در سخنانی شاخص توسعه کشورها را امروزه بر اساس تعداد و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دانست و اظهار کرد: ثروتمندترین مردان دنیا داناترین افرادی هستند که به دنبال استخدام دولتی نبودند و با ایده‌پردازی، ریسک و نوآوری در مسیری که به آینده‌اش مطمئن بودند گام برداشتند و به جلو رفتند.

مدیر مراکز رشد استان اصفهان افزود: امروزه موفقیت‌های دنیا با کار گروهی محقق می‌شوند نه فردی که از این رو شرکت‌های دانش‌ بنیان نقش مهمی در شکل‌گیری کار گروهی و تضمین موفقیت در کارهای تجاری و اقتصادی دارد.

وی گفت:‌ در دهه 50 تا 80 میلادی توسعه بر مبنای تولید بود و هر چه که سرمایه، واحدهای تولیدی و نیروی کار بیشتری بود، توسعه و درآمد نیز بیشتر بود ولی در دو دهه اخیر مبنای توسعه به دانایی‌محوری تغییر کرد که در این مدل توسعه، پول و سرمایه حرف اصلی را نمی‌زند.

حبیبی ادامه داد: در توسعه بر مبنای دانایی‌محوری، نوآوری حتی از سرمایه هم مهم‌تر است.

وی بیان کرد: تکیه بر فکر و ایده، نیروی انسانی کارآفرین و واحدهای تحقیقی در مدل توسعه‌ای دو دهه اخیر ملاک‌های اصلی هستند.

مدرس کارگاه آشنایی با شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه یاسوج تأکید کرد: اگر روزی کارخانه‌های غول پیکر نشان از توسعه بودند ولی امروز اتاق‌های کوچک دو متری تحقیق و پژوهش در یک دانشگاه یا یک شرکت خصوصی و دانش بنیان متضمن توسعه و پیشرفت است.

وی با بیان اینکه در مدل جدید توسعه شاخص‌های قبلی از جمله سرمایه و نیروی کار نیز حفظ شده، تصریح کرد:‌ آنچه تغییر کرده است نوع نگاه و نگرش ما به توسعه بوده است.

حبیبی دانشگاه‌ها را در دارای نقشی بی‌بدیل در این زمینه خواند و گفت: ‌پارک‌های علم و فناوری با همان اتاق‌های کوچک می‌توانند زمینه‌ساز و پرورش‌دهنده ایده‌هایی باشند که یک دنیا را متحول می‌کند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از افرادی که با بهانه وجود موانع دلسرد می‌شوند و کاری برای توسعه و کارآفرینی انجام می‌دهند، ابراز داشت: این همه افراد موفق در زمینه‌های مختلف مگر در همین کشور نیستند پس با همین شرایط و با همین موانع نیز می‌شود کار کرد و به قله‌های پیشرفت رسید.

* وقت نزدیک شدن دانشگاهیان با صنعتگران فرا رسیده است

حبیبی از اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج خواست تا به فکر تربیت دانشجویان خلاق و کارآفرین باشند نه اینکه نمره‌محوری را بر هر چیز دیگری ترجیح دهند.

مدیر مراکز رشد دانشگاه اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اهمیت پژوهش اذعان کرد:‌ دوران پرداختن به پژوهش صرف به سر آمد و هم‌اکنون وقت آن است که یک نخبه دانشگاهی خود را به صنعت نزدیک کند و بگوید من فلان ایده را برای فلان صنعت دارم. 

وی تبدیل علم به فناوری و تکنولوژی را یک فرایند و چرخه نامید و از اساتید دانشگاه خواست برای تکمیل این فرایند تلاش کنند و بدانند که می‌توان با وجود موانع موجود و عدم حمایت‌های دولتی در این زمینه گام‌های اساسی برداشت.

حبیبی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین تکنولوژی‌های دنیا از پارک‌های علم و فناوری منشأ می‌گیرند، خاطرنشان کرد: اگر کشوری مانند چین کمونیست، یک پنجم بودجه کشورش را صرف ساخت این پارک‌ها می‌کند از خروجی و اثرگذاری آن در شکوفایی کشورش مطمئن است.

مدرس کارگاه آشنایی با شرکت‌های دانش بنیان حاکم کردن تفکر غیر دولتی را از ذهن دانشجویان یک گام مهم در دانشگاه‌ها خواند و اضافه کرد:‌ نوآوری تنها در فیزیک و شیمی و نانوفناوری نیست بلکه در همین بخش‌های مدیریتی و خدماتی نیز می‌توان با نوآوری، طرحی نو انداخت و جهانی را متحول کرد.

به گزارش فارس در این کارگاه، اساتید دانشگاه یاسوج با مشارکت در بحث دیدگاه‌های خود را پیرامون مسائل مطرح شده اعلام کردند.

گفتنی است در این کارگاه نحوه تشکیل یک شرکت دانش بنیان و نحوه فعالیت آن‌ها آموزش داده شد.

انتهای پیام/82005/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول